Hej, får lägga detta i verktyg subforum då det kommer agera som verktyg för mig.
Jag undrar om nån vet var man kan hitta ett granitblock som är "true flat", dvs helt slät?
Ska användas som yta att slipa på med våt torr papper.
Hittar granitplattor på Google men får ingen info om ytan.

Mvh

Hur stort och tjockt behöver det vara, och hur stora toleranser innebär "true flat"?
Jag kommer närmast att tänka på fönsterbänkar eller som nästa steg en polerad gravsten.
Kanske går att måttbeställa hos en gravstensmakare, om de nu kan leverera tillräckligt flat sten.

200x400 minst.
Tjock är inte så viktigt men vi snackar iaf 40mm.
Enligt folk så verkar det som gravstenar har en liten grop i mitten under tillverkning.

1-2 tiondelar som mest skulle jag säga den behöver vara. I usa är tydligen dessa block lätta o hitta som är true flat men inte här..

Jag har en polerad granitsten som jag använder som pizzasten. Köptes på hornbach och det var någon form av trädgårdsplatta tror jag. Ingen aning om jämnhetstoleransen på den dock.

Jag gör samma som du men jag använder en glasskiva istället. Var och köpte hos lokala glasmästaren för under hundralappen för några år sen. Vad är det du ska slipa?

V vectrex skrev:
Jag har en polerad granitsten som jag använder som pizzasten. Köptes på hornbach och det var någon form av trädgårdsplatta tror jag. Ingen aning om jämnhetstoleransen på den dock.

Jag gör samma som du men jag använder en glasskiva istället. Var och köpte hos lokala glasmästaren för under hundralappen för några år sen. Vad är det du ska slipa?
Slipstenar, baksidor av stål till träverktyg osv.
Haft ett par glasbitar men lyckas ta sönder dem gång på gång, därav sökandet av sten.

Om du söker på planskiva, hittar du massa skivor för mätning, hittar dock inga toleranser, men dom uppfyller nog dina krav med råge.

A Andreas5 skrev:
Om du söker på planskiva så hittar du ”helt” plana granitblock. Dock kanske onödig plana (och därmed dyrare) för ditt syfte?

Tex [länk]
Precis vad jag letade efter. Beställer en nu. Tack så hemskt mycket!

Borde vara ett perfekt groggbord, hur vilt partyt än blir lär ingen sparka omkull det.

• Gilla
Härryda2015
  • Laddar…
Efter några groggar kommer man säkert att tävla om vem som klarar av att välta det. :strong:

• Gilla
  • Haha
Tombrittberg och 2 till
  • Laddar…
Är det ingen risk att det blir ringar av grogglas på en stenskiva?

Det tror jag inte. Men kanske av groggen... :rolleyes:

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.