Slottsbäcksväktarn skrev:
Spännande det där med fattningsförmåga. Speciellt uttryckt av någon som inte verkar förstå att det finns lagar och att det är enklast för nästan alla att följa dem - även om man inte håller med.
Jag får en sådan härlig bild av vig när jag läser dina infantila inlägg. Du kan såklart vara vem som helst. Du kanske är en person jag möter på jobbet, en snubbe i vit skjorta som blir lite lössläppt bakom tangentbordet, men bilden är ju en man i snart 70-årsåldern som fortfarande bor hemma hos mamma. Kör en rostig 240 och dricker Mariestads Extra Stark..
Kan vi inte höja diskussionen lite? Tycker du själv att det här är ett vettigt inlägg? Tillför det mycket till trådens ämne?
Nu är det här precis lika mycket riktat till andra med samma nivå på argumentationen, att jag citerar just det här inlägget är bara för att det är det senaste.

• Gilla
Mathildatiger och 3 till
  • Laddar…
Spännande det där med fattningsförmåga. Speciellt uttryckt av någon som inte verkar förstå att det finns lagar och att det är enklast för nästan alla att följa dem - även om man inte håller med.
Jag får en sådan härlig bild av vig när jag läser dina infantila inlägg. Du kan såklart vara vem som helst. Du kanske är en person jag möter på jobbet, en snubbe i vit skjorta som blir lite lössläppt bakom tangentbordet, men bilden är ju en man i snart 70-årsåldern som fortfarande bor hemma hos mamma. Kör en rostig 240 och dricker Mariestads Extra Stark..
Att bemöta inlägg sakligt och fokusera på sakfrågan främjar tråden.

Att däremot försöka förminska eller förlöjliga motskribenten å tillskriva honom negativa egenskaper hör inte hemma här, sånt la man av med när man lämnade sandlådan.

Skribenter som har förkärlek för personangrepp är alltid de med de svagaste sakargumenten

• Gilla
  • Älska
Mathildatiger och 6 till
  • Laddar…
Jag får en sådan härlig bild av vig när jag läser dina infantila inlägg.
Vilken bild av dig tror du vi andra får när vi läser ditt inlägg ovan?

• Gilla
GlennB och 2 till
  • Laddar…
en man i snart 70-årsåldern som fortfarande bor hemma hos mamma. Kör en rostig 240 och dricker Mariestads Extra Stark..
Ett klassiskt exempel på projektion 😇

Veva på bara, jag tar inte åt mig.

P
Kan du utveckla det? Vem har uttryckt åsikten att man inte ska följa lagar man inte håller med?

Jag kan ha missat det, men jag har inte sett att Dilato har uttryckt annat än åsikten att vissa lagar är "typiskt svensk idioti" vilket är en annan åsikt än den du protesterar mot.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
J JohanLun skrev:
Då låter man barnen spela fotboll utanför, det kan nog inte bli ofredande men väl så irriterande. :D
Varför kan det inte bli ofredande?

P pmd skrev:
Varför kan det inte bli ofredande?
Skärmdump av webbsida från Åklagarmyndigheten i Sverige, förklaring av ordet "Ofredande", navigationsmeny upptill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

P
Ja, det kan alltså vara fråga om ofredande.

H
J JohanLun skrev:
Jag har inte hund, men skulle bli sur om grannen alltid lät hunden pissa på min brevlåda eller staket. Men olagligt tror jag inte det är, så det är med andra ord samma argument som att det är OK att parkera. Är det inte olagligt att låta hunden pissa i grindhålet är det ju lagligt, liksom parkeringen. Allt som är lagligt är inte lämpligt eller är inte att visa hänsyn.

Jag kan hålla med om att jag skulle bli mindre sur om grannen varenda dag parkerade sin rostiga ford transit eller fula ford fiesta utanför mitt sovrumsfönster än om hunden la en kabel i grindhålet varje morgon. Men fortfarande tycker jag det visar på icke respekt för sina grannar, om grannen bett att bilen ska parkeras nånannanstans. Om det rör sig om nån gång i veckan, fine. Men varje dag...
Går hunden in på tomten med ägaren i andra änden av kopplet, då tror jag inte det är lagligt. Hemfridzon, nedskräpning, sanitär olägenhet, skadegörelse osv.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
R Robbban77 skrev:
Vill inte verka allt för grinig men vi är nyinflyttade till ett hus i ett bostadsområde där vi har liksom alla våra grannar, parkering för 2 bilar var (om man inte väljer att bredda parkeringen).

