Byggahus.se

Granne som inte vill att jag ska bygga!

1. G
    Medlem · 161 inlägg

gurra80

Medlem
    Hej hallå!
    har en tomt som jag har sökt förhandsbesked och fått beskedet att jag får bygga. Men en granne vill inte att det ska bebyggas för att 1: han dotter brukar leka omkring, på tomten 2: dom kommer att se övre delen av taket och tycker detta är störande antar jag 3: dom är rädda för om en börjar bygga så kommer mer att få upp ögonen för detta "bortglömda" område.
    Är det nån som har haft samma problem?
    vad ska man göra?
    vad hände för er?
    >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:(

2. P
    Medlem · 234 inlägg

Pillan

Medlem

Re: Granne som inte vill att jag ska bygga!

Hej,
    vi har en tomt reserverad i ett redan bebyggt område. Kommunen har gjort en ny detaljplan för att få loss ytterligare två tomter, varav den ena är vår. I hela området verkar det bo negativa människor för detaljplanen överklagades ända till regeringsrätten utan någon framgång. Men de ger sig inte utan har nu satt upp en lapp med texten "bygg inte här"... Mer välkommen kunde man ju känt sig...

Vi tänker nog i alla fall ta tjuren vid hornen och bygga ändå. Som föregående talare sagt, ta kontakt med de blivande grannarna, de måste ju inse fakta och växa till sig för så småning om kommer nån att bygga där och då är det väl tur att det är just ni och inte några otrevliga personer... Och han äger väl inte marken som dottern leker på??? Vi kommer skriva brev eller knacka dörr o informera om våra byggplaner och hoppas på tur...

Lycka till!

/Pillan

3. D
    Medlem · 1 854 inlägg

David

Medlem

Som jag nämnt under en annan tråd överklagade vår granne till Länstyrelsen och krävde omedelbart byggstopp. Länsstyrelsen har nu tagit ett preliminärt beslut och nekat grannen ett byggstopp. Dock så bygger vi nu på egen risk och en eventuell ändring av beslutet kan tvinga oss att riva huset. Vi tror dock att han har en väldigt liten chans att vinna detta så vi fortsätter bygga. Förra veckan gjöt vi plattan.
    Är helt övertygad om att grannen kommer att överklaga i oändlighet. Förstår inte varför man får agera rättshaverist utan att tvingas bära de kostnader detta medför samhället och motpart.

mvh
    David

4. I
    Medlem · 250 inlägg

IngvarW

Medlem

Innan vi köpte tomten knallade vi runt till samtliga grannar och presenterade oss, sedan blev det en kort diskussion med en av grannarna som resulterade i att vi flyttade huset en meter utifrån ursprungsplanen. De ville säkert bara tycka lite om deras kvällssol.

Under bygglovshandläggningen gick vi själva ut med remisser bara för att snabba på det hela och bygglovet kom på 2 månader.

Att just lära känna grannarna är en bra grej och gör att de inte känner sig "rädda" för vad det är för typer som skall bo bredvid dem. Rädsla och osäkerhet ligger som vanligt till grund för främlingsfientlighet oavsett typ..

Hälsar Ingvar

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.