Om jag skall ha en bänk som är 4,5x0,62m så blir det grovt avrundat 3m2

Spillbitarna efter utsågningarna av häll o ho tar jag för givet det inte går att räkna bort eftersom man förbrukar stenen när man sågar i den o spillbitarna går ju inte dirket att sälja, så avdrag för spillet går inte.
Men ifall man sågar stenen på ett annan sätt så kanske det går.

Jag har hört att man kan såga ut för hällen på ett sätt genom att göra en "gaffel" Bild A.
Detta för att minimera snitten i bänken. (I mitt fall måste man göra en gaffel eller lösning på bild B, eftersom det inte går att få en lång skiva på 4,5m, då väljer man att göra snittet där det minst syns, vid hällen eller ho, o det blir också billigare än att göra en hålutsågning)

Om det är billigare att göra B än A vet jag ej? ..eller är det samma pris?

Om ni tittar på C, så har man ju lösning B, (man lär iförsig få korta småbitarna med ca 2cm så de passar in exakt med hällen) Är det så man ränkar på priset när man gör lösning B? För då blir ingen spillbit som man måste betala för.
Hänger ni med mitt tänk?

• BÄNK.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Merarbetet med att göra ett delat urtag för häll med spårningar i kortbitarna och även i bänkskivorna som ligger intill med spont (kex) är egentligen en merkostnad jämfört med ett rent urtag direkt i hällen inklusive dubbla glasfiberförstärkningar i bak o framkant (längstgående)
Sten (Granit) är idag ett relativt billigt material beroende på att sättet att bryta blocken, ramsåga skivorna (slabs) och polera, mattslipa eller borsta ytan samt även kalibrera tjockleken har förändrats mycket de senaste åren.
All bearbetning görs med diamantverktyg och det är just verktygen som blivit effektiva och även maskinparken
Sten är trots allt ett hårt material och tar sin tid att tillverka så det är detta som gör att priset drar iväg
4,5 meter är för långt att tillverka i en bit så i ditt fall är en delning vid hällen en bra lösning
Att dela skivan mitt på en arbetsyta är bara något man ibland måste acceptera
Delningarna som blir vid hällen är knappt synliga och om det görs på rätt sätt lika starkt o bra som om skivan varit i ett stycke. Sponten skall limmas in i spåren med 2 komponent (super epoxy fungerar bra) och justera ovansidan ordentligt innan limmandet. Kontrollera även vinkeln i urtaget samt måttet innan limmet härdar

• Delning med spår och spont.jpg
  • Limmning av hörne till häll bak-1.jpg
  • Limmning av hörne till häll fram.jpg
  • Limmning av hörne till häll bak.jpg
  • Urtag i delar.jpg
Redigerat:
"Merarbetet med att göra ett delat urtag för häll med spårningar i kortbitarna och även i bänkskivorna som ligger intill med spont (kex) är egentligen en merkostnad jämfört med ett rent urtag direkt i hällen inklusive dubbla glasfiberförstärkningar i bak o framkant (längstgående)"

Tessok, detta förstod jag inte. "rent urtag direkt i hällen"
Menar du "rent urtag direkt i stenen" ?
....alltså såga ut ett hål utan att kapa stenen/göra ett snitt?

Jag kan om det är billigare göra ett snitt mitt i arbetsytan mellan häll o ho, skulle nog inte lida av detta, jag bakar inte :-D

Är det billigare att göra en "gaffel" o att göra "2 lösa bitar" i fram o bakkant? Jag tror det då du nämnde att det bli merjobb med dessa "kex"-lösningar.

Och är en rent hål utan snitt billigare än en gaffel-lösning?

tack för bra bilder o bra svar!

nattugglan11 skrev:
"Merarbetet med att göra ett delat urtag för häll med spårningar i kortbitarna och även i bänkskivorna som ligger intill med spont (kex) är egentligen en merkostnad jämfört med ett rent urtag direkt i hällen inklusive dubbla glasfiberförstärkningar i bak o framkant (längstgående)"

Tessok, detta förstod jag inte. "rent urtag direkt i hällen"
Menar du "rent urtag direkt i stenen" ?
....alltså såga ut ett hål utan att kapa stenen/göra ett snitt?

Jag kan om det är billigare göra ett snitt mitt i arbetsytan mellan häll o ho, skulle nog inte lida av detta, jag bakar inte :-D

Är det billigare att göra en "gaffel" o att göra "2 lösa bitar" i fram o bakkant? Jag tror det då du nämnde att det bli merjobb med dessa "kex"-lösningar.

