LApp LApp skrev:
Avgörande faktorer är hur mycket den stör utsikten från grannhuset (ev. grannhusen) och i vilken grad den skuggar för solen.
Varför är det avgörande faktorer? Får man inte förstöra grannens utsikt eller orsaka skugga?

• Gilla
  • Haha
GlennB och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Varför är det avgörande faktorer? Får man inte förstöra grannens utsikt eller orsaka skugga?
Det är en fråga om att ta hänsyn till grannarna. Men att ta hänsyn till andra människor är det tyvärr många som inte förstår vad det innebär numera. Det är inte alltid ok att bete sig på ett visst sätt även om det råkar vara lagligt. Skulle du t.ex. tycka att det var ok om du bodde i ett hus med fin sjöutsikt och grannarna satte uppe en häck som tog bort din fina utsikt? Det kanske var utsikten som var anledningen till att du köpte just det huset. Eller om grannarna satte upp en hög häck som skymde för solen på din uteplats?

• Gilla
Lakritsianen
  • Laddar…
LApp LApp skrev:
Det är inte alltid ok att bete sig på ett visst sätt även om det råkar vara lagligt.
Just frågor som dessa är extremt debatterade här på forumet och jag förstår absolut vad du menar. Samtidigt är det i slutändan lagstiftning och gällande rätt som man måste falla tillbaka på.

Vi kan ju vända på det. Om du äger en fastighet och tänker dig att där bygga ditt drömboende. Är du OK med att dina planer grusas för att ditt bygge förhindras med motivet att det skulle komma att störa någons utsikt?

Välkommen till forumet för övrigt!

• Gilla
liran och 5 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Vi kan ju vända på det. Om du äger en fastighet och tänker dig att där bygga ditt drömboende. Är du OK med att dina planer grusas för att ditt bygge förhindras med motivet att det skulle komma att störa någons utsikt?
Det beror på situationen. Hur mycket kommer det att störa? Var grannarna införstådda med att det fanns en möjlighet att tomten framför dem skulle komma att bebyggas då de köpte/byggde sitt hus? Ägde jag tomten innan grannhuset byggdes? Så hänger det också på vad det är för typ av utsikt. Det är skillnad på milsvid utsikt över hav och land från en högt belägen tomt och utsikt från ett flackt landskap mot ett intetsägande bostadsområde eller en tät granplantering.

Jag skulle definitivt inte välja att själv få avstyckat en tomt för att bygga ett hus som helt skulle förstöra grannarnas utsikt om det gäller en vacker, vidsträckt utsikt. Det skulle jag inte kunna leva med. Om det gäller färdigställda tomter förberedda för att bygga hus på är det en annan sak. Då vet ju grannarna att det sannolikt kommer att byggas ett hus framför dem. Och om inte min tomt ligger "längst fram" får jag vara beredd på samma sak. Vid ett sådant tillfälle skulle jag dock göra det jag kunde för att minimera inverkan på grannarnas utsikt. Jag skulle definitivt inte sätta upp häck eller någon annan anordning som stör grannarnas utsikt. Som jag redan nämnt handlar det om hänsyn till andra människor. Jag tycker inte om när egoismen får styra.

• Gilla
Lakritsianen
  • Laddar…
LApp LApp skrev:
Jag tycker inte om när egoismen får styra.
År det inte egoistiskt att ha åsikter om grannarnas tujor? :thinking:;)

• Gilla
  • Haha
  • Älska
liran och 6 till
  • Laddar…
LApp LApp skrev:
Det är en fråga om att ta hänsyn till grannarna. Men att ta hänsyn till andra människor är det tyvärr många som inte förstår vad det innebär numera. Det är inte alltid ok att bete sig på ett visst sätt även om det råkar vara lagligt. Skulle du t.ex. tycka att det var ok om du bodde i ett hus med fin sjöutsikt och grannarna satte uppe en häck som tog bort din fina utsikt? Det kanske var utsikten som var anledningen till att du köpte just det huset. Eller om grannarna satte upp en hög häck som skymde för solen på din uteplats?
Skulle du köpa ett hus för utsiktens skull utan att äga marken hela vägen fram till sjön i tron att du har rätt att se sjön?

• Gilla
liran och 5 till
  • Laddar…
B Barnis78 skrev:
Nej men poängen är att det finns inget att göra för att kräva grannen på ersättning som folk i tråden kastar ur sig. En thujahäck på 6 meter är ju att likna vid en mur, får du bygga en sån mot grannen? Att den redan fanns där spelar ingen roll, en ny ägare har inte mindre rätt i lagens mening.
Vem liknar den vid en mur, du eller lagen?
Sist jag kollade behöver du inte bygglov för växter, men för att bygga en så hög mur.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Michael Sellering Michael Sellering skrev:
Varför skall du ha en så hög häck? 2 meter räcker för fullgott insynsskydd.
Har det någon betydelse att du tycker 2m räcker?
Nej, verkligen inte.

• Gilla
  • Haha
Elektra och 4 till
  • Laddar…
Orimligt ok Ewas fråga skrev:
Jag har fått en ny granne som ganska direkt ville diskutera min thujahäck som jag själv planterade på min tomt för 10 år sedan och som nu är ca 6 m hög,
Ingenting var bestämt eller diskuterat hur mkt att kapa, men vi var överens att ta in offerter.
En dag kommer jag hem och han håller själv på att ta ner den. Jag stoppar givetvis honom men han hade redan kapat vissa stammar till hälften, dvs tagit bort ca 3 m av höjden.
Jag skulle aldrig velat ta så mycket och då han kapat huvudstammen kommer den aldrig bli högre.
Vad gör jag och hur tar jag hänsyn till grannsämjan.
Kan man få se foton på häcken?

