O Odjuret skrev:
Varför? Nu får du bära hundhuvudet, trots att du inte är ensam om din åsikt.men jag varför det är så viktigt att berätta för köparna?Varför måste man bära detta ansvar? Det är väl inte TS fel att grannen fuskrenoverat? Det finns ingen som helst anledning att springa runt å prata med alla spekulanter. Det ända vi vet är att säljaren ska ha målat över mögel. Vi vet inte hur resten av huset ser ut. Det behöver inte innebära fuskrenovering för att man målat över mögel direkt. Eftersom inte säljaren och TS var bästa vänner så var troligtvis inte han över å kollade. Med andra ord så kan TS överdriva det hela. Problemet kanske inte alls är så stort som det framstår. Att då uppmuntra att springa över och "skvallra" till potentiella köpare känns inte så klokt.
Varför? För att alla samhällen bygger på ett visst mått av medborgerligt ansvar. Varför skall jag hjälpa tjejen som blir våldtagen - det är ju inte mitt fel, och jag utsätter mig för skada. Jag säger inte att detta är en självklar fråga (läs min tidigare post), men resonemanget bakom är självklart.

• Gilla
Sven-Erik Hällgren och 4 till
  • Laddar…
Karl_Pedal Karl_Pedal skrev:
Det är ju betydligt bättre utsikter för nya ägaren att få ersättning för dolda fel om TS påpekar

Det bör ju vara förhållandevis goda utsikter att få igenom detta som dolda fel även efter köpet eftersom säljaren uppenbart bryter mot sin undersökningsplikt.
Det finns inte ett enda rättsfall i Svensk rättshistoria där en husägare har åkt dit föratt brustit mot sin upplysningsplikt. Så att säga upplysningsplikten finns bara på papper. Det finns ingen plats för det i rättspraxis. Husägaren kan lugn hålla truten stängd och inte riskera nånting.
Om den nya ägaren får informationen av TS före köpet då är det förstås inga doldafel. Köparen visste om felen och ändå köpt bostaden.

Jag vet att inte alla bryr sig så hårt om det här med vad som är rätt och riktigt utan mer kör med "sköt dig själv och skit i andra"-stilen, men en husaffär är en så stor sak att jag tycker man bör få så bra underlag som möjligt när man gör sin värdering. Hade det funnits fusk i det hus vi köpte för några år sedan som grannar vetat om men inte gjort något för att upplysa mig som köpare hade jag blivit rätt putt. Jag skrev inte att TS skulle stå utanför huset vid varje visning med pamfletter som redogör för kända men överskylda brister eller sätta in en annons i dagspressen, men det betyder ju inte att hen måste vara helt passiv.

Hur stora problem det finns/hur omfattande fusk det är framgår ju delvis i TS, men som vanligt i dessa forum måste man utgå ifrån att den som ställer en fråga också ger tillräcklig bakgrundsinformation, annars blir ju svaren som ges ingenting värda. Kanske överdriver TS, men då skulle hen väl inte behöva ställa en fråga i ett nätforum beträffande sina bryderier.

O Odjuret skrev:
Varför? Nu får du bära hundhuvudet, trots att du inte är ensam om din åsikt.men jag varför det är så viktigt att berätta för köparna?Varför måste man bära detta ansvar? Det är väl inte TS fel att grannen fuskrenoverat? Det finns ingen som helst anledning att springa runt å prata med alla spekulanter. Det ända vi vet är att säljaren ska ha målat över mögel. Vi vet inte hur resten av huset ser ut. Det behöver inte innebära fuskrenovering för att man målat över mögel direkt. Eftersom inte säljaren och TS var bästa vänner så var troligtvis inte han över å kollade. Med andra ord så kan TS överdriva det hela. Problemet kanske inte alls är så stort som det framstår. Att då uppmuntra att springa över och "skvallra" till potentiella köpare känns inte så klokt.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
O
elpaco elpaco skrev:
Varför? För att alla samhällen bygger på ett visst mått av medborgerligt ansvar. Varför skall jag hjälpa tjejen som blir våldtagen - det är ju inte mitt fel, och jag utsätter mig för skada. Jag säger inte att detta är en självklar fråga (läs min tidigare post), men resonemanget bakom är självklart.
Nu är det en milsvid skillnad på att hjälpa en tjej som blir våldtagen än huruvida man ska berätta för köpare om det man misstänker. Så hur kommer det in i bilden?

