Jag har skrivit om min erfarenhet tidigare. Vi köpte skivorna från Home-butiken och till vår förvåning dök det upp Estländare från Diapol. Den första skivan knäckte dom vid montaget. När dom åkte härifrån körde dom på min bil. De hade en Estlandsregistrerad bil, vilket innebar att jag var tvungen att lägga ut självrisken. För att få tillbaka den var jag tvungen att skriva brev till en advokatbyrå. Den andra skivan de kom med hade fabrikationsfel. Den tredje skivan var ok, men då lyckades de skada mitt nya kök vid montaget. Detta var i mars 2009. Nio månader senare väntar jag fortfarande på en snickare från Home-butiken som ska reparera skadan. Vis av detta kan jag inte rekommendera någon att beställa stenskivor från varken Home-butiken eller Diapol.
 
Har också skrivit tidigare. Vi är väldigt nöjda med Diapol. Man kan lyckas och misslyckas med de flesta firmor tror jag.
 
BJohan skrev:
Jag har skrivit om min erfarenhet tidigare. Vi köpte skivorna från Home-butiken och till vår förvåning dök det upp Estländare från Diapol. Den första skivan knäckte dom vid montaget. När dom åkte härifrån körde dom på min bil. De hade en Estlandsregistrerad bil, vilket innebar att jag var tvungen att lägga ut självrisken. För att få tillbaka den var jag tvungen att skriva brev till en advokatbyrå. Den andra skivan de kom med hade fabrikationsfel. Den tredje skivan var ok, men då lyckades de skada mitt nya kök vid montaget. Detta var i mars 2009. Nio månader senare väntar jag fortfarande på en snickare från Home-butiken som ska reparera skadan. Vis av detta kan jag inte rekommendera någon att beställa stenskivor från varken Home-butiken eller Diapol.
skulle vara intressant att höra vad du fick betala genom home butiken?
skulle gissa att home la på 50% på priset...lättförtjänade pengar för dem..
om det blir bra vill säga.....d^_^b
blir säkert billigare att köpa direkt från diapol
 
tjena skrev:
skulle vara intressant att höra vad du fick betala genom home butiken?
skulle gissa att home la på 50% på priset...lättförtjänade pengar för dem..
om det blir bra vill säga.....d^_^b
blir säkert billigare att köpa direkt från diapol
Tjena "tjena"
Du verkar va en "kul" typ :wow:
Lever du som du lär :confused:
Du kastar ur dig påståenden som inte har några belägg över huvud taget :eek:
Vadå 50% påslag på priset :confused:

Upp till bevis och inget gissande som kan skada seriösa firmor allvarligt :mad:
 
Tessok skrev:
Tjena "tjena"
Du verkar va en "kul" typ :wow:
Lever du som du lär :confused:
Du kastar ur dig påståenden som inte har några belägg över huvud taget :eek:
Vadå 50% påslag på priset :confused:

Upp till bevis och inget gissande som kan skada seriösa firmor allvarligt :mad:
alla firmor lägger ju på en viss procent när dom köper in en tjänst eller pryl
från ett annat företag och säljer vidare till kund...
har aldrig hört talas om nån firma säljer vidare till kund för inköpspris..
och då diapol har så låga priser redan 50% mindre än svenska firmor..d^_^b
så vore ju det konstigt om inte home la på ordentligt på fakturan...:rolleyes:
 
tydligen känsligt ämne här..
dyra svenska firmor..mot billigare utländska..hehe
 
tjena skrev:
tydligen känsligt ämne här..
dyra svenska firmor..mot billigare utländska..hehe
Jodå, billiga är dom, men inte prisvärda.
"dyra svenska firmor..mot billigare utländska..hehe" är just ett sådant generaliserat påstående som jag reagerat på i dina inlägg. Om priset var det enda relevanta vid ett köp skulle det inte finnas ett enda svenskt företag kvar idag.

Ett smakprov på "inte prisvärt" nedan när vinkeln inte stämmer.
Titta på fogen och stenen.
verklig-Skarv.jpg
 
Tessok skrev:
Jodå, billiga är dom, men inte prisvärda.
"dyra svenska firmor..mot billigare utländska..hehe" är just ett sådant generaliserat påstående som jag reagerat på i dina inlägg. Om priset var det enda relevanta vid ett köp skulle det inte finnas ett enda svenskt företag kvar idag.

