D Dros skrev:
Lång historia kort, det finns folk som tar för sig mer och mer om man inte visar vart gränsen går
Tänker du här på den som parkerar på ett korrekt sätt eller på den som har åsikter om det?

• Gilla
MetteKson och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Tänker du här på den som parkerar på ett korrekt sätt eller på den som har åsikter om det?
Tänkte på den som parkerar korrekt. Om TS granne parkerar korrekt eller inte tar inte bort det faktum att det parkeras utanför TS hus för att grannen inte vill ha sin bil utanför sitt eget fönster om jag fattat det rätt? Det jag syftade på är att det finns folk som testar hur långt de kan gå utan att det ger repressalier. Det finns andra trådar om ett växthus på annans mark, utekök på annans tomt och personen som tagit delar av grannens baksida i besittning med en extremt dålig grannsämja med hot och våld som resultat visar att problemen med sådana personer ofta börjar oskyldigt för att sedan trappas upp om inte en gränssättning görs tidigt.

Hade en annan granne som trampade runt på vår tomt i tid och otid då tidigare ägare låtit honom sätta upp fågelholkar i våra träd. Samma granne hade trimmat ner alla blommor på vår tomt en vår då han ansåg att de blommat klart. Han hade även ställt krav på en annan granne att de skulle ta ner sin häck då den hindrade hans insyn på DERAS tomt. Han brukade stå på tomtgränsen och vaka över oss när vi var i trädgården.

• Haha
EvertL
  • Laddar…
D Dros skrev:
det parkeras utanför TS hus för att grannen inte vill ha sin bil utanför sitt eget fönster
Anser du det vara fel?
D Dros skrev:
ett växthus på annans mark, utekök på annans tomt och personen som tagit delar av grannens baksida i besittning
Ska jag tolka detta som att du jämställer direkt brottsliga tilltag men en helt korrekt parkering?
D Dros skrev:
en gränssättning görs tidigt.
Och vilken typ av "gränssättning" rekommenderar du i detta fall?

• Gilla
saltis99
  • Laddar…
P pmd skrev:
Eftersom dans inte är ett samhällsproblem så behövs inget förbud mot det. Därför har riksdagen avskaffat förbudet mot dans utan tillstånd.

En gång i tiden var dans ett svårt samhällsproblem, men det var på den tiden då samhället genomsyrades av kristna värderingar. Tack gode gud att den tiden är över sen länge.
Nja. "över sen länge" är väl att ta i.
Danstillståndet avskaffades 2023 och man kan tycka att det bara var en formalitet. Men i realiteten har t.ex Gävle kommun så sent som 2022 varit ute bland uteserveringar och krogar och aktivt letat efter spontandans och sedan bötfält krogägare eller sett till att de fått alkoholtillstånd indragna pga detta.
Gävle kommun är nog åtminstone 100 år efter resten av samhället

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
D Dros skrev:
Om TS granne parkerar korrekt eller inte tar inte bort det faktum att det parkeras utanför TS hus för att grannen inte vill ha sin bil utanför sitt eget fönster om jag fattat det rätt?
Då har du nog förstått fel (eller så har jag förstått fel). Jag tolkar det som att grannen inte kan parkera utanför sin egen tomt eftersom det är en vändzon.

• Gilla
Anna_H och 7 till
  • Laddar…
hsd
TS kanske kan fixa en bild / karta....

R Robbban77 skrev:
Vill inte verka allt för grinig men vi är nyinflyttade till ett hus i ett bostadsområde där vi har liksom alla våra grannar, parkering för 2 bilar var (om man inte väljer att bredda parkeringen).

Nu är det så ett en av grannarna som har sitt hus/parkering vid vändplatsen väljer att ställa sin 3e bil framför vår tomt.

Då halva trädgården är in på vändplatsen och andra halvan har vi vår parkering sen plats för ca 2 bilar till utanför huset längst med häcken innan man inkräktar på vändplan.

Jag är fullt med på reglerna om allmän väg om att man får stå 24 timmar innan det är dags att flytta på sig och skall någon av grannarna ha kalas/fest/hantverkare hemma så de fyller upp hela gatan gör mig inget.