Nu är det så ett en av grannarna som har sitt hus/parkering vid vändplatsen väljer att ställa sin 3e bil framför vår tomt.

Då halva trädgården är in på vändplatsen och andra halvan har vi vår parkering sen plats för ca 2 bilar till utanför huset längst med häcken innan man inkräktar på vändplan.

Jag är fullt med på reglerna om allmän väg om att man får stå 24 timmar innan det är dags att flytta på sig och skall någon av grannarna ha kalas/fest/hantverkare hemma så de fyller upp hela gatan gör mig inget.

Men nu är det så att denna bilen ställer de utanför oss varje dag, ibland är den borta pga dottern som har bilen åker bort över helgen eller liknande men annars ställer de bilen utanför oss varje dag mellan ca 16 - 07:00.

under 3 tillfällen har bilen vart i vägen då vi fick leverans med lastbil och lastbilen kunde inte ställa sig ordentligt pga bilen när de skulle lyfta av med kran sen har de 2 gånger vart i vägen för oss när jag har kommit med släp och då vart tvungen istället för enkelt parkera utanför och lossa lugn och ro istället fått ställa oss så vi istället blockerar vägen och fått skynda oss..

Finns det någon som helst regel eller något som säger "Ja man får tillfälligt stå 24 timmar men man får inte använda gatan som sin permanenta parkering"?
Ställ eran bil där!
Flytta på den minst 1 gång /dyngn fota samtliga ventiler på hjulen efter flytt och plats!

Lycka till.

Oavsett åsikter om grannen och så vidare, som mycket möjligt är ett praktarsle, så är väl grundproblemet att TS tror att det ingick en del av gatan när han köpte huset?

• Gilla
  • Haha
  • Älska
GlennB och 9 till
  • Laddar…
Nu vet jag inte riktigt vad som hände med tråden när jag bara rent kortfattat fråga hur reglerna var för parkera dagligen på allmän gata, ser många tråkiga och sura kommentarer..

Men vilket fall så en uppdatering till den som undrar :)

Vi som sagt ifrågasatte grannen ang deras dagliga parkering utanför vår trädgård (sovrums fönster) och fick till svar att dom inte ville ha den utanför sitt fönster.

Det blev en liten grej då gubben med häcken som dog hörde av sig till de andra grannarna för se om alla ville slå sig ihop och skriva ett brev om att de med bilen får lösa en parkering på sin trädgård. De andra grannarna ville inte då bilen inte stör dom, men när gubben sa ”bra då kan bilen stå utanför er.” Så fick han ett snabbt svar tillbaka ”nej aldrig!” Och ingen vill ha bilar parkerade längst gatan under långa perioder 😂

Kort och gott så står nu grannen med sin dotters bil i områdets gästparkering dagligen :) så inte i vägen för någon och dom får ca 400m promenad varje dag👍

De insåg väll att ingen ville ha dom på gatan 👍

• Gilla
AndersPS och 12 till
  • Laddar…
R Robbban77 skrev:
Nu vet jag inte riktigt vad som hände med tråden när jag bara rent kortfattat fråga hur reglerna var för parkera dagligen på allmän gata, ser många tråkiga och sura kommentarer..

Men vilket fall så en uppdatering till den som undrar :)

Vi som sagt ifrågasatte grannen ang deras dagliga parkering utanför vår trädgård (sovrums fönster) och fick till svar att dom inte ville ha den utanför sitt fönster.

Det blev en liten grej då gubben med häcken som dog hörde av sig till de andra grannarna för se om alla ville slå sig ihop och skriva ett brev om att de med bilen får lösa en parkering på sin trädgård. De andra grannarna ville inte då bilen inte stör dom, men när gubben sa ”bra då kan bilen stå utanför er.” Så fick han ett snabbt svar tillbaka ”nej aldrig!” Och ingen vill ha bilar parkerade längst gatan under långa perioder 😂

Kort och gott så står nu grannen med sin dotters bil i områdets gästparkering dagligen :) så inte i vägen för någon och dom får ca 400m promenad varje dag👍

De insåg väll att ingen ville ha dom på gatan 👍
Tack För feedback👍

Se där!

(Sen är det väl bara att vänta på att någon klagar på att någon bofast står på gästparkeringen förjämnan...?! 🤔😵😆 )

• Gilla
AndersPS och 4 till
  • Laddar…
Trevligt med en uppdatering😀

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.