Byggahus.se
yonna skrev:
Flyttar en familj med 12 barn i huset lär myndigheterna inte kunna göra något.
Då lär ju inte heller grannarna klaga. Eller tja... nån sur gubbe kanske, men de har i alla fall ingen rätt att klaga.

Men det ska ju inte vara tillåtet att smygbygga hotell i villakvarter.
 
yonna skrev:
Flyttar en familj med 12 barn i huset lär myndigheterna inte kunna göra något.
Dilemmat är, vilket jag tog upp i inlägg # 41, att kommunen förmodligen inte kan hindra bygget på lagliga/formella grunder om man inte preciserat exakt vad som avses med en "1- eller 2 familjs villa".
En familj kan se väldigt olika ut, från familj till familj både till storlek och sammansättning. :confused:
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
Lagen säger inget om 1- eller 2 familjshus. Begreppet som används är 1- eller 2 bostadshus.
Om det är en familj med två vuxna och tre barn eller om det är fem kompisar spelar ingen roll.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
"Ett småhus är en byggnad som är inrättad till bostad åt en eller två familjer."

/Skatteverket
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
haavard skrev:
Lagen säger inget om 1- eller 2 familjshus. Begreppet som används är 1- eller 2 bostadshus.
Om det är en familj med två vuxna och tre barn eller om det är fem kompisar spelar ingen roll.
Eller 14 kompisar :wow:???

Sitter just nu och läser en detaljplan gjord 1931. Ja, så gammal kan en gällande detaljplan vara och även äldre förekommer.
På den tiden hade man helt andra preferenser på hur många familjer eller personer som kunde bo i ett hus, rent praktiskt och vilken boendestandard som var accepterat rent socialt.

I den plan jag läser så står det överhuvudtaget inget om hur många som kan/skall tillåtas bo i huset men mycket noga beskrivet tillåten byggnadsyta, takhöjd hur långt från tomtgräns man får bygga osv. samt vilken användningsområde typ bostad, hantverk butik eller industri.
Kommunen har nog mycket svårt, för att inte säga omöjligt, att neka en byggnad som håller sig inom given detaljplan, om den sen innehåller bara t.ex 14 badrum, eller 14 kök kan dom förmodligen inte göra något åt även om dom skulle vilja. :eek:
 
Nyfniken skrev:
"Ett småhus är en byggnad som är inrättad till bostad åt en eller två familjer."

/Skatteverket
Skatteverket har kanske några muskler, men när det gäller bygglov blir de mot Plan- och bygglagen som en hare mot en varg.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
lopec
Detta var ju superspännande tråd, ingen som har nån uppdatering så här 2år senare?
 
Det undrar jag också. Som bor inte allt för långt bort.
Var ligger tomten?
 
Unikt namn
Huddingebo Huddingebo skrev:
Det undrar jag också. Som bor inte allt för långt bort.
Var ligger tomten?
Ligger det något hus på kartbilden i artikeln?

 
H
harry73 harry73 skrev:
Hur många rum får man hyra ut i sin egen bostad?

Sedan är det inte stora rum om man har 14 sovrum, 12 toaletter, kök, vardagsrum, badrum på 150 kvm
Är det ens möjligt att tillgänglighetsanpassa huset?
Det ser omöjligt ut även med rum på 7 kvadratmeter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.