Men nu är det så att denna bilen ställer de utanför oss varje dag, ibland är den borta pga dottern som har bilen åker bort över helgen eller liknande men annars ställer de bilen utanför oss varje dag mellan ca 16 - 07:00.

under 3 tillfällen har bilen vart i vägen då vi fick leverans med lastbil och lastbilen kunde inte ställa sig ordentligt pga bilen när de skulle lyfta av med kran sen har de 2 gånger vart i vägen för oss när jag har kommit med släp och då vart tvungen istället för enkelt parkera utanför och lossa lugn och ro istället fått ställa oss så vi istället blockerar vägen och fått skynda oss..

Finns det någon som helst regel eller något som säger "Ja man får tillfälligt stå 24 timmar men man får inte använda gatan som sin permanenta parkering"?
Parkera era bilar utanför grannens hus…. eller så går du och pratar med ägaren.

P
S Stuff skrev:
Nja. "över sen länge" är väl att ta i.
Jag syftade på att tiden då samhället genomsyrades av kristna värderingar är förbi sen länge. Visst finns det ställen i Sverige som är genomkristna fortfarande, men samhället i stort är till mycket stor del sekulariserat.
S Stuff skrev:
Danstillståndet avskaffades 2023 och man kan tycka att det bara var en formalitet. Men i realiteten har t.ex Gävle kommun så sent som 2022 varit ute bland uteserveringar och krogar och aktivt letat efter spontandans och sedan bötfält krogägare eller sett till att de fått alkoholtillstånd indragna pga detta.
Gävle kommun är nog åtminstone 100 år efter resten av samhället
Det var på tiden att dansförbudet avskaffades, alltså!

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Då har du nog förstått fel (eller så har jag förstått fel). Jag tolkar det som att grannen inte kan parkera utanför sin egen tomt eftersom det är en vändzon.
Så skulle det ju kunna vara, då faller det ju sig naturligt att parkera där de parkerar

• Gilla
saltis99 och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
X Xioz skrev:
Parkera era bilar utanför grannens hus…. eller så går du och pratar med ägaren.
Prata med grannen har ju TS försökt.
Parkera i vändzon är väl dumt?

• Gilla
Anonymiserad 405730 och 1 till
  • Laddar…
P
D Dilato skrev:
Den som sa det, var det 😆
Du skrev att du fick körkort, antagligen på postorder, någon gång på 70-talet.
Far inte riktigt ihop det med din förskoleretorik. Men det är klart... visssa gubbar blir fem - sedan blir de bara större och fulare.

Slottsbäcksväktarn skrev:
Du skrev att du fick körkort, antagligen på postorder, någon gång på 70-talet.
Far inte riktigt ihop det med din förskoleretorik. Men det är klart... visssa gubbar blir fem - sedan blir de bara större och fulare.
Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med din dåliga fattningsförmåga men din analys av dig själv verkar stämma 😄

P pmd skrev:
Eftersom dans inte är ett samhällsproblem så behövs inget förbud mot det. Därför har riksdagen avskaffat förbudet mot dans utan tillstånd.

En gång i tiden var dans ett svårt samhällsproblem, men det var på den tiden då samhället genomsyrades av kristna värderingar. Tack gode gud att den tiden är över sen länge.
Det är bara delvis sant. Det krävs fortfarande att du anmäler till polisen att du har för avsikt att arrangera dans:

Nya regler för vissa danstillställningar från och med 1 juli 2023​

Danstillställningar som anordnas på platser som inte är offentliga, som restauranger och nattklubbar, behöver från och med 1 juli 2023 inte längre tillstånd för att få anordnas. Sådana danstillställningar ska i stället anmälas till polisen. Anmälan är kostnadsfri.
Krav på danstillstånd verkar dessutom enbart vara avskaffat för platser som inte är offentliga. Vill du dansa i stadsparken kräver det alltså fortfarande tillstånd, vill du dansa på en nattklubb kräver det en anmälan från arrangören av klubben.

Ja, det svenska folket fick verkligen större frihet av Gunnar.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Det är för att vid dans förekommer det ofta narkotika och polisen behöver spaningsuppslag 😉

P
D Dilato skrev:
Det är för att vid dans förekommer det ofta narkotika och polisen behöver spaningsuppslag 😉
Hemskt vad insatt du verkar vara😉

• Haha
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.