Och är en rent hål utan snitt billigare än en gaffel-lösning?

tack för bra bilder o bra svar!
Vad jag menade är att det är mer arbete att göra en delad lösning om man jämför med att göra ett urtag direkt i skivan
Det går åt lite mer sten med en odelad häll, men skillnaden är inte stor nog att ha olika priser
vi tar samma pris för odelad som delad häll
Ibland som i ditt fall med 4,5 meters längd måste skivan delas någonstans och då är det lämpligast vid en häll eller vask där fogen knappt syns

Skickar med en fil där jag har ritat upp hur de olika urtagen utföres
Högerklicka och spara filen för att se på den i något bildprogram
Det syns kanske lite dåligt i detta forum
Stoleken får inte överstiga 100 Kb men jag kan inte få upp den större än 46,5 Kb så den är ordentligt komprimerad

• 2 skivor med urtag för häll.jpg
    Skapa konto
  • Delning med spår och spont.jpg
tack igen! bilden ser bra ut!

Tessok, varför väljer man en "gaffel" eller en helt delad lösning? Vad är skillnaden förutom att det blir fler "brott" i skivan? Prisskillnad?

En annan fråga, om man skulle vilja ta loss skivan i framtiden, hur gör men med de limmade bitarna i fram o bakkant om hällen? Går det att få loss utan att ha sönder stenen?

• gaffel.jpg
    Skapa konto
nattugglan11 skrev:
tack igen! bilden ser bra ut!

Tessok, varför väljer man en "gaffel" eller en helt delad lösning? Vad är skillnaden förutom att det blir fler "brott" i skivan? Prisskillnad?

En annan fråga, om man skulle vilja ta loss skivan i framtiden, hur gör men med de limmade bitarna i fram o bakkant om hällen? Går det att få loss utan att ha sönder stenen?
En gaffel är väldigt skör innan den är på plats
Det är ett MÅSTE att gaffeln är förstärkt som jag visat tidigare i ej delad hällurtag med glasfiberförstärkningar
Sten är starkt men samtidigt känslig för slag (lite beroende på vilken stensort)

Att ta loss de främre och bakre limmade bitarna brukar gå bra
Skär loss limmet uppe vid skåpsryggen så skivan är loss
Lossa hela skivan med bitarna försiktigt o lägg några läktbitar emellan så man får utrymme att arbeta
Ta en kniv på insidan o lirka lite så går de sakta men säkert

95% av urtagen vi gör är i en hel skiva, men i de fall där totallängden är för lång och det inte går att lösa måste det vara en delning någonstans. Det finns lite olika lösningar med planlimmade hällar o.dyl. men vi fixar allt o priset är detsamma. det kan vara ovala hål stora bågar i vaskarna men priset är det samma. Ställtiderna är oftast desamma och det är ändå maskinen som utför jobbet

--------------------------------------------------------------------------------

Tessok skrev:
En gaffel är väldigt skör innan den är på plats
Det är ett MÅSTE att gaffeln är förstärkt som jag visat tidigare i ej delad hällurtag med glasfiberförstärkningar
Sten är starkt men samtidigt känslig för slag (lite beroende på vilken stensort)

Att ta loss de främre och bakre limmade bitarna brukar gå bra
Skär loss limmet uppe vid skåpsryggen så skivan är loss
Lossa hela skivan med bitarna försiktigt o lägg några läktbitar emellan så man får utrymme att arbeta
Ta en kniv på insidan o lirka lite så går de sakta men säkert

95% av urtagen vi gör är i en hel skiva, men i de fall där totallängden är för lång och det inte går att lösa måste det vara en delning någonstans. Det finns lite olika lösningar med planlimmade hällar o.dyl. men vi fixar allt o priset är detsamma. det kan vara ovala hål stora bågar i vaskarna men priset är det samma. Ställtiderna är oftast desamma och det är ändå maskinen som utför jobbet
Är det priset som du reagerar på? ett urtag idag med alltsammans kostar ca: 1500:-/ inkl allt håltagning, förstärkningar, rundningar spårning för spont 2-komponent lim, 4 plastspont, kalibrerade skarvar, sist men inte minst Momsen 25%
Skicka PM om det är frågor du inte vill ställa i forumet

Hälsningar // Tessok

tack igen.
undrar bara vad som är bästa lösningen, jag ser till priset och hållbarheten. gaffel tycker jag känns för riskabelt, gör ont bara o titta på en gaffelsågad bänk, tror inte det går att bryta isär en limning av spånten när det väl är limmad...utan att knäcka gaffeln. Så alternativet är helt isärsågad häll-lösning eller ett rent utsågat hål med skarv vid sidan om/på arbetsytan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.