10 324 läst ·
39 svar
10k läst
39 svar
granitbänkskiva från www.bankskivor.se
Det blev tillslut en 30mm nero assoluto från http://www.andrewsgranite.com/
Igår var de hemma hos mig och mätte. Trevliga gubbar, betalning sker när skivan sitter på plats och man godkänt skiva och montering.
Mot slutet av nästa vecka ska skivan sitta på plats, jag räknar dock med förseningar. Pris och leveranstid är enastående om allt nu går enligt planerna.
Igår var de hemma hos mig och mätte. Trevliga gubbar, betalning sker när skivan sitter på plats och man godkänt skiva och montering.
Mot slutet av nästa vecka ska skivan sitta på plats, jag räknar dock med förseningar. Pris och leveranstid är enastående om allt nu går enligt planerna.
Spasm:
Jag har själv tänkt beställa från diapol men de var fulltecknade.
Kändes detta företag "ärligt"? Jag är lite fundersam bara över företaget då ingen information går att hitta på nätet mer än väldigt knapphändig websida..(läst mycket trist om dåliga granitfirmor på engelska sidor)
skär de skivorna själva?
Jag fick mailsvar av Hjalmar Mae på andrewsgranite som endast verkar tala engelska. Han skriver att de får skivorna från samma leverantör i italien som diapol.
Tar man någon risk egentligen då man betalar först efter godkänd installation??
Vad gäller om man inte är nöjd med resultatet?
Jag har själv tänkt beställa från diapol men de var fulltecknade.
Kändes detta företag "ärligt"? Jag är lite fundersam bara över företaget då ingen information går att hitta på nätet mer än väldigt knapphändig websida..(läst mycket trist om dåliga granitfirmor på engelska sidor)
skär de skivorna själva?
Jag fick mailsvar av Hjalmar Mae på andrewsgranite som endast verkar tala engelska. Han skriver att de får skivorna från samma leverantör i italien som diapol.
Tar man någon risk egentligen då man betalar först efter godkänd installation??
Vad gäller om man inte är nöjd med resultatet?
Redigerat:
Hej. Jag beställde inte från www.bankskivor.se det blev från Hjalmar Mae på andrewsgranite istället. Det blev ca 5000:- billigare och ingen 50% förskottsbetalning som bankskivor.se ville ha.
Jag betalar allt när skivan sitter på plats och godkänt av mig. Personligen så tycker jag inte att det kan bli bättre. Skivan ska förhoppningsvis vara på plats nästa fredag. Jag återkommer med resultat då.
Jag betalar allt när skivan sitter på plats och godkänt av mig. Personligen så tycker jag inte att det kan bli bättre. Skivan ska förhoppningsvis vara på plats nästa fredag. Jag återkommer med resultat då.
Om det finns urtag för häll eller vask så se till att de blir förstärkta framför och bakom urtagen för att förhindra att skivan spricker i framtiden. Det bildas en brottsanvisning där det smala partiet möter hela skivan.
Skåpen rör sig med tiden och spänningar kan få skivan att spricka vid hörnen av urtagen.
Se också tll att skivorna är permanent impregnerade mot fläckar. Ett bortglömt glas med rödvin bildar annars en ring i skivan som inte går att få bort. En impregnering med färgförstärkare ger samtidigt en fin lyster om skivan. Impregneringen skall utföras av en fackman då det är en hel del kunskap för att det skall bli bra.
Angående förstärkningar se här http://www.cgksten.se/tillverkning_forstarkning_urtag.html
Skåpen rör sig med tiden och spänningar kan få skivan att spricka vid hörnen av urtagen.
Se också tll att skivorna är permanent impregnerade mot fläckar. Ett bortglömt glas med rödvin bildar annars en ring i skivan som inte går att få bort. En impregnering med färgförstärkare ger samtidigt en fin lyster om skivan. Impregneringen skall utföras av en fackman då det är en hel del kunskap för att det skall bli bra.
Angående förstärkningar se här http://www.cgksten.se/tillverkning_forstarkning_urtag.html
Det verkar enbart finnas 30 mm blankpolerat material.TMC skrev:
40 mm tjocklek passar till stora kök eller om luckorna har ett "robust" utseende.
Mattslipad granit är snyggt och speglar inte överskåpen med spottarna som ger ett störande motljus i bänken. Mattslipad granit måste impregneras med färgförstärkare och är en otroligt stark och praktisk ytbehandling. Tvätta av med en disktrasa och diskmedel och eftertorka med en kökshandduk så är skivan som ny varje gång. En granitskiva fungerar utmärkt som arbetsyta och är samtidigt en snygg möbel i många år.
Var rekommenderar du att man vänder sig i Västra Götaland när det gäller granitskivor och var vänder man sig när man skall ha en optimal bakskiva, är det granit eller som så många marmor som gäller egentligen? Vad är för och emot marmor/granit vid bakning?
Mvh
TMC
Mvh
TMC
Det har ingen praktisk betydelse om det är marmor eller granit.TMC skrev:
Marmor är känsligare för fläckar om man använder det för bakning.
En mattslipad mörk granitskiva som är behandlad med färgförstärkare kan man använda hur mycket som helst utan att några fläckar uppstår. En blankpolerad mörk granitskiva med en anti-fläck behandling (medium) klarar också att motverka fläckar.
I ett svar till en kund via e-post har jag skrivit mer om just fördelarna med impregnering i kombination med ljusa och mörka stensorter. Jag klistrar in brevet här som allmän information.
"På din fråga Blir det fläckar på en granitskiva, t ex Kashmir White, av rödvin, cocacola, blåbär etc? så är det som i alla material, (även konstgjorda) ju ljusare de är så syns fläckarna lättare.
Vi impregnerar våra skivor med anti-fläck eller färgförstärkare som ger ett gott skydd mot fläckar.
Färgförstärkare ger det bästa skyddet, men mörkar samtidigt materialet något.
Skillnaden kan du se på vår hemsida under stenprover, svart granit antik borstad medium och mörk.
Det är samma yta på båda granitsorterna men olika impregneringar.
En ljus sten blir inte automatiskt mörk med färgförstärkare utan mer intensiv.
Ungefär som att doppa en torr sten i vatten.
Färgen kommer fram när stenen blir våt.
Med impregnering får man en yta som tål att arbetas på och på de medel och mörkare stensorterna är skyddet 99%.
En ljus sten får man inga fläckar om man torkar bort vinfläcken inom några timmar, men låter man fläcken torka in får man en nyansskillnad som endast kan försvinna genom att den med tiden bleks bort.
Vet man om att det är så och sköter om rengörningen fungerar det.
Jämför med ljusare massivträ och laminat så är det ingen skillnad.
Däremot utan en permanent impregnering är det omöjligt att hålla fläckarna borta på en ljus stensort.
Detsamma gäller för massivträ som måste oljas med jämna mellanrum.
Ljus laminat som bör behandlas med möbelpolish o.s.v. ..
En mörk sten som svart granit mattslipad med färgförstärkare går inte att få fläckar i.
Likaså den svarta graniten blankpolerad med impregnering går inte att få fläckar i om den är behandlad. Vid beställning måste man begära att den skall impregneras.
Många vill endast ha den naturliga nyansen och det fungerar också bra om man rengör
den efter att man bakat eller lagat mat.
Vanligt diskmedel ger ett fullgott skydd i de mörkare stensorterna.
Vi skickar då med en stentvål som man tvättar stenen med efter montering.
Stentvål är egentligen ett koncentrerat diskmedel. Såpa med andra ord."
Var i veckan och kollade på stenskivor hos de lokala bänkskiveleverantörerna till vårt blivande kök. Var länge inne på kinnekullekalksten, men har efter den långa planeringsprocessen kommit fram till att vi ska ha carraramarmor. Vi är väl medvetna om fläckriskerna mm, men både jag och min man är av den åsikten att om vi får fläckar så får vi leva med det då ett kök ska användas och inte bara tittas på.
