Och som skrivits otaliga ggr. Ledningskollen har koll på nätägarnas ledningar men vanligtvis INTE abonnentens, så i det här fallet slutar Ledningskollens uppgifter vid mätarskåpet och har inget med kablaget ut ur mätarskåpet och till huset att göra, då det är en helt privat ledning som fastighetsägaren ansvarar för.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
P
D Dilato skrev:
Ledningsägare är TS, som alltså ska veta var dennes ledning går.
TS kan väl registrera sig hos Ledningskollen och senare starta ett ärende hos Ledningskollen när han planerar att gräva på sin tomt?

Då får han en förfrågan från Ledningskollen om var det finns ledningar på hans tomt. Efter att han har svarat på dessa frågor skickar sen Ledningskollen svaren till TS.

• Gilla
  • Haha
HenrikHuslöse och 3 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
TS kan väl registrerar sig hos Ledningskollen och senare starta ett ärende hos Ledningskollen när han planerar att gräva på sin tomt?

Då får han en förfrågan från Ledningskollen om var det finns ledningar på hans tomt. Efter att han har svarat på dessa skickar sen Ledningskollen svaren till TS.
Jag tyckte jag var väldigt tydlig när jag skrev just det 😉
D Dilato skrev:
Du kan anmäla dig och ditt område (tomten) till ledningskollen så kommer dom att skicka eventuella frågor om ledningar på din tomt till dig så du får då svara dig själv.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Har du inte något servitut så bör ju inte ledning gå på grannens fastighet…
Det är ju i tomtgräns och grannen har olovligt byggt sitt skjul i tomtgräns. Man skriver inte servitut på ledningar i tomtgräns. Eller gjorde inte förr iallafall. Och grannen borde ha begärt en ledningsvisning eftersom hen kunde misstänka att ledningarna fanns där.

• Haha
pmd
  • Laddar…
redarn redarn skrev:
Det är en olyckshändelse.
Grunden i svensk lag är att du inte är ersättningsskyldig för olyckor.
Grunden är väl ändå att man tar ansvar för olyckshändelser man orsakar, även om det inte är straffbart och inte gör att man är skadeståndsskyldig. Men ersättningsskyldig? Absolut, grannens ansvar att laga, han orsakade olyckan!

Dvs skilj på ersättning och skadestånd.

• Gilla
FredSka
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Grunden är väl ändå att man tar ansvar för olyckshändelser man orsakar, även om det inte är straffbart och inte gör att man är skadeståndsskyldig. Men ersättningsskyldig? Absolut, grannens ansvar att laga, han orsakade olyckan!

Dvs skilj på ersättning och skadestånd.
Är det en moralisk eller juridisk fråga?

Juridiskt är inte olyckor skadeståndsgrundande om inte någon varit vårdslös, där vårdslös inte betyder ”kunde varit försiktigare” och inte heller betyder ”jag hade varit försiktigare”.

Moraliskt har många svenskar åsikten att de är skyldiga att ersätta skadan.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
F FredSka skrev:
Ja det stämmer nog. Ca 3 meter brett och 1,5m djupt. Hans tanke var att bygga 4 sådana på rad och det blir ju en 12 meter lång vägg mot oss.
Inte okej. Även om det inte skulle klassas som byggnad, så är det i vilket fall som helst ett byggnadsverk av något slag. Kanske kan det klassas som plank, och då krävs bygglov. ( byggnadsverk är tex murar, plank och annat som inte är byggnader)

• Gilla
FredSka
  • Laddar…
Fairlane
Anna_H Anna_H skrev:
Det är ju i tomtgräns och grannen har olovligt byggt sitt skjul i tomtgräns.
Fast TS ledning låg inte i tomtgräns, utan på grannens tomt.
Anna_H Anna_H skrev:
Man skriver inte servitut på ledningar i tomtgräns. Eller gjorde inte förr iallafall. Och grannen borde ha begärt en ledningsvisning eftersom hen kunde misstänka att ledningarna fanns där.
Och då hade ledningskollen sagt vad? Att de inte hade kännedom om någon ledning där?

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
redarn redarn skrev:
Juridiskt är inte olyckor skadeståndsgrundande om inte någon varit vårdslös, där vårdslös inte betyder ”kunde varit försiktigare” och inte heller betyder ”jag hade varit försiktigare”.

Moraliskt har många svenskar åsikten att de är skyldiga att ersätta skadan.
Ja, jag påpekade precis att det INTE blir tal om skadestånd. Men att betala skadestånd och att ersätta skadan är inte samma sak.

