harry73
TS granne skulle också kunna upplysa spekulanterna genom att säga att avloppsanläggningen precis genomgick större underhåll och att den fungerar som den ska igen.

Det skulle säkert väcka frågor hos några, men de flesta skulle tro att det var bra nyheter och inte tänka så mycket mer på det.
En annan fråga jag har är om dolda fel bara gäller för den egna fastigheten eller också för gemensamma anläggningar som avloppet i detta fall.

O
G ekaa88 skrev:
Nu har jag haft anledning att diskutera med grannarna då vår markbädd har råkat ut för slamflykt och kommer behöva bytas, 27 år gammal så den har levt på övertid ett tag.
Jag och en annan granne ska testa att spola den för att se om vi kan få igång den så den funkar till i vår.
3 fastigheter som delar på den, då självklart de säljande grannarna med.

Fick då sagt till mig att om ni får igång den, då kommer vi inget säga till ev köpare.

Förklarade om upplysningsplikten etc men detta viftades bort.

Så nog tänker dom lura köpare, det är nu fastställt.
Får dom igång markbädden så är det inget fel på den. Alltså inget de behöver upplysa om.
Så fungerar upplysningsplikten. Alltså inget att hänga upp sig på. För att det skall minska köparens undersökning måste det finnas en tydlig utfästelse.
Det är inget bevis på att de tänker fuska. Att de inte tänker ta upp markbädden om den fungerar. Det visar på säljare vars moral kanske inte stämmer med de flesta andra men inte de gör inte fel. Eftersom den då fungerar. Övermålandet att mögel kommer om det inte går att misstänkta fel, slå tillbaka mot säljaren i form av "dolt fel".
Eftersom du tydligt inte gillar din granne, inget fel alls i detta. Så ligger det i ditt intresse att inte säga så mycket. Tänk på dig själv! Din egen hälsa är mycket viktigare än att upplysa köpare om eventuella fel. Även om jag kan känna en liten glädje i att jävlas med säljaren samtidigt som man kanske hjälper en säljare. Jag röstar för att du håller käften det gynnar dig nog mer. (Jag skriver inte detta alls för att kritisera hur jag misstänker att du känner för grannen, ibland hamnar man snett med någon då vill man gärna bli av med människan. Jag är sådan själv) Så tänk på dig själv, det är inget fel i det! Du har ingen skyldig att upplysa någon om dina misstankar.

• Gilla
Gårdsboende
  • Laddar…
O
harry73 harry73 skrev:
TS granne skulle också kunna upplysa spekulanterna genom att säga att avloppsanläggningen precis genomgick större underhåll och att den fungerar som den ska igen.

Det skulle säkert väcka frågor hos några, men de flesta skulle tro att det var bra nyheter och inte tänka så mycket mer på det.
En annan fråga jag har är om dolda fel bara gäller för den egna fastigheten eller också för gemensamma anläggningar som avloppet i detta fall.
Jag TROR inte att det gäller gemensamma anläggningar. Det känns logiskt att det inte gör det.

Odjuret: Naturligtvis ska man alltid tänka på sig själv. *ironi*

O
D Daniel 109 skrev:
Odjuret: Naturligtvis ska man alltid tänka på sig själv. *ironi*
Varför inte? Ingen annan gör det

Så är det säkert i din värld, i min värld bryr man sig även om andra.

• Gilla
Linderödsåsen och 2 till
  • Laddar…
O
D Daniel 109 skrev:
Så är det säkert i din värld, i min värld bryr man sig även om andra.
Tja klart att man ska bry sig om andra men i första hand ska an bry sig om sig själv och sina närmaste. Där efter kan man bry sig om andra. Man kan vända på det hela om grannen som sålde var din vän skulle du då ha velat larma eventuella köpare?

Då skulle jag nog uppmanat säljaren att vara ärlig med bristerna. I en bra affär måste alla parter veta vad det är man handlar med.