Kom in i första butiken. En lite sävlig kille dyker upp och frågar om han kan vara till hjälp. Vi berättar att vi kollar skivor till det stundade köket, att vi hade funderat på kinnekullekalksten men numera är vi övertygade att vi ska ha carrara. Då säger killen; - Carraran är inte alls bra då den är så känslig. Graniten är mycket bättre! Vi pratade lite om att vi visste marmorns svagheter, talade lite om kanter, tjocklek, priser mm, kollade lite till och sen åkte vi till butik 2. Efter precis samma info från oss talar denna kille istället om valet att få sin skiva arbetad i Sverige kontra Portugal. Han väger fördelar och nackdelar prismässigt kontra kvalité samt lite garantier. Berättar att vi nog inte kommer att tjäna så mycket på att få den arbetad i Portugal och att det är på de svarta stensorterna som är så pass mycket dyrare som kunderna tjänar in på att göra på vissa sätt. På vägen hem satt jag och min man och summerade informationerna vi fått, intrycken osv. Jag säger då till min man att jag inte fattade mig på kille 1 som klankade ner så mycket på carraran att jag undrade om han inte ville sälja till oss eller få oss att köpa bänkskivor i trä istället. Min man skrattade åt min blåögdhet och upplyste mig om att snubben ville att vi skulle köpa någon av de betydligt dyrare svarta stenarna. Aldrig livet!
Kunde inte låta bli att berätta denna historia som ligger Off Topic, men det är lätt att bli lite manipulerad av sluga försäljare!
Kom in i första butiken. En lite sävlig kille dyker upp och frågar om han kan vara till hjälp. Vi berättar att vi kollar skivor till det stundade köket, att vi hade funderat på kinnekullekalksten men numera är vi övertygade att vi ska ha carrara. Då säger killen; - Carraran är inte alls bra då den är så känslig. Graniten är mycket bättre! Vi pratade lite om att vi visste marmorns svagheter, talade lite om kanter, tjocklek, priser mm, kollade lite till och sen åkte vi till butik 2. Efter precis samma info från oss talar denna kille istället om valet att få sin skiva arbetad i Sverige kontra Portugal. Han väger fördelar och nackdelar prismässigt kontra kvalité samt lite garantier. Berättar att vi nog inte kommer att tjäna så mycket på att få den arbetad i Portugal och att det är på de svarta stensorterna som är så pass mycket dyrare som kunderna tjänar in på att göra på vissa sätt. På vägen hem satt jag och min man och summerade informationerna vi fått, intrycken osv. Jag säger då till min man att jag inte fattade mig på kille 1 som klankade ner så mycket på carraran att jag undrade om han inte ville sälja till oss eller få oss att köpa bänkskivor i trä istället. Min man skrattade åt min blåögdhet och upplyste mig om att snubben ville att vi skulle köpa någon av de betydligt dyrare svarta stenarna. Aldrig livet!
Kunde inte låta bli att berätta denna historia som ligger Off Topic, men det är lätt att bli lite manipulerad av sluga försäljare!
Ja då var vi där igen, dessa hemska försäljare som bara ljuger.:eek:
Vad jag förstod sa han att carraramarmor är känsligare än en mörk granit. Han har ju rätt!
Vad i detta försökte han lura er, är det inte hans arbete att upplysa er om detta.
Vad jag förstod sa han att carraramarmor är känsligare än en mörk granit. Han har ju rätt!
Vad i detta försökte han lura er, är det inte hans arbete att upplysa er om detta.
Har aldrig påstått att någon ljuger! :eek: på dig själv! Själv är jag trött på alla tomtar som bara ska kommentera alla andras inlägg!Vita Huset skrev:
Jag tyckte bara att killens sätt att möta sina kunder (tittande eller köpande) var ganska lustigt. Vi blev efter första meningen sågade vid fotknölarna i vårt val och jag tolkade det som en sak och min man som en annan sak och utifrån våra olika tolkningar så kan jag i efterhand säga att jag tror att min mans tolkning var mer riktig än min! Kille nr 2 gillade vi ju ... så det där om "dessa hemska försäljare som bara ljuger" får stå som din egen tolkning!
här kommer en bild om någon skulle vilja ta en titt.
http://img37.imageshack.us/i/dwam.jpg/http://img37.imageshack.us/i/dwam.jpg/
http://img37.imageshack.us/i/dwam.jpg/http://img37.imageshack.us/i/dwam.jpg/