Fairlane Fairlane skrev:
Fast TS ledning låg inte i tomtgräns, utan på grannens tomt.
Enligt vad jag läst i tråden så är det oklart om den verkligen är på grannens tomt och isåfall hur långt in, dvs det är ganska tydligt att avsikten har varit att ledningarna ska vara i tomtgräns, där grannen olovligen byggt vedskjul (som kanske är en byggnad eller ett konstigt men isåfall bygglovspliktigt plank).

Anna_H Anna_H skrev:
Ja, jag påpekade precis att det INTE blir tal om skadestånd. Men att betala skadestånd och att ersätta skadan är inte samma sak.
Så det är en moralisk fråga?

Juridiskt är "skadestånd" ordet som betyder "lagen säger att du måste ersätta skadan". Det finns ingen juridisk skyldighet utanför "skadestånd" att ersätta skador.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Fairlane
Anna_H Anna_H skrev:
Enligt vad jag läst i tråden så är det oklart om den verkligen är på grannens tomt och isåfall hur långt in, dvs det är ganska tydligt att avsikten har varit att ledningarna ska vara i tomtgräns, där grannen olovligen byggt vedskjul (som kanske är en byggnad eller ett konstigt men isåfall bygglovspliktigt plank).
Ja, fast först inlägget antydde att TS kabel låg på grannens mark.
Om det är bygglovspliktigt eller inte är lite svårt att veta, men det är väl inte huvudfrågan?

Åter till från frågan om ledningskollen.... De kommer säga att de inte känner till någon kabel där, så vad är poängen?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Åter till från frågan om ledningskollen.... De kommer säga att de inte känner till någon kabel där, så vad är poängen?
Det verkar ju som att lokalnätsbolaget ska ge en tydlig varning om att det kan förekomma kablar i marken, i och med att mätarskåpet delas av flera anslutningspunkter?
Och även hålla ett register på var kablarna är förlagda, samt bistå med kabelanvisning.
Även om det är helt privata kabelnät….så verkar ju uppfattningen cirkulera….
Så… lokalnätsbolaget är väl medskyldiga här i så fall?
Som ägare till marken har man inga skyldigheter, bara rättigheter.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
Det verkar ju som att lokalnätsbolaget ska ge en tydlig varning om att det kan förekomma kablar i marken, i och med att mätarskåpet delas av flera anslutningspunkter?
Och även hålla ett register på var kablarna är förlagda, samt bistå med kabelanvisning.
Även om det är helt privata kabelnät….så verkar ju uppfattningen cirkulera….
Så… lokalnätsbolaget är väl medskyldiga här i så fall?
Som ägare till marken har man inga skyldigheter, bara rättigheter.
Jovisst och jag ser Ledningskollen som en skyldighet för alla som ska gräva/borra och givetvist måste man redovisa sådant som gemensamma anslutningspunkter.

Sen i stugan drog jag in en skyddsslang och skickade in ducten igår eftersom jag valde en svårare placering av "blinkfyren" (mediaomvandlaren) i stugan så att man slipper se burken (plus då routern som ska dit).
Hursomhelst så var grävaren i farten för att plocka efterlämnad sten och han definierade EON som hopplösa.
De fick mest förlita sig på egen gemensam gräverfarenhet och EON hade de inte sett röken av för manuell kabelanvisning trots att man begärt det på vissa punkter av sträckningen.

Fairlane
P paralun skrev:
Jovisst och jag ser Ledningskollen som en skyldighet för alla som ska gräva/borra och givetvist måste man redovisa sådant som gemensamma anslutningspunkter.

Sen i stugan drog jag in en skyddsslang och skickade in ducten igår eftersom jag valde en svårare placering av "blinkfyren" (mediaomvandlaren) i stugan så att man slipper se burken (plus då routern som ska dit).
Hursomhelst så var grävaren i farten för att plocka efterlämnad sten och han definierade EON som hopplösa.
De fick mest förlita sig på egen gemensam gräverfarenhet och EON hade de inte sett röken av för manuell kabelanvisning trots att man begärt det på vissa punkter av sträckningen.
Och nu har du anmält att du har ledningar på platsen anlitar jag?

Enligt ledningskollen.se så är över 1200 ledningsägare med i tjänsten. Det låter väldigt tunnt om man nu ska fråga efter privata ledningar också. Några miljoner ledningsägare borde ju finnas med...

• Gilla
  • Haha
Claes Sörmland och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.