66 246 läst ·
195 svar
66k läst
195 svar
Granne planerar att bygga till en våning
http://sv.m.wikipedia.org/wiki/RättshaveristJAK2011 skrev:Elpaco: Jag tycker att TS agerande är att vara rättshaverist då samtliga instanser INTE tar hänsyn till ev. skuggning över deras hus. TS anlitar experthjälp som hittar formella fel i handläggningen och överklagar till näst högsta instans och får rätt pga formalia. Då anser jag att syftet inte helgar medlen vilket är definitionen på en rättshaverist. Sedan kan TS anse att skuggningen är ve och fasa men skulle jag vara grannen som sökte för att bygga ut på exakt samma vis som TS där deras argument för skuggningen inte tas hänsyn till av myndigheter så haft svårt att vara hjärtlig i grannskapet, låna ut gräsklipparen, passa grannens barn eller vad det nu må vara som man gör när man har en god grannsämja...
Tredje meningen... I'll rest my case
Helt rätt, det är svårt att avgöra hur stor avvikelsen är om man inte ens vet (exakt) var på tomten huset står...hempularen skrev:
Det finns ingen tillförlitlig dokumentation på det och någon mätning har heller inte utförts
Eller hur högt huset är i dag och hur högt huset kommer bli är inte fastställ. Det går, i dag, inte att avläsa vare sig i de nya bygglovsrítningarna eller de ursprungliga ritningarna att utläsa hur högt huset kommer att bli.
Innan detta är gjort är det helt omöjligt att göra en sammanställd bedömning av hur stor avvikelsen blir.
Nja riktigt så enkelt är det inte( om jag har uppfattat det hela rätt. )Iom att huset står på prickad mark så är hela huset en avvikelse där med är alla ändringar på huset en avvikelse och en tillbyggnad på höjden skulle innebära att avvikelsen blir större.hempularen skrev:Problemet för TS som jag tolkar och tror (är absolut ingen expert på det här) är att så länge grannen bara bygger på en våning på en byggnad som redan står på prickmark, så är påbyggnaden inte en ytterligare avvikelse. Avvikelsen är redan gjord iom. att huset upptar byggnadsyta på prickmarken. Att sedan huset stod där innan detaljplanen med prickmark infördes tror jag är av mindre betydelse.Dvs. jag tror att grannen kommer att få bygga så länge det inte innebär en ytterligare avvikelse. Det finns någon formulering i PBL om att de inte får avslå ett bygglov bara pga. en tidigare avvikelse. Men iom. att det redan finns en avvikelse så är troligen toleransen för ytterligare avvikelser lägre, dvs. grannen måste troligen hålla sig inom höjdreglerna i planen.
.
Det här är, som jag skrev tidigare inte heller fastställt och det här med hur man ska bedömma en byggnads höjd är allt annat än enkelt och långt i från solklart... långt mycket värre än vad som framgått i någon av de trådar jag läst här på BH.hempularen skrev:
...."hur man ska bedömma en byggnads höjd"....kan väl inte vara svårt....vet man bara längden inkl ev takfot och takvinkeln på takstolarna så är det ju bara att räkna.....
Det har du rätt i, men det finns andra faktorer som spelar in... Exakt hur juristen har resonerat vill jag inte gå ut med innan det här fallet är avslutat,
Jag lovar att återkomma med det när fallet är avslutat.
Jag lovar att återkomma med det när fallet är avslutat.
Allvetare
· Stockholm
· 1 831 inlägg
Om jag har förstått det rätt:
1 hus byggs i området utan d.p
2 d.p tas fram för området efter att husen är uppförda.
2a kommunen borde ha en avsikt med d.p.
2b om ja på 2a då torde det vara medvetet att kommunen satt husen på prickmark, tex att all framtida bebyggelse ej skall byggas på ppmark. Normalt är då att om byggnad måste rivas pga tex brand, då får ej byggnaden återbyggas, dvd byggrätten är förändrad.
3 sbk har nog generellt inte koll på syftet med d.p vilket kan vara en anledning till tidigare beslut bet bygglov. Om ja, då är det ej formalia utan ett felaktigt beslut av sbk att godkänna bygglov.
1 hus byggs i området utan d.p
2 d.p tas fram för området efter att husen är uppförda.
2a kommunen borde ha en avsikt med d.p.