O
D Daniel 109 skrev:
Då skulle jag nog uppmanat säljaren att vara ärlig med bristerna. I en bra affär måste alla parter veta vad det är man handlar med.
Kom ihåg att säljaren är din vän i mitt exempel. Men jag tror dig när du säger att du hade pratat med kompisen om problemen. Det hade jag med gjort. För kompisens bästa. Dock hade jag inte lagt mig i affären.
Själv hade jag inte gjort något för att mörka ett problem. Bättre och vara tydlig. Så man undviker snack om eventuella dolda fel.

harry73 harry73 skrev:
Hur kan en delvis igensätt 27 år gammal brunn vara dolt fel?
Den är inget dolt fel, det är förväntat.

I stort sett det enda man behöver oroa sig för som säljare beträffande dolda fel är nygjorda renoveringar. Har man inga sådana så är allt som man kan förvänta sig av ett gammalt hus...

Men naturligtvis ska man upplysa om kända fel och brister.

• Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Vet man att det är problem med infiltrationen och den behöver göras om till sommaren så ska man naturligtvis informera om det.

• Gilla
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
O
D Daniel 109 skrev:
Vet man att det är problem med infiltrationen och den behöver göras om till sommaren så ska man naturligtvis informera om det.
Tja samvetsfråga.... och hos vissa ryms väldigt mycket i deras samveten. Men om det räcker å spola den så ljuger man inte om man säger att den fungerar... Det gör det att den är gammal är en annan sak och en del av problemet.

pacman42 pacman42 skrev:
En kvinna i Finland har dömts till 10000 euro i böter för att hon har spridit ut rykten om att en man har våldtagit henne. Han kanske har våldtagit henne, men då han inte dömts så fälls hon för att hon spritt informationen vidare.

Samma sak här, ni kan inte säga något om detta om det inte är dokumenterat fusk. Om det skulle komma fram att ni spritt informationen så kan ni bli skyldiga till skadestånd.
I Sverige är det bara massmedia som besitter rätten att -ostraffat- smutskasta folk, särskilt om det är människor som inte överensstämmer med PK-normen och mainstream-medias norm.

• Gilla
Anonymiserad 170696 och 2 till
  • Laddar…
Martin_B
Oj så många inlägg.

När jag läser TS första inlägg så känns det som att just måleriet är ett fusk, dvs. att man målar rätt över möglet, det är ju inte schysst.
De andra problemen anser jag dock gå under undersökningsplikten. Alla intresserade får väl titta bakom värmepannan exempelvis, om den nu läcker där. Så länge den inte är inbyggd för att dölja läckaget så är det varken brottsligt eller fult av säljaren att ha en trasig panna som läcker. Köparen får väl titta?

Samma med "Avrinningar från taket" som ej funkar p.g.a "kollapsat rör i marken". Hur vet någon detta överhuvudtaget om rören är under marken? Har nuvarande ägare vetat om detta och grävt igen för att dölja? Eller är det bara en gissning?
Samma här, döljer man medvetet ett fel, så är det en sak. Men om inte dagvattenledningar osv. funkar så kan väl inte säljaren lastas för detta så länge han inte aktivt försöker mörka?

Fick lite blandade känslor när jag läste första inlägget... bara en sån grej som "Värmepannan är utdömd men de vill inte fixa", vad är det för fel med det? Är väl ingen som är skyldig till att fixa fel på ett hus, bara för att nästa köpare skall slippa? Däremot får man inte mörka. Men undersökningsplikten finns ju där för köparen, den kommer köparen inte undan.

Och nä, jag tycker inte man skall sprida detta till alla eventuella köpare. Det är i så fall betydligt bättre att ringa mäklaren (anonymt om inte annat) och upplysa om detta, så han har möjlighet att underrätta de som är intresserade. Kommer det trots allt inte fram innan affären är avslutad, så ligger det på mäklaren sedan och det blir hans fel. På detta sätt så kan du som granne inte klandras, för det är i så fall mäklaren som inte har vidarebefordrat informationen, något han borde vara skyldig till att göra, tycker jag.

Martin_B
Finns en hel del inlägg om att spekulanter/eventuella köpare bör underrättas.

Varför inte underrätta mäklaren istället? Ett enda samtal, till en enda person, så får väl han (som ju har hand om hela affären) se till så informationen når ut.
På det sätt kan i så fall ingen annan klandras än mäklaren. För om mäklaren mörkar, då är det hans nacke. Man har som framtida granne ingen upplysningsplikt, men det borde väl ändå mäklaren ha tycker jag? :)

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.