Anna_H Anna_H skrev:
Förstår inte varför brottsoffer alltid ska bjuda till i dessa sammanhang? Är det inte saft och bullar så är det en back öl eller whiskey, för att få förövaren att sluta. Det är väl grannen som ska bjuda för att be om ursäkt!
Enklare att göra som man egentligen vill med barnens försäljning av strumpor, kryddor och palmoljefettskakor - betala cash direkt.

Så gå över till grannen med ett par hundralappar, lämna över dom och säg att det får pratas om det innan någon klipper grenar nästa gång.

Alltså, vi måste väl kunna prata med varandra på ett civiliserat sätt utan att dra fram fikakorgen?

• Gilla
  • Haha
  • Wow
MONTREAL och 8 till
  • Laddar…
hsd
Hold your horses 😉
Kanhända att grannen klippt ner i syfte att föryngra växter , då brukar de komma upp och förhoppningsvis bli finare, fråga innan Ni förkastar Er
Bjud över grannarna på en kopp kaffe, och lär känna varandra

• Haha
  • Arg
magnuse74 och 3 till
  • Laddar…
S Snabelsvansen skrev:
Du missade helt att läsa att vi flyttade in i december ?

Inte som att man springer ut i tomtedräkt för att beskära träd som hänger över till grannfastigheten som i det här fallet är en sommarstuga där ingen vistas förens i början av sommaren.

Som sagt så hade jag tänkt ta en dialog med grannen när de dök upp just för att JAG inte ville göra ett ingrepp som de skulle kunna likna vid exakt det som dem nu har gjort.
Är inte december 4 månader sen?
Hög tid att ta av tomtedräkten nu då.
Ni har haft tid. Acceptera och gå vidare

• Gilla
  • Haha
  • Arg
  • Wow
sannamaria67 och 12 till
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Hold your horses 😉
Kanhända att grannen klippt ner i syfte att föryngra växter , då brukar de komma upp och förhoppningsvis bli finare, fråga innan Ni förkastar Er
Bjud över grannarna på en kopp kaffe, och lär känna varandra
Oavsettt syfte så frågar man självklart innan man börjar beskära grannens växter eller …?

• Gilla
sannamaria67 och 12 till
  • Laddar…
A
Här har grannen satt ribban och talat om för de nya grannarna vem som bestämmer!
Så länge TS är undfallande och låter grannen husera fritt på TS tomt så händer ingenting
men TS kan heller inte påräkna att TS får använda uteköket som byggs på TS tomt.
TS kan däremot glädjas över alla soppåsar som slängs in på TS tomt med tillhörande flugor.

Det är TS call, men ge tiofalt tillbaka är i detta läget det enda raka, dvs inte betala grannen för dennes entreprenör utan anlita en schaktfirma för att "jämna till" grannens tomt och säg att allt skall bort.

• Haha
  • Gilla
vcx och 10 till
  • Laddar…
A
proxi proxi skrev:
Entreprenören har begått misstaget, ingen idé att göra någon grej av detta öht. Bygg en tydligare gräns/spaljé eller liknande så slipper det hända igen. Man vill inte gå och störa sig på grannar, gör allt oerhört jobbigt.
tyska hoppminor tänkte jag (truppmina11)

• Haha
  • Gilla
  • Älska
DANNA67 och 6 till
  • Laddar…
A
Anna_H Anna_H skrev:
Sätt pinnar i rören och dra en RÖD lina eller annan färgglad markering (inte plastremsor, de "blåser" av för lätt) mellan dem, så att grannens entreprenör ser var tomtgränsen går. Då är du 100% säker istället för 95%.

Klätterhortensian kommer att hämta sig, men du behöver sätta upp en kraftig spaljé som den kan klättra i istället för på grannens mur.
Det här är en utmärkt spalje och väldigt tydlig
https://ipcam-shop.dk/sv/taggtraad-...VoIOwAsIRMLL0scKL7Kdmeq02yI1B-qQaAlwBEALw_wcB

• Haha
  • Gilla
Mperkio och 4 till
  • Laddar…
A
C cpalm skrev:
Märkligt beteende, men det är väl inte så mycket annat att göra än att tala om för grannen att det inte är okej.
Vad beträffar klätterhortensian så kan man trösta sig med att den förmodligen snabbt kommer att växa upp igen.
JA det är märkligt, normalt gräver man upp dessa med roten

K
A Alexn72 skrev:
Är inte december 4 månader sen?
Hög tid att ta av tomtedräkten nu då.
Ni har haft tid. Acceptera och gå vidare
Antar att du bor i lägenhet? Flyttar man till ett hus vill man se vad som växer på tomten innan man börjar klippa

• Gilla
MONTREAL och 28 till
  • Laddar…
proxi proxi skrev:
Nej, man ringer inte polisen pga sly som ändå borde röjas.

Värdera grannfriden högre.

Det är klantigt oxh taffligt av grannen att stampa in på er sida, men säg vänligt till dem att ni vill röja på er sida själva.
Har grannen gjort fel så har grannen gjort fel.

Nu lär ju inte polisen hjälpa, men att begära kompensation är rimligt. Var det en entreprenör som gjorde felet så får väl grannen kompensera dig, och sedan driva en fråga om kompensation mot dem.

Vi har såna här frågor hela tiden, och jag förstår inte varför det blir så svårt. Reglerna är glasklara, bara att följa dem. Har grannen gjort fel har han ingen anledning att bli sur för att man står på sig.

• Gilla
MONTREAL och 8 till
  • Laddar…
A
T Troberg skrev:
Har grannen gjort fel så har grannen gjort fel.

Nu lär ju inte polisen hjälpa, men att begära kompensation är rimligt. Var det en entreprenör som gjorde felet så får väl grannen kompensera dig, och sedan driva en fråga om kompensation mot dem.

Vi har såna här frågor hela tiden, och jag förstår inte varför det blir så svårt. Reglerna är glasklara, bara att följa dem. Har grannen gjort fel har han ingen anledning att bli sur för att man står på sig.
Man följer inte regler!
hur skulle det se ut?
hemska tanke inga inlägg på bygga hus...

• Gilla
  • Haha
MONTREAL och 3 till
  • Laddar…
Det är ju rent dumt att som nybliven husägare rensa bort allt som uppenbarligen växt i flera år bara för att delar råkar växa in hos grannarna. Vill man själv ta bort det kan det vänta tills det är lämpligt.
Lika dumt är det att gå in på annars nark utan att fråga eller i alla fall ha en samsyn.
I det hör fallet är det enkelt dvs skriv bara till ägarna att de inte har något på er nark att göra. Upprepas det så är det svårt att skylla på att det är ett misstag.

• Gilla
Joakim654 och 3 till
  • Laddar…
Jag vet inte hur hortensia svarar på rejäl beskärning. En del växter gillar ju det, men om den visar sig ha blivit ledsen eller dött kan du gå in till grannen och kräva ersättning för en ny rejäl planta. Strunt samma om det var grannens entreprenör som klippte, det är grannens ansvar och de får själva ta upp det med entreprenören om de vill ha ersättning för ersättningen.

Tills dess sätter du upp ett rött snöre i tomtgränsen, som någon tidigare har föreslagit. Man klipper inte på grannens sida 😠

• Gilla
EllinorLag och 6 till
  • Laddar…
K Kakelugnen566 skrev:
Antar att du bor i lägenhet? Flyttar man till ett hus vill man se vad som växer på tomten innan man börjar klippa
Ironiskt nog har jag aldrig bott i lägenhet men jag kan se skillnad på sly och en omskött trädgård.
Har man 4 månader på sig att inte inkräkta på grannen men väljer att gråta på bh när grannen tar hand om de vildvuxna så...

Titta noga på bilderna så är det uppenbart ett problem som pågått länge med tanke på "20cm " grenen tidigare är kapad.
Slår det sen nya rotskott som inte hålls efter så ser jag inte problemet.
Den förra ägaren skötte inte tomten och de inkräkta på grannen. Den nya ägaren fortsätter i samma stil.
Grannen klipper de grenar som går in på dennas tomt vid roten för att slippa klippa igen om 2 veckor

Jag är väldigt nyfiken på förebilder där det tydlig framgår hur fint det ser ut innan grannen klippte ner 😉

På din tomt får du gärna titta på vad som växer upp men klipp bort de som går över till grannen innan du väntar

Redigerat:
  • Gilla
  • Arg
daddydj och 3 till
  • Laddar…
K Kakelugnen566 skrev:
Om vi nu ska bli personliga så gick jag in till min första granne inom en vecka från inflytt och presenterade och frågade hur de ville göra med häcken som var gemensam och hur de önskade att den klipptes trots att den enligt vad jag kunde se stod på min sida.

• Gilla
  • Älska
  • Arg
  • Haha
Katrin Lundstedt-Enkel och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.