Byggahus.se

Granne har förstört mitt sommarvatten rör som går genom hans tomt. Vad gäller?

1. Tess90
    Medlem · 20 inlägg

Tess90

Medlem
    Hej,

Jag bor i ett sjönära villaområde i södra Stockholm där vi har tillgång till sommarvatten. Vi har ett delat stort dubbelgarage med grannen där tomtgränsen går mittemellan garaget. Grannen har under våren asfalterat sin del av uppfarten och hans byggare lyckades då spräcka sommarvattenröret som legat under vilket märktes efter att asfalten lades(det började bubbla upp vatten ett par dagar efter).

Det dumma är att det rör som förstördes är mitt inkommande sommarvatten och grannen som jag är osams med sedan tidigare har nu mage och hävda att han inte har någon skyldighet att åtgärda röret och säger att jag får gräva upp min tomt och hitta en ny anslutning någon annanstans.

Vad gäller här? Jag har bett honom att återställa till ursprungligt skick, dvs att hans entreprenör får gå på sin ansvarsförsäkring (om det nu är en seriös firma) och att jag inte tänker lägga ner varken tid eller pengar på något han orsakat.

Han säger att röret ligger på hans tomt och att han inte behöver åtgärda det... All tips är uppskattat, främst vad jag har rätt till rent juridiskt.

Bifogar en bild på hur uppfarten ser ut. Det när numera en kantsten på tomtgränsen.

2. M
    Medlem · Västra Götalands · 9 454 inlägg

-MH-

Medlem
    Har du servitut? Var röret och dess ungefärliga placering känt av dig och grannen?

3. Jonatan79
    Hobbysnickare · Stockholm · 9 347 inlägg

Jonatan79

Hobbysnickare
    Finns det ett servitut registrerat för vattenledning? Läs vad som gäller där. Finns ingen rättighet att ta vattenrör via hans fastighet är det nog kört :(

4. Tess90
    Medlem · 20 inlägg

Tess90

Medlem
    Vet inte om det finns något servitut. Jag är relativt nyinflyttad och inget har nämnts av någon tidigare. Finns det att kolla upp någonstans? Ja, det var det. Insåg det förra våren när jag planterade nya thujor.

5. Jonatan79
    Hobbysnickare · Stockholm · 9 347 inlägg

Jonatan79

Hobbysnickare
    Mina sidor på Lantmäteriets hemsida.

6. Tess90
    Medlem · 20 inlägg

Tess90

Medlem
    Verkar ej så. Enda servitut som finns verkar vara något som heter officialservitut...

7. T
    Medlem · Stockholm · 804 inlägg

Taxture

Medlem
    Är det ingen samfällighet som sköter sommarvattnet?
    Eller har du en egen pump?

8. Tess90
    Medlem · 20 inlägg

Tess90

Medlem
    Jo vo
    Jo, vi har en sommarvattenförening. De säger dock att de inte lägger sig i så det är i våra tomter problemet ligger. Samtidigt så betalar ju jag en avgift till de och nu kan jag inte utnyttja mitt sommarvatten...

9. harry73
    bra på allt · Skåne · 13 352 inlägg

harry73

bra på allt
    Sommarvattenförening, är det en gemensamhetsanläggning?

10. T
    Medlem · Stockholm · 804 inlägg

Taxture

Medlem
    Skulle gissa att det ät föreningens uppgift att se till att din ledning blir reparerad eller gå på grannen så att han återställer skicket på ledningen……

11. H
    Moderator · Stockholm · 43 926 inlägg

hempularen

Moderator
    Men ett oficialservitut kan gälla vattenledning.

Du måste ta reda på vad servitutet gäller för.

Ett oficialservitut är ett servitut som bestämts av myndigheten, ibland mot en fastighetsägares vilja. Till skillnad från avtalsservitut som två fastighetsägare kommer överens om, och sedan registrerar.

12. H
    Medlem · 304 inlägg

Huruvida

Medlem
    Sen är det ju så att oavsett servitut eller inte så har man inte rätt att förstöra annans egendom - spelar ingen roll att den ligger på grannens tomt.

13. Tess90
    Medlem · 20 inlägg

Tess90

Medlem
    Det kan man ju tycka är helt vanligt vett men den här människan verkar komma från en annan planet. Jag vägrar röra på sig. Frågan är om jag vinner en eventuell tvist baserat på ovan info.

• Laddar…
  14. Anna_H
    Husägare · Värmland · 10 982 inlägg

Anna_H

Husägare
    Men hur ska du kunna dra det röret på din tomt? Då går det ju inte att ansluta? :thinking:

15. Tess90
    Medlem · 20 inlägg

Tess90

Medlem
    Hänger inte riktigt med. Det som jag skissat är hur det ser ut just nu? Jag vill inte dra något rör. Vill bara att han återställer till ursprungligt skick. Han får skarva under sin asfalt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.