Ett smakprov på "inte prisvärt" nedan när vinkeln inte stämmer.
Titta på fogen och stenen.
[bild]
Tessok, du stör dig på att signaturen Tjena generaliserar i sitt tidigare inlägg. Vad menar du själv med detta inlägg. Generaliserar du inte nu?
 
Fabrikör Stava skrev:
Tessok, du stör dig på att signaturen Tjena generaliserar i sitt tidigare inlägg. Vad menar du själv med detta inlägg. Generaliserar du inte nu?
Jo, det är nog så att det är lätt att generalisera.
Skillnaden är när man utan belägg och kunskap kastar ur sig generaliseringar.
"Priset är hälften av vad det kostar i Sverige" och liknande, gör att jag reagerar.

Accepterar man budget är Diapol ett starkt alternativ, utan tvekan.
Så är det med det mesta nu för tiden.

Jag börjar bli till åren och tycker mig se att "billigt" snart är det enda argumentet när man skall skaffa sig något.

Det är upp till var och en att välja givetvis. Ett villkor är att man vet om skillnaden i utbudet.
Tycker mig märka mer och mer att även om man vill ha kvalité, så finns det inte längre q(;^;)p
 
Tessok skrev:
Jo, det är nog så att det är lätt att generalisera.
Skillnaden är när man utan belägg och kunskap kastar ur sig generaliseringar.
"Priset är hälften av vad det kostar i Sverige" och liknande, gör att jag reagerar.

Accepterar man budget är Diapol ett starkt alternativ, utan tvekan.
Så är det med det mesta nu för tiden.

Jag börjar bli till åren och tycker mig se att "billigt" snart är det enda argumentet när man skall skaffa sig något.

Det är upp till var och en att välja givetvis. Ett villkor är att man vet om skillnaden i utbudet.
Tycker mig märka mer och mer att även om man vill ha kvalité, så finns det inte längre q(;^;)p
Alla vill ha valuta för pengarna. Reptricket är att hitta den kvalitet man vill ha till ett så bra pris som möjligt. Kvalitet har alltid kostat och skall kosta också för den delen.

Det viktiga i denna tråd är om Diapol är ett seriöst företag. Din bild som du visat, är det Diapol som gjort arbetet?

Man skall akta sig för att smutskasta ett bolag eftersom många läser detta forum. O andra sidan så är det ju ok att göra det om inte företaget skött sina åtaganden.
Samt glöm inte att hantverkare kan få göra fel, bara de rättar till felet eller kompenserar på annat sätt.
 
Tessok skrev:
Jo, det är nog så att det är lätt att generalisera.
Skillnaden är när man utan belägg och kunskap kastar ur sig generaliseringar.
"Priset är hälften av vad det kostar i Sverige" och liknande, gör att jag reagerar.

Accepterar man budget är Diapol ett starkt alternativ, utan tvekan.
Så är det med det mesta nu för tiden.

Jag börjar bli till åren och tycker mig se att "billigt" snart är det enda argumentet när man skall skaffa sig något.

Det är upp till var och en att välja givetvis. Ett villkor är att man vet om skillnaden i utbudet.
Tycker mig märka mer och mer att även om man vill ha kvalité, så finns det inte längre q(;^;)p
är ju fakta inget annat när jag säger att diapol är ungefär 50% billigare än svenska firmor
jag fick offert från 4 svenska firmor och diapol..så jag har nog belägg..

du kan kalla diapol för budget om du vill..har du belägg för det?
hur många av deras jobb har du sett?
jag är nöjd med dem i alla fall. skulle inte tro att jag skulle få 50% bättre granit
från en svensk firma....till ett pris som är 50% dyrare..

en del verkar tycka att allt utländsk är dåligt och allt svenskt är bra=kvalite
folk gick nog på det förr..
finns säkert både bra och dåligt utomlands..liksom i sverige..;)
 
Redigerat:
Fabrikör Stava skrev:
Alla vill ha valuta för pengarna. Reptricket är att hitta den kvalitet man vill ha till ett så bra pris som möjligt. Kvalitet har alltid kostat och skall kosta också för den delen.

Det viktiga i denna tråd är om Diapol är ett seriöst företag. Din bild som du visat, är det Diapol som gjort arbetet?