2b om ja på 2a då torde det vara medvetet att kommunen satt husen på prickmark, tex att all framtida bebyggelse ej skall byggas på ppmark. Normalt är då att om byggnad måste rivas pga tex brand, då får ej byggnaden återbyggas, dvd byggrätten är förändrad.
3 sbk har nog generellt inte koll på syftet med d.p vilket kan vara en anledning till tidigare beslut bet bygglov. Om ja, då är det ej formalia utan ett felaktigt beslut av sbk att godkänna bygglov.
Varför hänvisar du konsekvent enbart till skuggning av tomten? Är det för att TS ska verka löjlig?JAK2011 skrev:
Redan i första inlägget skriver TS att grannen redan nu har lite väl mycket insyn i huset och det är väl rätt självklart att TS inte vill att den ska öka?
Bobas: Ja men varken SBK lr LS tog hänsyn till varken insynsargumentet eller skuggningsargumentet. Jag anser att TS använder sina rättigheter för att på ett oskäligt sett förstöra för grannen genom att anlita en jurist som hittar formella fel i själva ansökan och använder dessa för att överklaga ärendet. Som TS också antyder i tråden så ska han till varje pris få stoppa grannens planer och tråden antar ganska snabbt näst intill en fobisk inställning till att motsätta sig bygget - se även mina tidigare inlägg. Jag tycker TS borde ha lagt ner då han inser att insynen och skuggningen ej håller som argument. Jag hade förstått hans processvilja i det fall det handlade om att dra en ny väg utanför dennes hus lr bygga ett flervåningshus tvärs över gatan. Här snackar vi om en kille som i princip är beredd att gå över lik för att stoppa grannens bygge och sannolikt har lagt en alldeles för stor proportion av sin fritid på att förstöra för ngn annan. Sätt dig in i grannens sits, först blir man beviljad bygglov, får rätt i LS, det kommer en advokat från vänster och pulveriserar ärendet i MÖD och detta pga av en granne som getts sig den på att strida. Grannen önskar en övervåning precis som TS har... Vi snackar om en övervåning - lite proportioner tack... Tragiskt...
Hittills har du varit lite småroande i din envishet... Men nu får du ta och ge dig!JAK2011 skrev:Bobas: Ja men varken SBK lr LS tog hänsyn till varken insynsargumentet eller skuggningsargumentet. Jag anser att TS använder sina rättigheter för att på ett oskäligt sett förstöra för grannen genom att anlita en jurist som hittar formella fel i själva ansökan och använder dessa för att överklaga ärendet. Som TS också antyder i tråden så ska han till varje pris få stoppa grannens planer och tråden antar ganska snabbt näst intill en fobisk inställning till att motsätta sig bygget - se även mina tidigare inlägg. Jag tycker TS borde ha lagt ner då han inser att insynen och skuggningen ej håller som argument. Jag hade förstått hans processvilja i det fall det handlade om att dra en ny väg utanför dennes hus lr bygga ett flervåningshus tvärs över gatan. Här snackar vi om en kille som i princip är beredd att gå över lik för att stoppa grannens bygge och sannolikt har lagt en alldeles för stor proportion av sin fritid på att förstöra för ngn annan. Sätt dig in i grannens sits, först blir man beviljad bygglov, får rätt i LS, det kommer en advokat från vänster och pulveriserar ärendet i MÖD och detta pga av en granne som getts sig den på att strida. Grannen önskar en övervåning precis som TS har... Vi snackar om en övervåning - lite proportioner tack... Tragiskt...
Du har gjort din åsikt hörd. Det har du din fulla rätt till, men håll dig till sanningen!
Lägger du inte ner snart kommer moderatorn förmodligen att stänga tråden och det vill jag inte.
Allvetare
· Stockholm
· 1 831 inlägg
noone70: gäller prejudiceringen endast berörd D.P/pp-mark eller menar tex MÖD att prejudiceringen är generell? Du verkar ha tolkat det som att det gäller beröd D.P, är du säker på det?För en sådan här tillbyggnad kan få långtgående konsekvenser för oss som vi tidigare inte varit medvetna om. Anledningen till detta är området vi bor i har små och svårbebyggda tomter, det är många hus som är placerade på prickad mark och/eller står förnära tomtgränsen. Av vad jag har kunnat läsa mig till i gamla domar fr KR och MÖD så riskerar den avvikelse, som det våra grannar bygglov innebär, att bli prejudicerande för hela området. När jag har sökt bland tidigare beviljade bygglov i området så har ja inte kunnat hitta något liknade ärende.