Ramnemark Ramnemark skrev:
Man får inte bygga attefall och huvudhus samtidigt eftersom det är en komplementbyggnad. Kan ni kontra med att anmäla grannen för det? Verkar som ni får en jobbig framtid där med sådana grannar. Samtidigt undrar jag varför ni inte byggde den nya friggeboden i samma mått, det var ju det du och grannen kom överrens om :thinking:?
Det var AttefallsUtbyggnad dvs 15 m^2 boyta man får bygga ut ett befintligt hus med även på prickad mark.

Ur mitt perspektiv byggde vi upp ett hus i ungefär
samma storlek...bara inte ett hus med kuverttak och vita eterniplattor utan mer likt vår huvudhus.

H hebol skrev:
hus i ungefär
samma storlek.
Problemet är väl att det inte är samma storlek, och troligtvis ett helt annat utseende. Så klart det är ett svartbygge.

• Gilla
Darling McFluff
  • Laddar…
harry73
Problemet är att grannen inte godkände en ritning och att inga mått är angivna i godkännandet. Grannen kan därmed alltid hävda att godkännandet gällde ett annat hus.

Edit: härmed får grannen också råd om hur han ska agera, så du får hoppas han inte läser tråden.
Men kommunens inställning verkar vara att du fick grannens tillstånd för en friggebod, så se till att det blir en friggebod och acceptera kostnaden

Redigerat:
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
H hebol skrev:
Det var AttefallsUtbyggnad dvs 15 m^2 boyta man får bygga ut ett befintligt hus med även på prickad mark.

Ur mitt perspektiv byggde vi upp ett hus i ungefär
samma storlek...bara inte ett hus med kuverttak och vita eterniplattor utan mer likt vår huvudhus.
”Ungefär” är ett ord man ska glömma när det gäller byggnadskontor och regler. Det skulle vara exakt lika stort för att inte vara ett svartbygge. Din enda räddning är nog att minska huset till 15m2. Hur ser friggeboden ut? Förråd eller sovstuga eller något liknande?

• Gilla
leifp63 och 1 till
  • Laddar…
Det borde inte vara jättesvårt att förminska huset till <15 m2 genom att flytta in en kortsida. Att få ner nockhöjden kan nog vara trickigare, men det kanske kan gå det med.

sysmali
Du vet inte om den rivna friggeboden var större eller mindre än 16,3 kvm? Eller dess höjd?

Finns möjlighet att finna ritningarna (med yttermått) på den gamla friggeboden? Den tidigare ägaren kanske har dem? Kanske visar det sig att din nya frigga är mindre än den tidigare friggeboden. Om det sen hjälper dig i processen låter jag vara osagt.

Redigerat:
harry73
Men även om ts vill få det som attefallare kommer det innebära straffavgift för att den byggdes utan startbesked

sysmali sysmali skrev:
Du vet inte om den rivna friggeboden var större eller mindre än 16,3 kvm? Eller dess höjd?

Finns möjlighet att finna ritningarna (med yttermått) på den gamla friggeboden? Den tidigare ägaren kanske har dem? Kanske visar det sig att din nya frigga är mindre än den tidigare friggeboden. Om det sen hjälper dig i processen låter jag vara osagt.
Tvekar på om något hjälper eftersom det revs och byggdes nytt. Då behöver man rivningslov och bygglov. Alternativet är friggebod men då är storleken problemet. Alternativet är väll att söka om attefall men eftersom det redan är byggt tvekar jag på att de ger startbesked.. tyvärr....

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Man brukar väl få ändra markhöjd med 0.5m utan marklov (kan bero på kommun), så om du fyller på med 5dm jord eller grus runt stugan på dina tre sidor, så borde höjden över medelmarknivå bli inom gränsen, om det är möjligt att göra.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Hemmakatten
Det är ingen friggebod. Och grannen vill inte heller ge tillstånd för ens en friggebod så nära tomtgränsen. Och kommunen verkar inte heller bevilja bygglov. Så TS måste på något sätt lösa problemet, flytta stugan eller riva.

Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Det är ingen friggebod. Och grannen vill inte heller ge tillstånd för ens en friggebod så nära tomtgränsen. Och kommunen verkar inte heller bevilja bygglov. Så TS måste på något sätt lösa problemet, flytta stugan eller riva.
Nja, kan man bevisa storleken innan är samma som nu och klarar under 15m2 så har han grannens godkännande via mejl. Då är det en friggebod som grannen godkänt

Hemmakatten
TS skrev att BYA är 16,3 kvm vilket ju överstiger mått för friggebod.

Hemmakatten Hemmakatten skrev:
TS skrev att BYA är 16,3 kvm vilket ju överstiger mått för friggebod.
Absolut, läs resten av svaren så är tipset för TS att minska ytan för att slippa flytta eller riva då stugan tydligen kostat 300k

Hemmakatten
TS skrev i sitt första inlägg att "Plan&Bygg tycker att vi skall skyndsamt riva eller möjligtvis flytta och anpassa".

Det tolkar jag som att kommunen inte kommer att godkänna huset även om det förminskas till friggebodsmått. Samt att grannen inte heller godkänner en ny friggebod nära tomtgränsen.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Om du läser mejlet från grannen så har han redan godkänt ett uppförande av en liknande byggnad i samma storlek, och är storleken så det går under friggebod så har kommunen inget att lägga sig i? :thinking:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.