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
O
L Lars48 skrev:
Det finns inte ett enda rättsfall i Svensk rättshistoria där en husägare har åkt dit föratt brustit mot sin upplysningsplikt. Så att säga upplysningsplikten finns bara på papper. Det finns ingen plats för det i rättspraxis. Husägaren kan lugn hålla truten stängd och inte riskera nånting.
Om den nya ägaren får informationen av TS före köpet då är det förstås inga doldafel. Köparen visste om felen och ändå köpt bostaden.
Jag visste faktiskt inte att det inte fanns någon som blivit dömd. Men här hör och häpna håller jag med dig fullständigt.
Man måste utgå ifrån att säljaren inte vet någonting. Därför är det inte fel att han inte skriver om några fuktproblem om han målat över fläckarna, han kan ha trott att det var klart då.

• Gilla
Lars48
  • Laddar…
O Odjuret skrev:
Nu är det en milsvid skillnad på att hjälpa en tjej som blir våldtagen än huruvida man ska berätta för köpare om det man misstänker. Så hur kommer det in i bilden?
Visst det är stor skillnad på de fallen. Men med synsättet att man inte ska lägga dig i så är man snart där. Det är helt klart ett problem redan nu.

harry73
L Lars48 skrev:
Nu är gränsen mellan rättsfall om dolda fel eller brusten upplysning inte alltid solklart.
Denna skulle kunna tolkas på brusten upplysning

https://lagen.nu/dom/nja/2007s86

Berätta för mäklaren. Dokumentera tex med vittne. Då kan en ej informerad köpare gå på mäklaren.

• Gilla
9Rune5
  • Laddar…
G ekaa88 skrev:
Ba risken jag känner är ju att man annars råkar nämna det till de nya grannarna senare och får frågsn varför i H*E man inte sa något tidigare
Det där med risk att säga till de nya grannarna känns ju lite förbrukad genom att nämn problematiken på detta forum.

G ekaa88 skrev:
Jag gör som jag skrev i första inlägget och trådstarten, jag rår om mitt eget hus och släpper detta fram till jag får en eventuell faktist fråga.

Jag tackar för input!
Om det kan klassa som dolt fel så kommer det att falla om du informerar köparen om felen. Och andra sidan låter det som det skulle vara fruktlöst att kräva pengar tillbaka på grund av dolt fel. Men som många har sagt så borde en besiktningsman upptäcka felen och då kommer eventuell köpare att pruta. Jag skulle aldrig köpa ett hus om jag visste att det målats om utan att tvättas och dessutom med mögligt...

L Lars48 skrev:
Hur menar du? Det finns gott om rättsfall där köparen fått ersättning för dolda fel. Om säljaren sedan aktivt har mörkat hur det ligger till och grannar dessutom kan vittna om att så är fallet så blir ju bara rättsläget bättre.

• Gilla
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
Som konflikträdd Svensk borde man anmäla oftare, men det gör man inte. Några här har skrivit: "Sköt dig själv och skit i andra", Tyvärr är det väl oftast så tror jag.

1.)Granne misshandlar maka/make, anmäler man?
2.) Granne brukar köra full, anmäler man?
3.) Sjukpensionerad granne säljer fulsprit från sitt garage, anmäler man?
4.) Granne köper stöldgods, anmäler man?
5.)Granne fuskrenoverar huset för att lura till sig mer pengar, anmäler man?

Jag tror det mesta av detta får passera obemärkt hos gemene man. Jag skulle direkt anmäla ettan, prata med tvåan, eventuellt anmäla beroende på fortsättning, och tiga om trean, fyran och femman med knuten näve i fickan.

Men alla borde väl förstå att vi människor som grupp skulle dra nytta av att inget av ovanstående vore accepterat. Men detta är nog en omöjlig utopi, det får inte bli något Stasi-system, och dit vore nog steget ganska kort om alla skulle börja anmäla varandra.

Allra bäst vore det om alla vore schyssta ändå :)

• Gilla
Hemmakatten och 6 till
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Jag förstår...du missade helt vad mitt inlägg handlade om.
Nej då, det gjorde jag inte. Däremot invände jag mot ditt påstående att ditt sätt att hantera situationen på skulle ge en viss fördel.

L Leifur skrev:
Nej då, det gjorde jag inte. Däremot invände jag mot ditt påstående att ditt sätt att hantera situationen på skulle ge en viss fördel.
Jo, du missade poängen helt...och jag har ingenstans pratat om att något ska ge någon fördel. Jag vet inte vad du fått det ifrån, det enda jag gjorde var att beskriva hur JAG hade hanterat situationen.

harry73
Att fuskrenovera är inte straffbar (ev med el som undantag), och man kan diskutera om det är fusk.
Falsk marknadsföring vid försäljning kan vara olagligt, men det uppstår först under försäljningen

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.