Man skall akta sig för att smutskasta ett bolag eftersom många läser detta forum. O andra sidan så är det ju ok att göra det om inte företaget skött sina åtaganden.
Samt glöm inte att hantverkare kan få göra fel, bara de rättar till felet eller kompenserar på annat sätt.
Det måste vara upp till var och en att försöka bedöma vilken nivå man skall lägga sig.
Ser ofta att vid en försäljning skall man "höja" värdet genom en snabb "home makover"
Jag blir ofta blivit tillfrågad från kunder som handlat hos konkurenter genom vår hemsida om vad som kan klassas som skäligt "fel" när det gäller material (eftersom det gäller naturmaterial) och arbetet. Det är inte lätt att i efterhand få kunden att förstå att de i förhållande till priset får acceptera ett mindre lyckat resultat. Men jag tycker delvist synd om både kund och leverantör. Priset skall pressas och kunden har nästan inga kunskaper om vad han/hon köper egentligen.
Bilden har jag fått mig tillsänd från kund hos Diapol och någon ersättning eller utbyte från Diapol blev det inte frågan om. Problemet var att kunden betalat och med det var affären avslutad. Många reklamationer är också ett sätt från kundens sida att få priset nedsatt.
Konstruerade fel om att kristallerna, ådringar i stenen inte är som kunden tänkt sig.
Problemet är att det smittar av sig på de seriösa företagen som får svårt att förklara att de har passerat dessa stadier och levererar fullgoda bänkskivor.

Jag har i många år försökt fotografera jobben vi levererat men en allmän bild av ett halvfärdigt kök är inget bra verktyg för att bevisa kvalite´n. Ringarna på vattnet fungerar bäst. Att man ringer upp några veckor senare för att höra att allt är till belåtenhet. Skulle det finnas något som inte är tillfreds får man hjälpa till.

För att avsluta mina inlägg i denna tråden råder jag att lyssna till sig själv och förstå att företag har olika ambitioner. De utländska stenföretagen som tillverkar mycket byggnadssten (beklädnader på ytterväggar, trappor och liknande) och använder samma personal för att tillverka köksbänkskivor som egentligen är att betrakta som möbler har problem med att hålla en hög finisch på jobbet.
Det kostar både mer tid och noggranhet att hålla uppe en toppkvalité ständigt. Vi måste kasta mer av stenen eftersom den inte klarar kraven som köksbänkskivor.
Granit är ett utmärkt material att ha som köksbänkskivor. Tål värme, kyla, vatten och relativt hårt slitage i många år. I kombination med en permanent impregnering tål den även fläckar från de mest intensiva fläcktillverkare såsom intorkat rödvin, rödbetssaft, intorkad blåbärssoppa och olika fetter. Man kan baka med ett underlag som släpper degen och gör jobbet till ett nöje. År ut och år in. Blir ofta vackrare med tiden om man har den "rätta" känslan för naturmaterial.
Smustkastning av ett företag sköter de ofta förtäffligt själva.
De blir av med kontrakten till de större köksfirmorna kvickt.
De blir hänvisade till direktkontakt med kunden och priset är i det läget mycket avgörande för många.
Vi har träffat många av Diapols kunder genom åren och de flesta är glada över att överhuvudtaget ha köksbänkar i sten. Punkt ,slut. Den glädjen vill jag inte ta ifrån dem. Vad jag egentligen tycker håller jag som gammal yrkesman för mig själv. (inte här på byggahus.se förståss)

En lite kort fråga till slut. Har Diapol 20%moms här i sverige eller är det Estländsk moms?
 
Tessok skrev:
Det måste vara upp till var och en att försöka bedöma vilken nivå man skall lägga sig.
Ser ofta att vid en försäljning skall man "höja" värdet genom en snabb "home makover"
Jag blir ofta blivit tillfrågad från kunder som handlat hos konkurenter genom vår hemsida om vad som kan klassas som skäligt "fel" när det gäller material (eftersom det gäller naturmaterial) och arbetet. Det är inte lätt att i efterhand få kunden att förstå att de i förhållande till priset får acceptera ett mindre lyckat resultat. Men jag tycker delvist synd om både kund och leverantör. Priset skall pressas och kunden har nästan inga kunskaper om vad han/hon köper egentligen.
Bilden har jag fått mig tillsänd från kund hos Diapol och någon ersättning eller utbyte från Diapol blev det inte frågan om. Problemet var att kunden betalat och med det var affären avslutad. Många reklamationer är också ett sätt från kundens sida att få priset nedsatt.
Konstruerade fel om att kristallerna, ådringar i stenen inte är som kunden tänkt sig.
Problemet är att det smittar av sig på de seriösa företagen som får svårt att förklara att de har passerat dessa stadier och levererar fullgoda bänkskivor.