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
År det inte egoistiskt att ha åsikter om grannarnas tujor? :thinking:;)
Tja, är det egoistiskt att åsikter om folk som går före i snabbköpskön? Är det egoistiskt att ha åsikter om hyresgäster som aldrig tar hänsyn till att grannarna ibland vill ha lugn och ro? En sådan lista kan göras lång.
Dessutom ogillar jag egoism i allmänhet, inte specifikt när den drabbar mig.

FredrikR FredrikR skrev:
Skulle du köpa ett hus för utsiktens skull utan att äga marken hela vägen fram till sjön i tron att du har rätt att se sjön?
Nej, naturligtvis inte. Men jag skulle inte tycka det var ok om en granne satte upp något som skymde hela utsikten och jag skulle aldrig drömma om att göra något sådant själv.

• Gilla
Mangebang och 1 till
  • Laddar…
LApp LApp skrev:
Men jag skulle inte tycka det var ok om en granne satte upp något som skymde hela utsikten
Typ byggde sig ett hus på sin fastighet?

• Gilla
liran och 4 till
  • Laddar…
LApp LApp skrev:
Det beror på situationen. Hur mycket kommer det att störa? Var grannarna införstådda med att det fanns en möjlighet att tomten framför dem skulle komma att bebyggas då de köpte/byggde sitt hus? Ägde jag tomten innan grannhuset byggdes? Så hänger det också på vad det är för typ av utsikt. Det är skillnad på milsvid utsikt över hav och land från en högt belägen tomt och utsikt från ett flackt landskap mot ett intetsägande bostadsområde eller en tät granplantering.

Jag skulle definitivt inte välja att själv få avstyckat en tomt för att bygga ett hus som helt skulle förstöra grannarnas utsikt om det gäller en vacker, vidsträckt utsikt. Det skulle jag inte kunna leva med. Om det gäller färdigställda tomter förberedda för att bygga hus på är det en annan sak. Då vet ju grannarna att det sannolikt kommer att byggas ett hus framför dem. Och om inte min tomt ligger "längst fram" får jag vara beredd på samma sak. Vid ett sådant tillfälle skulle jag dock göra det jag kunde för att minimera inverkan på grannarnas utsikt. Jag skulle definitivt inte sätta upp häck eller någon annan anordning som stör grannarnas utsikt. Som jag redan nämnt handlar det om hänsyn till andra människor. Jag tycker inte om när egoismen får styra.
Jag håller med om att egoism är en kärnfråga här, förutom lagar och vettigt uppförande. Min poäng är att den privata "himmelriket-bubblan" vi vill skapa runt huset är en dröm. Jag drömmer också om det, men trots stor tomt vid vändplats är det nog omöjligt. Mina grannar är mycket svåra att tycka om, och det är en lång historia bakom. Himmelriket, misstänker jag, är snarare en slags "kollektiv resa". Skratta gärna :D

Exempel:
* Välj en maxhöjd på din häck så att du själv kan sköta om den. Jag klarar ca 3,5 m med bra teleskop-häcksax
* Se varje granne som en slags lärorik äventyrsresa. Hur ska Du ta just denna person, utan att må dåligt? Jag har valt att sluta tala med/ ignorera en elak liten granne. Det blev "vår" bästa lösning.
* Lägg lika mycket tid på din inre utveckling som på yttre projekt! Just det, tänk om alla här på forumet försökte Höja Nivån! Lagar är nog bra, för att styra upp dumt folk. Men är vi själva perfekta? Inte jag iaf

:heart::D

• Gilla
Lakritsianen och 2 till
  • Laddar…
P
Den här lååånga tråden visar åter att man inte ska diskutera eftergifter för att vara snäll mot en granne. Säg Nej direkt när de vill ändra din tomt, dina växter mm.

• Gilla
noone70
  • Laddar…
T Timmerkramare skrev:
Jag håller med om att egoism är en kärnfråga här, förutom lagar och vettigt uppförande. Min poäng är att den privata "himmelriket-bubblan" vi vill skapa runt huset är en dröm. Jag drömmer också om det, men trots stor tomt vid vändplats är det nog omöjligt. Mina grannar är mycket svåra att tycka om, och det är en lång historia bakom. Himmelriket, misstänker jag, är snarare en slags "kollektiv resa". Skratta gärna :D

Exempel:
* Välj en maxhöjd på din häck så att du själv kan sköta om den. Jag klarar ca 3,5 m med bra teleskop-häcksax
* Se varje granne som en slags lärorik äventyrsresa. Hur ska Du ta just denna person, utan att må dåligt? Jag har valt att sluta tala med/ ignorera en elak liten granne. Det blev "vår" bästa lösning.
* Lägg lika mycket tid på din inre utveckling som på yttre projekt! Just det, tänk om alla här på forumet försökte Höja Nivån! Lagar är nog bra, för att styra upp dumt folk. Men är vi själva perfekta? Inte jag iaf

:heart::D
Jag har en 8m skylift så då kan jag alltså ha en ca 10m hög häck… så jag är nöjd :cool:

• Haha
  • Gilla
  • Wow
Elektra och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.