140 470 läst ·
432 svar
140k läst
432 svar
Granne parkerar dagligen utanför vårat hus
Det orsakade en dödsolycka för några år sedan. Någon stod på en parkeringsficka i fel riktning i mörker. En mötande bil tolkade det som just mötande trafik och väjde till höger utanför bilen, där det stod folk.D Dilato skrev:
Nu är det inte ett sannolikt utfall på en villagata, men det är definitivt olagligt ändå.
Du kännner inte någon med en risig bil som kan "råka komma åt den" några gånger, för att det är så trångt? 🤔😅R Robbban77 skrev:Den ena grannen har schasat iväg dom ifrån sin ”häck” och nu börjar vi bli trötta på att de ställer bilen utanför vårat sovrumsfönster, de blir även på automatik att när de parkerar att de gärna tittar in lite diskret innan de hoppar ut med.
Vi har pratat med dom och med surt bemötande så tycker dom inte bilen stör, dom vill inte bredda sin parkering för de vill inte ha en bil parkerad utanför sitt fönster (lite kul ja vet) och de ser hellre att vi polisanmäler än hitta lösning. Så finns inte så mycket att hämta hem där 😊
Så det är mer vad säger lagen om parkera på gatan 24 timmar och dagligen.
Får man använda gatan som sin permanenta parkering osv.
Är det tillåtet att parkera på gatan så gäller det givetvis även om man är boende i området. Kan du inte bara ställa din egna bil där istället? Eller köp en egen parkeringsförbudsskylt och sätt upp, det kommer ta år innan kommunen kommer på det om ingen anmäler.R Robbban77 skrev:Vill inte verka allt för grinig men vi är nyinflyttade till ett hus i ett bostadsområde där vi har liksom alla våra grannar, parkering för 2 bilar var (om man inte väljer att bredda parkeringen).
Nu är det så ett en av grannarna som har sitt hus/parkering vid vändplatsen väljer att ställa sin 3e bil framför vår tomt.
Då halva trädgården är in på vändplatsen och andra halvan har vi vår parkering sen plats för ca 2 bilar till utanför huset längst med häcken innan man inkräktar på vändplan.
Jag är fullt med på reglerna om allmän väg om att man får stå 24 timmar innan det är dags att flytta på sig och skall någon av grannarna ha kalas/fest/hantverkare hemma så de fyller upp hela gatan gör mig inget.
Men nu är det så att denna bilen ställer de utanför oss varje dag, ibland är den borta pga dottern som har bilen åker bort över helgen eller liknande men annars ställer de bilen utanför oss varje dag mellan ca 16 - 07:00.
under 3 tillfällen har bilen vart i vägen då vi fick leverans med lastbil och lastbilen kunde inte ställa sig ordentligt pga bilen när de skulle lyfta av med kran sen har de 2 gånger vart i vägen för oss när jag har kommit med släp och då vart tvungen istället för enkelt parkera utanför och lossa lugn och ro istället fått ställa oss så vi istället blockerar vägen och fått skynda oss..
Finns det någon som helst regel eller något som säger "Ja man får tillfälligt stå 24 timmar men man får inte använda gatan som sin permanenta parkering"?
Varför parkerar du själv inte på platsen ute på gatan och löser problematiken genom att vederbörande behöver parkera någon annanstans? Tänker att det löser både insynsproblem och irritationsproblemet? Du har lika stor rätt att parkera där som dina grannar. Bara en tanke...R Robbban77 skrev:Har bekantat oss ganska väl med restrerande grannar och vad man förstått på dessa så har denna granne gjort såhär nästan alla år, folk har vart sura på dom, grannen som schasade iväg dom ifrån sin "häck" fick tillslut bli fly förbannad på dom iom att en del av häcken tillslut dock pga avsaknad av sol, så han sa åt dom att dom får fan flytta på sig nu om de inte vill betala nästa omgång med omläggning av häck.
Robban77, ni har en sk-tgranne. Ingenting att hålla sams med. Ställ en av era bilar där grannen ställer sig och låt den stå där. De fattar att de gått för långt när de utnyttjat ”grannsämjan”.
Finns ingen anledning att behöva acceptera grannens brist på hänsyn. Kommer inte bli bättre med tiden utan tvärtom så kommer de se er som tysta loosers om ni inte markerar tydligt.
