43 577 läst ·
95 svar
44k läst
95 svar
Grannar ovänner över vedeldning
Det går alldeles utmärkt att elda utan störande rökutveckling i många äldre eldstäder också och omvänt går det alldeles utmärkt att förpesta omgivningen med en typgodkänd eldstad om man inte vet vad man håller på med.Cheesen skrev:
Största problemet är enligt min åsikt öppna spisar (som ändå inte berörs av typgodkännandekravet) och folk som inte vet hur man eldar på ett vettigt sätt.
Ja, kan man elda utan att det stör så spelar det ingen roll.apotekarnes skrev:
Jag kan förstå irritationen om någon granne sureldar med ved hen högg förra veckan. Men en bra kamin/panna som eldas rätt kan knappast orsaka lukt i dina sängkläder. Därför tycker jag att generella förbud eller restriktioner är korkade. Ungefär som att vi inte fötbjuder alla hundar bara för att några få är potentiellt farliga.
I mitt fall så luktar det surt på hela tomten, såpass att även mina gäster klagar.
Det är ocn svårt att ha en god ventilation inomhus då röken tar sig in via ventilerna.
Vidare så pågår eldning ungefär ifrån september tom. maj.
Hehe, har bott i Sollentuna i typ 40 år, hade ingen aning om den här paragrafen 
Men inga problem, eldar när andan faller på utan att sätta på tidtagningen. Stör inte en enda granne, så ingen risk att bli anmäld av Kamin-gestapo.
Hemligheten är ju att ENDAST elda TORR ved, ingenting får ligga och pyra, då blir det dom här problemen som ni snackar om här. Spelar ingen roll om det är en ny eller äldre kamin, sur ved förstör all vettig eldning.
En till sak att tänka på är att undvika att elda när det är inversion, men då blir det ändå så dåligt drag så det är ändå värdelöst att elda då.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Inversion_(meteorologi)
Men inga problem, eldar när andan faller på utan att sätta på tidtagningen. Stör inte en enda granne, så ingen risk att bli anmäld av Kamin-gestapo.
Hemligheten är ju att ENDAST elda TORR ved, ingenting får ligga och pyra, då blir det dom här problemen som ni snackar om här. Spelar ingen roll om det är en ny eller äldre kamin, sur ved förstör all vettig eldning.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Inversion_(meteorologi)
Grannen tål ej rök?
Handlar det om någon slags allergi mot rök och andra förbränningsprodukter?
Eller lider grannen av någon sorts psykisk fobi?
Eller är det endast personkemin mellan grannarna som inte har funkat de senaste 14 åren?
Människosläktet skulle aldrig ha utvecklat sig utan eld och rök!
Och vedeldning är synnerligen ekologisk och förnyelsebar energi!
Handlar det om någon slags allergi mot rök och andra förbränningsprodukter?
Eller lider grannen av någon sorts psykisk fobi?
Eller är det endast personkemin mellan grannarna som inte har funkat de senaste 14 åren?
Människosläktet skulle aldrig ha utvecklat sig utan eld och rök!
Och vedeldning är synnerligen ekologisk och förnyelsebar energi!
Om man har grannar som gnäller över rök (eller man, som i mitt fall, bara vill skona omgivningen) så kan jag rekommendera en Looftlighter eller motsvarande varmlufts-tändare.
Normalt sett så är det under själva tändningen som kaminen spyr ut en massa illaluktande rök. När den sedan kommit upp i temperatur, luktar det normalt sett ingenting (förutsatt att man har vettig ved, tillräcklig lufttillförsel o.s.v.).
När man använder en Looftlighter så antänds och förbränns röken som annars hade gått upp i skorstenen och fyllt området med illaluktande rök - så problemet med lukt minimeras. Elden kickstartas helt enkelt på ett par minuter, och även under tändning brinner det så kraftigt att nästan ingen rök går oantänd.
Dessutom är det betydligt billigare i längden än att hålla på med tändvätska, braständare eller vad man nu använder sig av för att tända.
Normalt sett så är det under själva tändningen som kaminen spyr ut en massa illaluktande rök. När den sedan kommit upp i temperatur, luktar det normalt sett ingenting (förutsatt att man har vettig ved, tillräcklig lufttillförsel o.s.v.).
När man använder en Looftlighter så antänds och förbränns röken som annars hade gått upp i skorstenen och fyllt området med illaluktande rök - så problemet med lukt minimeras. Elden kickstartas helt enkelt på ett par minuter, och även under tändning brinner det så kraftigt att nästan ingen rök går oantänd.
Dessutom är det betydligt billigare i längden än att hålla på med tändvätska, braständare eller vad man nu använder sig av för att tända.
Produkter som diskuteras: "Looftlighter"
Looftlighter Classic grill- & braständare
Perfekt glöd på 60 sekunder
639 kr inkl moms
679 kr
Läs mer
Har en granne som har stora problem med luftrören och hon mår riktigt dåligt av rök .. dom får stänga ventilationen, annars kan hon inte vara kvar i huset så man ska absolut inte förringa luftrörssjuka personers problem.I Itaka skrev:
MEN .. hon har stora problem när en granne kör stora värstinggrillen i oljefatshalva på somrarna. När vi eldar vår Cronspisen kakelugn okt-maj morgon o kväll så har hon inga problem.
Finns säkert dom som ändå har problem med kakelugnar m.m. som eldas enligt instruktion men det skulle vara intressant att undersöka det ordentligt. Det tar max en minut för oss att få full fart på elden med fin torr björkved och tror inte grannarna knappt ser mer än värmen som stiger upp ur vår skorsten efter att det röker på lite första minuterna.
Googlade på looftlighter och tycker det mer verkar vara en tändare för grillkol. Svårt att föreställa mig hur den skulle göra uppstarten av en kamin speciellt mycket renare.H Henric79 skrev:
Vem i helsike tänder kaminen med tändvätska? Jag använder näver som är helt gratis.H Henric79 skrev:
Och vad man vill! Själv köper jag gamla däck billigt av mekonomen och bränner. Grannarna skall hålla klaffen och sköta sitt!V VillaAnna skrev:
Administrator
· Skåne
· 8 666 inlägg
Nej, nu får ni sluta med tvärtom-språket. Någon kan tro på vad ni skriver.
På. Webhallen så finns en video där dom startar en brasa, men oklart om det gör nån större skillnad om man tänder hyfsat bra sen innan. https://www.webhallen.com/se/product/275211-Looftlighter-Grill-brastandareapotekarnes skrev: