Cheesen Cheesen skrev:
I min värld så finns det inte speciellt mycket plast i bildäck, det är ju en naturprodukt mest bestående av latex. Och det bryts ju ned rätt snabbt i naturen som du redan märkt.
Enligt Continental består deras däck av:

"Gummi (naturligt och syntetiskt) 41 %"

Hur stor del som är naturligt gummi framgår inte, men man kan nog inte säga att ett modernt däck består mest av latex. Det verkar vara ungefär lika mycket latex det som kol, oljor och hartser och andra kemikalier.

https://www.continental-däck.se/personbil/allt-om-daeck/daeckkunskap/daeckblandning

Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
sir_daniel sir_daniel skrev:
Där gick det sådär med det hela, tanken var god men resultatet katastrof.
[länk]
"Katastrofen" var helt enkelt att däckens sammanbindande annordningar inte höll över tiden och därför började däcken röra på sig. Då blir det inget rev. Inte någon sorts "giftighet" om jag förstår det rätt. Det är ju det senare som TS oroade sig för.

• Gilla
TRJBerg och 7 till
  • Laddar…
B Bjober skrev:
Om och när din granne lämnar in sin däckhög till återvinning så kommer det malas ner till granulat. 30% eldas upp. 70% blandas i betong, asfalt eller läggs på idrotts och lekplaner , kan tom användas i vattenreningsanläggningar.
Du blandar definitivt inte gummi i betong. I asfalt förekommer det. Gummigranulat i konstgräsplaner har nyligen förbjudits.

• Gilla
  • Haha
zetamamman och 1 till
  • Laddar…
Det tycks som att det handlar om att gömma en avfalls produkt i betong och låssas som att det är bra, trotts att hållfastheten rasar. Sten är klart bättre.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
"Dumpning"? han sparar väl? Bjud på en bild!

Ett stort fält av gamla däck med solnedgång i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
PDG77 och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det tycks som att det handlar om att gömma en avfalls produkt i betong och låssas som att det är bra, trotts att hållfastheten rasar. Sten är klart bättre.
Om man i alla fall ska fiberarmera betong med stål eller plast så är det väl utmärkt att kunna återvinna det ur däckens cord ?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Du blandar definitivt inte gummi i betong. I asfalt förekommer det. Gummigranulat i konstgräsplaner har nyligen förbjudits.
Är du säker på det? Här spelas det för fullt på konstgräs, senaste planerna byggdes alldeles nyligen med dessa gifter, och kommer tydligen finnas kvar inom överskådlig framtid. Om 8 år kunde det bli säljförbud på granulatet, så bunkra innan verkar vara ledordet för många föreningar.

I framtiden kommer vi nog tycka att vi var riktigt sjuk i huvudet som lät våra barn spela på skiten..

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Jess.P Jess.P skrev:
"Min tomt, mina däck".
Jag är nog böjd att hålla med honom.

• Gilla
Bröstmjölk och 4 till
  • Laddar…
Nissens
Jess.P Jess.P skrev:
Vi har en herre längre ner i byn som har någon form av mekanikerverksamhet. Han har för 2 år sedan ca placerat ett lager däck på sin tomt. Ca 100-150st är där nog.
Hans tomt delas av en större asfalterad väg.
Ena sidan är där hus, staket och verkstad.
Andra sidan är bara vildvuxen natur med skog. Det är givetvis där han lagt däcken. Utan skydd. Utomhus i naturen.
Är det bara "man borde inte göra så" eller är det faktiskt olagligt?
Tycker naturen borde ju ta stryk av ett stort gäng gamla däck som slits av väder och vind.
Och om det inte är ok, vart vänder vi oss. Är flera i byn som tycker det är för jävligt. Och nej, det har pratats med han förr, han vägrar göra något åt det. "Min tomt, mina däck".

Förtydligande då folk verkar vara lite snabba att tänka fel här:
Stör mig kanske på hur det ser ut, men det är hans tomt så inte mer med det. Jag tänker miljömässigt här.
Tycker inte du skall fundera så mycket över vad andra har på sina tomter. Speciellt som att ha däck liggande inte utgör något problem för någon annan än däckinnehavaren.
Skaffa en egen tomt istället och pyssla om den på det viset du tycker är bra. Sedan kan du ju hoppas på att ingen lägger sin näsa i blöt över hur du använder din egendom.

• Gilla
Flamman och 4 till
  • Laddar…
Det du kan göra är att kontakta kommunen. Kommunen kan göra ett föreläggande med vite. Det är dock inte säkert att kommunen går på din linje, det brukar bero på hur jävligt det är.

• Gilla
citronskal och 1 till
  • Laddar…
H
B Bjober skrev:
Om man i alla fall ska fiberarmera betong med stål eller plast så är det väl utmärkt att kunna återvinna det ur däckens cord ?
Används inte det redan?
Trodde de brände däck på Gotland för att få värme till cement ugnarna och cordem gick i produktion.

Största problemet med en 100-150 däck liggandes är ju om det skulle börja brinna. Då blir det gott om utsläpp i hela området.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Jag vet inte hur mycket olämpligt som kommer ut däcken vid lagring. Men det är vanligt förekommande att däck används vid kajkanter som stötdämpning. Så jag tror inte att det brukar anses vara ett problem. Detta frånsett att däcken under sin normala användning mals mer och sprids i naturen. Kanske är det ett miljöproblem. Men i så fall är däck som används det stora problemet och inte däck som förvaras utomhus.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Är det så att personen i fråga faktiskt har en verksamhet som använder dessa däck eller är det fråga om ren dumpning/"förvaring". Det var ju något fall för inte allt för länge sedan då någon "bonde" mot betalning lät hålla X antal containers på en väg på hans mark där de fick stå i många herrans år. Om jag minns rätt så var det I detta material som normal skulle kosta en slant att hantera men osäker på om det var direkt miljöfarligt som han hade det på sin mark. Har för mig att det var en utdragen process för att regler och lagar var otydliga då han hävdade att det inte var dumpat utan förvarat. Men tror han åkte dit på att göra sig av med det tillslut.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.