257 003 läst ·
277 svar
257k läst
277 svar
Granne har sågat ner fruktträd och häck på min tomt för att gynna plantering egen syren på sin tomt
Helt sjukt - självklart skadestånd eller att de återställer med lika stora träd.. Vissa här verkar tycka att det inte är sååå farligt - tycker ni det hade varit allvarligare om de hade gått in på tomten och med avsikt repat er nya bil? Det tycker inte jag. En bil kan man köpa igen/ ersätta nästan på dagen - träd tar ÅRATAL!!! Jag hade blivit totalt vansinnig. Jag lägger ner mycket tid på att hitta rätt växter och sedan tar det flera år innan de blir vuxna/ täta/ fruktbärande eller vad man nu vill uppnå.
Redigerat:
Rätt och fel är en sak, sen ska man kunna bo kvar också. Självklart ska man polisanmäla men risken när grannsämjan är bortblåst eller aldrig funnits och grannen inte verkar ha några spärrar alls är att ”sandlådekriget” kan gå precis hur illa som helst även om man har lagen på sin sida. Hoppas att grannen bara hade en riktig snefylla och inte är så spritt språngande galen som han verkar. Att såga ner sin grannes egendom är som att såga eller skjuta sig själv i foten, det kan göra ont ett bra tag efteråt... Med hopp om en fridfull sommar❤️
En förpackning roundup kostar inte mycket, kan man fråga sig hur mycket deras häck kommer leva efter det och dom har inget bevis på att du gjort något heller...
Annars polisanmälan där ord står mot ord kommer inte vara så enkel att vinna.
Annars polisanmälan där ord står mot ord kommer inte vara så enkel att vinna.
Konstigt jag har vunnit flera tvister delvis baserat på muntliga uppgifter...om du aldrig lyckats 40 år....Gyllenflint skrev:
Lägger man fram stödbevis, kan visa på vissa skeenden men "bara" har muntligt i direkt kontakt med grannen så är min uppfattning att ändå Ts har god chans.
Men det krävs vettiga förutsättningar, tex har TS snackat om hur risig häcken är, att den var vildvuxen
eller har TS sagt att den fin, täckte insyn bra, har bilder på när träden blommade fint på våren osv....
Men det här är ju en riktigt konstig kommentar. För att det är den drabbade som ber om hjälp och råd så klart? För att de som svarar tror att det är så personen i frågan kan göra sitt liv lättare och bättre, även ifall översvallande känslor lätt får oss att eskalera istället.T backstrom82 skrev:
Tror du på fullaste allvar, vilket du insinuerar, att rådet till grannen som klippte ner häcken hade varit "Stå på dig! Såga ner träden bara. Det är din snälla grannes ansvar att främja grannsämjan?"
Klart man kan ge rådet att det i vissa fall är rätt att sätta hårt mot hårt (och det tycker jag i det här fallet), men det är inte vad du säger. Alla har ansvar för sitt eget liv, och slutar man att agera utifrån sitt eget bästa på grund av uppfattad (även om den är välgrundad) orättvisa så är man inne i en destruktiv spiral.
Redigerat:
Att använda Roundup mot din grannes häck är att eskalera konflikten, vilket kan innebära värre problem.Purre skrev:
Jag använder Roundup bara mot kirskål och duttar det med hög precision. mina grannar har mycket kirskål i sina trädgårdar, tyvärr, och frön flyger över till min tomt och tar över hela trädgården.
Jo, det är så det fungerar.
Sedan tittar man på omständigheter mm. Men det är aldrig den som blir anklagad som ska bevisa sin oskuld.
Sedan tittar man på omständigheter mm. Men det är aldrig den som blir anklagad som ska bevisa sin oskuld.
Det blir ord mot ord utan skriftligt avtal och polisen kommer ej utreda det vidare = nerlagt. Så ser rättsläget ut i praktiken.P PTZic skrev:Nu är det grannen i det här fallet som ska styrka att hen hade rätten att såga ner på sin grannes tomt. Trådstartaren behöver inte styrka att de INTE hade rätt till det. Är väl ett råd till alla när det gäller att inhämta samtycke från grannar: ta det skriftligt. Det kan vara svårt att påvisa att man fått ett muntligt tillstånd.
Återstår civilrättsligt stämma motparten, det kan bli dyrt. Bevisbördan ligger då på den som ansöker om stämningen och det stall vara ställt utom allt tvivel att brott begåtts. Muntligt avtal bli svårt i det läget.
Kanhända jag har fel, händer då och då.
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
Visst det är åklagaren som ska bevisa att grannen har sågat ner buskarna.
Men det kan vara bra för grannen att kunna bevisa att det fanns en överenskommelse.
Åklagaren kommer att trycka på att det inte finns någon överenskommelse.
Det finns inte någon överenskommelse om att såga ner alla buskarna.
Men det blir svårt att bevisa att det var grannarna.
Det avtal som finns sa inget om att såga ner allt. Där måste grannen bevisa att det fanns. Det underlättar om man vill bli frikänd.
Men det kan vara bra för grannen att kunna bevisa att det fanns en överenskommelse.
Åklagaren kommer att trycka på att det inte finns någon överenskommelse.
Det finns inte någon överenskommelse om att såga ner alla buskarna.
Men det blir svårt att bevisa att det var grannarna.
Det avtal som finns sa inget om att såga ner allt. Där måste grannen bevisa att det fanns. Det underlättar om man vill bli frikänd.
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
Det är en fördel för ts att avtalet var muntligt. Då blir lätt att förneka det.T Tord_Lj skrev:Det blir ord mot ord utan skriftligt avtal och polisen kommer ej utreda det vidare = nerlagt. Så ser rättsläget ut i praktiken.
Återstår civilrättsligt stämma motparten, det kan bli dyrt. Bevisbördan ligger då på den som ansöker om stämningen och det stall vara ställt utom allt tvivel att brott begåtts. Muntligt avtal bli svårt i det läget.
Kanhända jag har fel, händer då och då.
Å andra sidan sa det inget om att såga ner alla buskar.
Problemet är detsamma hur man går vidare. Bevisa att det är grannarna som gjort det. Det är grannarna som bör kunna Bevisa att det finns ett avtal. Dessutom bevisa att avtalet var mer vidlyftigt än det var.
Ord mot ord? Det är väl normalt att man nekar.
Däremot är det som du säger, det lär bli nerlagt... Brott kan ej styrkas....
Klassiker.
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
TS kan kräva återplantering av fullstora träd. Lär kosta hans granne en hel del men det är det enda rätta. En granne har inga som helst rättigheter på en annans tomt. Sågar man ner träd så skall de ersättas..Grannjävlar är det värsta som finns när de beter sig på detta sätt. TS kan i annat fall leja någon som häller ut diesel på förövarens tomt..om han vill hämnas.Violina skrev:
Jag läser om grannproblem titt som tätt och är evinnerligt glad att jag har 3km till närmaste granne.
Grann historier kan bli hur galna som helst..En arbetskamrat och hans familj blev "utfrysta" för att de parkerade en rostig gammal bil på uppfarten och inte klippte gräset på de tider grannarna önskade det.
Inga inbjudningar till grannfester och elaka brev/lappar..och en massa annat i form av olika trakaserier fick dem att sälja huset till slut. De var av "arbetar klass" i ett "finare" område och grannarna jävlades med dem tills de gav upp.
Så grannar är ett otyg 9 gånger av tio.