Johanlidman Johanlidman skrev:
Hej,
Grannens tomt har ramlat ner på våran sida av tomten (ca 1meter högre än våran tomt), dom fick tillåtelse att köra upp en grävmaskin på våran uppfart för att åtgärda problemet med en sluttning med sprängsten. Vi gjorde ett muntligt avtal där dom skulle laga uppfarten om den gick sönder pga hjulen på grävmaskinen. Idag lade dom skaktmassorna på min uppfart och längst mitt garage och sen skrapade bort det med grävmaskinen så jag har repor (2cm djupa och 1meter långa) och vita ränder längst halva uppfarten som vätter mot deras tom (3*15meter).

Jag pratade med grannen vid två tillfällen och han tyckte att lite får man räkna med och vid det senaste tillfället så vågade gubben inte komma ut och skickade sin fru till ytterdörren som försökte bortförklara det.

Jag har en kamera som spelar in på film en del av uppfarten och ytterdörren där det syns hur grävmaskinen gör repor och vit streck i astfalten samt att grannen pratade med mig om vad som skulle göras och inte göras på min tomt igår samt då jag pratade med grannen första gången om reporna på astfalten där han sa "lite får man räkna med" varav jag sa att det är inte roligt hur ser ut och det var inte vad vi sa till varandra.

Gubbarna som han anlitat svart hade sagt att dom måste prata med oss först om att använda våran uppfart (som dom inte hade tänkt att fråga oss om från första början).
Hur kan man lösa problemet med våran astfalt på ett bra sätt och om dom vägrat åtgärda problemet hur går jag vidare?. Jag är besviken på hur allt blev då vi inte kom överens om något av det som blev idag.
Hälsningar Johan Lidman
Jag hade nog sagt att ”Du, jag känner att jag inte riktigt får gehör när vi pratar” . ”Min upplevelse (som han inte kan ta ifrån dig) är att vi kom överens om - det du tycker att ni kom överens om-.
Jag skulle vilka lägga om asfalten med ett tunnare lager och det skulle kännas som en bra kompromiss om vi betalar hälften var.

vill han inte det så skulle jag bita i det sura och sedan kommer jag inte att bistå eller hjälpa den grannen mer. Nu är vi bara grannar som hälsar och håller god ton.
 
  • Gilla
Danne12345 och 2 till
  • Laddar…
Skrapar man med skopa/schaktblad på asfalt blir det oundvikligen vita ränder, de hade ju kunnat lämna sista cm och borstat men nu är ju det för sent.
Att lägga om hela uppfarten känns ju dock lite överdrivet, men lagningsasfalt borde gå utmärkt, säg att han får göra det och stå för kostnaden.
 
Lagningsasfalt kommer bli fult
 
  • Gilla
Harrison och 2 till
  • Laddar…
Johanlidman Johanlidman skrev:
Hej,
Grannens tomt har ramlat ner på våran sida av tomten (ca 1meter högre än våran tomt), dom fick tillåtelse att köra upp en grävmaskin på våran uppfart för att åtgärda problemet med en sluttning med sprängsten. Vi gjorde ett muntligt avtal där dom skulle laga uppfarten om den gick sönder pga hjulen på grävmaskinen. Idag lade dom skaktmassorna på min uppfart och längst mitt garage och sen skrapade bort det med grävmaskinen så jag har repor (2cm djupa och 1meter långa) och vita ränder längst halva uppfarten som vätter mot deras tom (3*15meter).

Jag pratade med grannen vid två tillfällen och han tyckte att lite får man räkna med och vid det senaste tillfället så vågade gubben inte komma ut och skickade sin fru till ytterdörren som försökte bortförklara det.

Jag har en kamera som spelar in på film en del av uppfarten och ytterdörren där det syns hur grävmaskinen gör repor och vit streck i astfalten samt att grannen pratade med mig om vad som skulle göras och inte göras på min tomt igår samt då jag pratade med grannen första gången om reporna på astfalten där han sa "lite får man räkna med" varav jag sa att det är inte roligt hur ser ut och det var inte vad vi sa till varandra.

Gubbarna som han anlitat svart hade sagt att dom måste prata med oss först om att använda våran uppfart (som dom inte hade tänkt att fråga oss om från första början).
Hur kan man lösa problemet med våran astfalt på ett bra sätt och om dom vägrat åtgärda problemet hur går jag vidare?. Jag är besviken på hur allt blev då vi inte kom överens om något av det som blev idag.
Hälsningar Johan Lidman
Stryk i kallasfalt så löser de sej båknål tror jag att det heter...
 
T totte_79 skrev:
om det är asfalterat och det bara blir vita streck så kommer de försvinna med tiden.
Anser du att 2cm djupa revor försvinner av sej själva med tiden?????? Hur menar du då?
 
  • Gilla
Stattutaren
  • Laddar…
S Stego1 skrev:
Allvarligt, det är inte mycket att diskutera. Du ställer upp och hjälper grannen vilket INTE innebär att du ska drabbas av problem. Det är grannens ansvar att se till att inget skadas på din sida. Uppstår skador ska han betala utan bedövning. Dock ska man alltid ha skriftliga avtal så att man slipper hålla på med efterbörd som ofta slutar med "gråt och tandagnisslan". Stå på dig, vik inte en mikrometer.
Du säger vik inte men var ska han vända? Polis anmäler? Eller vad?
 
du skriver: repor (2cm djupa och 1meter långa)
jag tycker som lekman att repor blir värre problem när det är, som nu här i Skåne, det blir regnigt och sen fryser. Repor utvidgas, dessutom det blir också halt på uppfarten.
Vem ska stå för eventuella bilskador?
MVH
 
  • Gilla
Harrison
  • Laddar…
Det behövs bilder. Sen finns det lite frågeställningar man kan ta hänsyn till. Hur är skicket på resten av uppfarten? Hade du tänkt att asfaltera om i närtid? En lagning blir aldrig snyggt även om det kommer att mattas av med tiden. Men förmodligen blir det en lagning som slutresultat. Det finns ingen rimlighet i att asfaltera om hela uppfarten. Varken bolaget som klantade sig eller försäkringsbolaget kommer att godta en sådan lösning. Eftersom det var svart arbetskraft så kan du dels kontakta bolaget och dels grannen för att i samråd komma fram till en lösning. Ingen av dessa vill ju bli uthängda för svartjobb. Normalt sett är grannen den du skall hållas som ansvarig och grannen i sin tur mot entreprenören han köpte tjänsten av. Med det sagt kanske du får en del av summan mot att få det helt nytt och fräscht.
 
  • Gilla
Oneip
  • Laddar…
G MrGlad8 skrev:
Det enda du kan göra är att ge grannen ett sista datum att betala det du anser han är skyldig dig. Efter det datumet säger du att du kommer skicka ett betalningsföreläggande via kronofogden.
Det borde skrämma grannen att betala.
Om inte:
Följ instruktionerna här:
[länk]
Då får han allt svart på vitt, väljer han sen att inte betala blir det domstol.
Är du säker på att det är grannen som har betalningsansvar för skador som hantverkarna orsakat? Om (de utländska?) svartarbetarna inte erkänner ansvar eller skyller på varandra så kan det annars nog bli väldigt svårt och kostsamt att försöka driva in pengar.
 
P
"Lite får man räkna med..." Precis den typ av svar som får mig att tända på alla cylindrar.

"Varför i helvete ska jag betala för skador som du orsakat?!!" Blir ju det självklara svaret.

De fanns ju inte där innan han härjade och de ska inte finnas där när han är klar.
Han är inte klar.

Det är DU som avgör vad andra får göra på din tomt, eller inte. Och när de är klara eller inte.

Om du lånar hans bil och lämnar tillbaka den krockad med samma argument så hade han inte accepterat.

Och om han fortsätter med sitt argument så visar han ingen vilja att göra rätt för sig och "Då får han räkna med lite...! “
 
  • Gilla
Oneip och 4 till
  • Laddar…
C
Hus tomte Hus tomte skrev:
Varför la dom inte skivor på din uppfart innan dom lastade av kan man ju undra..
Precis. Hade tagit 10 minuter. Suck vad trött man blir.
Här tippades bärlager på grusvägen härom månaden trots att jag bara en timme innan hade sagt till dem att förvarna om de behövde tippa på sidan om så att jag kunde lägga ut en gammal press. Grrrrr...
 
Hus tomte
C cpalm skrev:
Precis. Hade tagit 10 minuter. Suck vad trött man blir.
Här tippades bärlager på grusvägen härom månaden trots att jag bara en timme innan hade sagt till dem att förvarna om de behövde tippa på sidan om så att jag kunde lägga ut en gammal press. Grrrrr...
Man blir så trött när det händer :mad:
 
Fredrik8908 Fredrik8908 skrev:
Tror att det hamnar på entreprenören egentligen, men lurigt om det är svart
spelar ingen roll , de har varit där om det är svart eller inte har inget med detta att göra.ansvar har de i alla fall
 
  • Gilla
Oneip och 1 till
  • Laddar…
E Erik Terenius skrev:
Är du säker på att det är grannen som har betalningsansvar för skador som hantverkarna orsakat? Om (de utländska?) svartarbetarna inte erkänner ansvar eller skyller på varandra så kan det annars nog bli väldigt svårt och kostsamt att försöka driva in pengar.
Det är grannens problem, inte TS. Grannen ska återställa uppfarten. Hur hen gör det är hens problem.
 
  • Gilla
Oneip och 1 till
  • Laddar…
P
Johanlidman Johanlidman skrev:
Hej,
Grannens tomt har ramlat ner på våran sida av tomten (ca 1meter högre än våran tomt), dom fick tillåtelse att köra upp en grävmaskin på våran uppfart för att åtgärda problemet med en sluttning med sprängsten. Vi gjorde ett muntligt avtal där dom skulle laga uppfarten om den gick sönder pga hjulen på grävmaskinen. Idag lade dom skaktmassorna på min uppfart och längst mitt garage och sen skrapade bort det med grävmaskinen så jag har repor (2cm djupa och 1meter långa) och vita ränder längst halva uppfarten som vätter mot deras tom (3*15meter).

Jag pratade med grannen vid två tillfällen och han tyckte att lite får man räkna med och vid det senaste tillfället så vågade gubben inte komma ut och skickade sin fru till ytterdörren som försökte bortförklara det.

Jag har en kamera som spelar in på film en del av uppfarten och ytterdörren där det syns hur grävmaskinen gör repor och vit streck i astfalten samt att grannen pratade med mig om vad som skulle göras och inte göras på min tomt igår samt då jag pratade med grannen första gången om reporna på astfalten där han sa "lite får man räkna med" varav jag sa att det är inte roligt hur ser ut och det var inte vad vi sa till varandra.

Gubbarna som han anlitat svart hade sagt att dom måste prata med oss först om att använda våran uppfart (som dom inte hade tänkt att fråga oss om från första början).
Hur kan man lösa problemet med våran astfalt på ett bra sätt och om dom vägrat åtgärda problemet hur går jag vidare?. Jag är besviken på hur allt blev då vi inte kom överens om något av det som blev idag.
Hälsningar Johan Lidman
Tror Miljöbalken 32 kap. 1 paragrafen bäst reglerar detta. Markägare har långtgående ansvar, även för underentreprenör. Skadeståndslagen är väl också aktuell.
Kräv full återställning inom viss tid, annars låter du själv göra det och skickar räkning till grannen. Betalar han inte så skicka till Kronofogden för indrivning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.