Jag har i många år försökt fotografera jobben vi levererat men en allmän bild av ett halvfärdigt kök är inget bra verktyg för att bevisa kvalite´n. Ringarna på vattnet fungerar bäst. Att man ringer upp några veckor senare för att höra att allt är till belåtenhet. Skulle det finnas något som inte är tillfreds får man hjälpa till.

För att avsluta mina inlägg i denna tråden råder jag att lyssna till sig själv och förstå att företag har olika ambitioner. De utländska stenföretagen som tillverkar mycket byggnadssten (beklädnader på ytterväggar, trappor och liknande) och använder samma personal för att tillverka köksbänkskivor som egentligen är att betrakta som möbler har problem med att hålla en hög finisch på jobbet.
Det kostar både mer tid och noggranhet att hålla uppe en toppkvalité ständigt. Vi måste kasta mer av stenen eftersom den inte klarar kraven som köksbänkskivor.
Granit är ett utmärkt material att ha som köksbänkskivor. Tål värme, kyla, vatten och relativt hårt slitage i många år. I kombination med en permanent impregnering tål den även fläckar från de mest intensiva fläcktillverkare såsom intorkat rödvin, rödbetssaft, intorkad blåbärssoppa och olika fetter. Man kan baka med ett underlag som släpper degen och gör jobbet till ett nöje. År ut och år in. Blir ofta vackrare med tiden om man har den "rätta" känslan för naturmaterial.
Smustkastning av ett företag sköter de ofta förtäffligt själva.
De blir av med kontrakten till de större köksfirmorna kvickt.
De blir hänvisade till direktkontakt med kunden och priset är i det läget mycket avgörande för många.
Vi har träffat många av Diapols kunder genom åren och de flesta är glada över att överhuvudtaget ha köksbänkar i sten. Punkt ,slut. Den glädjen vill jag inte ta ifrån dem. Vad jag egentligen tycker håller jag som gammal yrkesman för mig själv. (inte här på byggahus.se förståss)

En lite kort fråga till slut. Har Diapol 20%moms här i sverige eller är det Estländsk moms?
Ahh, förstod inte att du är verksam i samma bransch, då är Diapol en konkurrent m.a.o.? Det är viktig information om jag skall ta din (eller egentligen inte ens din) kritik på företaget. En konkurrent som klagar på en annan branschkollega ger jag inte mycket för.
 
  • Gilla
Hubbe2
  • Laddar…
Fabrikör Stava skrev:
Ahh, förstod inte att du är verksam i samma bransch, då är Diapol en konkurrent m.a.o.? Det är viktig information om jag skall ta din (eller egentligen inte ens din) kritik på företaget. En konkurrent som klagar på en annan branschkollega ger jag inte mycket för.
Jag får be dig läsa igenom mitt inlägg ytterligare en gång, kanske lite saktare.
Jag är inte kritisk mot något företag över huvud taget.
Fakta och lång erfarenhet av hantverk är vad jag bygger inlägget på.
Tvärtemot skriver jag att mina åsikter angående Diapol håller jag för mig själv.

Ren information kan aldrig vara negativt på något sätt.

Köp billigt och var nöjd och glad.
 
Tessok skrev:
Jodå, billiga är dom, men inte prisvärda.
"dyra svenska firmor..mot billigare utländska..hehe" är just ett sådant generaliserat påstående som jag reagerat på i dina inlägg. Om priset var det enda relevanta vid ett köp skulle det inte finnas ett enda svenskt företag kvar idag.

Ett smakprov på "inte prisvärt" nedan när vinkeln inte stämmer.
Titta på fogen och stenen.
[bild]
Tråden handlar om Diapol och om trådskaparen törs köpa från dem, dvs underförstått om man får kvalitet för pengarna eller om de är seriösa eller något åt det hållet åtminstone.

Du skriver i samma tråd att billiga företag inte är prisvärda samt skickar med en bild på ett jobb som Diapol gjort. Din kund till dig som du fått bilden av fick ingen kompensation för att det blev ett fel (enligt dig och därmed tredje-hands information dessutom).

Hur kan du tycka att du inte skriver ned dem som bolag och tycka att det är seriöst av dig själv?

Samtidigt verkar du vara verksam i samma bransch, detta luktar inte bra.

Det bästa vore om du angav din egen firma så läsarna får lite jämvikt i denna tråd.

Jag har också en relation till Diapol men ej yrkesmässigt. Jag förklarar den gärna för forumägaren om så skulle önskas.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.