6 145 läst ·
19 svar
6k läst
19 svar
Granne som målar bilar, farligt?
Sida 1 av 2
Har en granne som köper gamla bilar. Hen slipar bort färgen på dem och lackera om bilarna.
Hens garage ligger ca 4 meter från vårt hus. Luktar nästan alltid färg från hens garage, när man går ut. När hen målar ser man hur det rycker ut färg från garaget och damm när hen slipar bilarna.
Är det inte riska att vi får in sådant i vårt hus?
Kan väl vara farligt för hälsan?
Får man göra så?
Hens garage ligger ca 4 meter från vårt hus. Luktar nästan alltid färg från hens garage, när man går ut. När hen målar ser man hur det rycker ut färg från garaget och damm när hen slipar bilarna.
Får man göra så?
säger man till kommunen kommer han antagligen veta vem som sagt till. Blir kanske inte så populärt.
Detta är knappast lämpligt i tätt bebyggda områden, men det är nog svårt att göra något. Om det räknades som professionell verksamhet kan kommunen ställa krav. Nu bedöms det troligen som hobbyverksamhet och då är det svårt att påverka. Ni kan be om ett möte med någon på kommunens enhet för miljö och hälsa för rådgivning.
Det är en definitionsfråga om det är en hobby om det är många bilar som passerar per år. Andra krav på en hobby är att den ska utföras på fritiden och inte vara den huvudsakliga försörjningen. Om grannen livnär sig på bilrenoveringarna så är det definitivt näringsverksamhet som kan kräva tillstånd från kommunen.
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Du har inte funderat på grannen? Som står i ångorna? Eller i slipdammet?
Men kan inte se vad som skulle kunna vara farligt. Det luktar, men det är inte farligt. Eventuella ångår kommer naturligtvis spädas ut i luften.
Eventuellt slipdamm kommer spridas ut i luften. Jag kan inte se några hälsorisker annat än för grannen
Så vad kommunen ska kunna göra vet jag inte.
Men kan inte se vad som skulle kunna vara farligt. Det luktar, men det är inte farligt. Eventuella ångår kommer naturligtvis spädas ut i luften.
Eventuellt slipdamm kommer spridas ut i luften. Jag kan inte se några hälsorisker annat än för grannen
Så vad kommunen ska kunna göra vet jag inte.
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Framför allt är det en fråga för skatteverket. Krav på eventuell rening kommer inte ta bort lukten.useless skrev:
Det är en definitionsfråga om det är en hobby om det är många bilar som passerar per år. Andra krav på en hobby är att den ska utföras på fritiden och inte vara den huvudsakliga försörjningen. Om grannen livnär sig på bilrenoveringarna så är det definitivt näringsverksamhet som kan kräva tillstånd från kommunen.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 724 inlägg
Är det svårt att de om det är en man eller kvinna? Eller är det en höna?P pellenorrlands skrev:Har en granne som köper gamla bilar. Hen slipar bort färgen på dem och lackera om bilarna.
Får man göra så?