Finns ingen anledning att behöva acceptera grannens brist på hänsyn. Kommer inte bli bättre med tiden utan tvärtom så kommer de se er som tysta loosers om ni inte markerar tydligt.
Ställ din egen bil där, eller en släp om du har de då kan dom ju inte parkera där.R Robbban77 skrev:
Borde inte vara förbjudet å parkera på fel sida. Du får köra på fel sida när du kör om eller passerar ett hinder på din sidaG Gramphos skrev:Och hur tänker du att du ska kunna ställa bilen i fel körriktning ytan att bryta mot trafikreglerna då?
Sen spelar det faktiskt roll vilken färg reflexerna har bakåt och framåt. (Och det är väl egentligen inte tillåtet för någon att köra förbi en bil på fel sida heller även om den är parkerad, så en laglydig förare kan behöva stanna och vänta på att den felparkerade bilen flyttar eller flyttas på för att få köra förbi.)
Bor i Norge och i Oslo funkar det fint att parkera åt båda håll… En vanesak
Edit: fel formuleringar
Redigerat:
Det är inte tillåtet att parkera mot körriktningen. Det är tydligen många från Norge som blir bötfällda för det i Sverige.
Jag beskrev en dödsolycks orsakad av det tidigare i tråden.
Jag beskrev en dödsolycks orsakad av det tidigare i tråden.
Att det inte är tillåtet i Sverige vet jag men parkering på motsatt sida funkar i Norge och många andra Europeiska länder så att Sverige skulle ”veta bättre” än stora delar av Europa är vad jag inte köperD Daniel 109 skrev:
Skriv till kommunen att ni upplever att folk kör fort på gatan och kolla om de kan ställa ut ett farthinder/blomlåda utanför ert hus som gör det omöjligt att parkera just där. Verkar ju som att ni är flera grannar som skulle kunna gå ihop med en skrivelse till kommunen.
Med rätt pacering av farthinder kanske det ändå går att få till så att leveranser är möjligt. Det går ju kanske stanna en lastbil utanför en liten blomlåda men knappast parkera.
Med rätt pacering av farthinder kanske det ändå går att få till så att leveranser är möjligt. Det går ju kanske stanna en lastbil utanför en liten blomlåda men knappast parkera.
Historiskt sett har man i Sverige haft högre säkerhetstänk än många andra länder. Brandstadgan, säkerhetständstickan, trepunktsbältet, halvljusautomatik mm. Efter att ha jobbat i utlandet vill jag nog påstå att vi (i allmänhet) är mer omtänksamma om tredje man än andra länder (i allmänhet) är. Vi har ett bättre säkerhetstänk än stora delar av Europa.Z Zodde skrev:
Om vi ska hålla oss till modern tid hade Norge förbud mot handhållen mobil långt före Sverige. Sverige har generellt tillåtit högre hastighet än Norge på likvärdiga vägar. I Norge respekterar ALLA högerregeln, i Sverige tror man ofta (då det ikke är huvudled) att kör man rakt fram så har man företräde.S Sorbus skrev:Historiskt sett har man i Sverige haft högre säkerhetstänk än många andra länder. Brandstadgan, säkerhetständstickan, trepunktsbältet, halvljusautomatik mm. Efter att ha jobbat i utlandet vill jag nog påstå att vi (i allmänhet) är mer omtänksamma om tredje man än andra länder (i allmänhet) är. Vi har ett bättre säkerhetstänk än stora delar av Europa.
Däremot är svenska bilister generellt mer hjälpsamma i trafiken , flätar bättre vid köbildning, håller långt till höger för att släppa förbi snabbare fordon etc.
Där gatuparkeringar tillåts är hastigheten ofta så låg att det inte behöver innebära ökad fara. Känner inte till nån allvarlig olycka i Oslo sista 30 åren ivartfall.
Fördelen är att du inte ska behöva köra runt mer än hela kvarteret för att komma från rätt håll. Minskad lokaltrafik alltså
Finns inget sånt begrepp. Passa på och ställ en egen bil där när de är på jobbet. Värre med folk från andra stadsdelar som långtidsparkerar 14 dar i sträck, som jag har här.R Robbban77 skrev:
Redigerat: