5 733 läst ·
15 svar
6k läst
15 svar
Granne bygger nära vår tomtgräns
Sida 1 av 2
Vi har en obebyggd tomt ,nu ska grannen bygga något närmare vår tomt, hen har också rivit vår gärsgård ! Får hen göra det utan att fråga?
Baserat på den lilla informationen som givits så nej, grannen får generellt inte bygga hur nära som helst och nej, han/hon får inte riva din gärdsgård. Men är den din eller hans/hennes? Står den på din tomt eller hans/hennes tomt? Om den är din, men står på hans/hennes tomt, har du blivit ombedd att riva den själv?A anelkirtap skrev:
Du får bättre svar om du lämnar lite mer detaljerad information.
Bästa svaret
Allvetare
· Stockholm
· 1 831 inlägg
Fallet med gärdsgården har fått en oväntad vändning, grannen har tidigare flyttat gärdsgården och pga denna handling utdelats ett vite av någon , ev av en tidigare tomtägare i området som ej medgivit flytten initialt.A anelkirtap skrev:
Nu har grannen tröttnat totalt på gärdsgården och helt sonika rivit den utan vrakens lov från TS eller tidigare tomtägare.
Kanske ett nytt vite är på sin plats, Ett högt sådant så att grannen aka hen inte kommer på taken att upprepa liknande handlingar framgent.
Vad skall grannen bygga nära tomtgräns?
Vet ej( garage - attefallshus vi upptäckte det nyligenVilla vista skrev:
Fallet med gärdsgården har fått en oväntad vändning, grannen har tidigare flyttat gärdsgården och pga denna handling utdelats ett vite av någon , ev av en tidigare tomtägare i området som ej medgivit flytten initialt.
Nu har grannen tröttnat totalt på gärdsgården och helt sonika rivit den utan vrakens lov från TS eller tidigare tomtägare.
Kanske ett nytt vite är på sin plats, Ett högt sådant så att grannen aka hen inte kommer på taken att upprepa liknande handlingar framgent.
Vad skall grannen bygga nära tomtgräns?
Allvetare
· Stockholm
· 1 831 inlägg
Det krävs ju bygglov alt grannens medgivande om byggnaden är så när fastgräns. Börja med att prata med grannen fråga varför hen rev gärdsgården, förkara att du anser att den är din. fråga vad som skall byggas och om det är en byggnad att du inte vill att den placeras så nära tomtgränsen. Kan ju vara bra att också begära ut ev bygglovshandlingar från kommunen.A anelkirtap skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 217 inlägg
Som sagt, en attefallare närmare fastighetsgräns än 4,5 meter som inte har uttryckligt grannmedgivande är inte en attefallare, utan en byggnad som kräver bygglov. Samma sak med friggebod om den skulle vara så liten.Villa vista skrev:
Det är reglerat i 9 kap. 4 § första stycket 3c ihop med andra stycket plan- och bygglagen.
Men se till att få stopp på det så fort som möjligt, så att grannen uttryckligen bygger i ond tro. Kommunens stadsbyggnadskontor (eller liknande) och Kronofogdemyndigheten (för handräckning) är dina vänner här.