RoTe
Behöver du verkligen fråga om grannen får riva ditt staket...
 
  • Gilla
Rob em och 3 till
  • Laddar…
harry73
Är det ditt staket eller grannens?
 
Myrstacken
Hur vet du att det är en hen och inte en han eller hon??
 
  • Gilla
  • Haha
Peter787 och 9 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Är det ditt staket eller grannens?
Det är min gärdsgård
 
harry73
Jag frågar för att jag misstänker att grannen tror att det är hans, eller i alla fall stor på hans tomt
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
A anelkirtap skrev:
Vi har en obebyggd tomt ,nu ska grannen bygga något närmare vår tomt, hen har också rivit vår gärsgård ! Får hen göra det utan att fråga?
Baserat på den lilla informationen som givits så nej, grannen får generellt inte bygga hur nära som helst och nej, han/hon får inte riva din gärdsgård. Men är den din eller hans/hennes? Står den på din tomt eller hans/hennes tomt? Om den är din, men står på hans/hennes tomt, har du blivit ombedd att riva den själv?

Du får bättre svar om du lämnar lite mer detaljerad information.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Jag frågar för att jag misstänker att grannen tror att det är hans, eller i alla fall stor på hans tomt
Grannen vet att det inte är hans! Har fått vite eftersom() flyttat gärdsgården utan lov av den tidigare tomtägaren
 
Jag instämmer i svar #3. Självklart får ingen riva nånting som är ditt.
 

Bästa svaret

A anelkirtap skrev:
Grannen vet att det inte är hans! Har fått vite eftersom() flyttat gärdsgården utan lov av den tidigare tomtägaren
Fallet med gärdsgården har fått en oväntad vändning, grannen har tidigare flyttat gärdsgården och pga denna handling utdelats ett vite av någon , ev av en tidigare tomtägare i området som ej medgivit flytten initialt.
Nu har grannen tröttnat totalt på gärdsgården och helt sonika rivit den utan vrakens lov från TS eller tidigare tomtägare.
Kanske ett nytt vite är på sin plats, Ett högt sådant så att grannen aka hen inte kommer på taken att upprepa liknande handlingar framgent.
Vad skall grannen bygga nära tomtgräns?
 
Villa vista Villa vista skrev:
Fallet med gärdsgården har fått en oväntad vändning, grannen har tidigare flyttat gärdsgården och pga denna handling utdelats ett vite av någon , ev av en tidigare tomtägare i området som ej medgivit flytten initialt.
Nu har grannen tröttnat totalt på gärdsgården och helt sonika rivit den utan vrakens lov från TS eller tidigare tomtägare.
Kanske ett nytt vite är på sin plats, Ett högt sådant så att grannen aka hen inte kommer på taken att upprepa liknande handlingar framgent.
Vad skall grannen bygga nära tomtgräns?
Vet ej( garage - attefallshus vi upptäckte det nyligen
 
A anelkirtap skrev:
Vet ej( garage - attefallshus vi upptäckte det nyligen
Ska spränga också
 
A anelkirtap skrev:
Vet ej( garage - attefallshus vi upptäckte det nyligen
Det krävs ju bygglov alt grannens medgivande om byggnaden är så när fastgräns. Börja med att prata med grannen fråga varför hen rev gärdsgården, förkara att du anser att den är din. fråga vad som skall byggas och om det är en byggnad att du inte vill att den placeras så nära tomtgränsen. Kan ju vara bra att också begära ut ev bygglovshandlingar från kommunen.
 
  • Gilla
Nyblivenhusägare123 och 1 till
  • Laddar…
Villa vista Villa vista skrev:
Det krävs ju bygglov alt grannens medgivande om byggnaden är så när fastgräns.
Som sagt, en attefallare närmare fastighetsgräns än 4,5 meter som inte har uttryckligt grannmedgivande är inte en attefallare, utan en byggnad som kräver bygglov. Samma sak med friggebod om den skulle vara så liten.

Det är reglerat i 9 kap. 4 § första stycket 3c ihop med andra stycket plan- och bygglagen.

Men se till att få stopp på det så fort som möjligt, så att grannen uttryckligen bygger i ond tro. Kommunens stadsbyggnadskontor (eller liknande) och Kronofogdemyndigheten (för handräckning) är dina vänner här.
 
  • Gilla
tio_Pepe och 1 till
  • Laddar…
A anelkirtap skrev:
Vi har en obebyggd tomt ,nu ska grannen bygga något närmare vår tomt, hen har också rivit vår gärsgård ! Får hen göra det utan att fråga?
Det är straffbart att ruva gärsgårdar !!! Polisanmäl genast !
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.