Vi har lagt in ett obehandlat massivt grangolv som vi nu börjat såpskura. Tyvärr har trät rest sig och även fläkts vid några kvistar. Inga problem att få bort med lätt slipning med 240-papper men antar man då tar bort linoljesåpans egenskaper? Tacksam för tips och idéer.

När mitt massiva grangolv las då huset byggdes sa byggaren att det borde slipas lätt efter ett år då han menade att golvet satt sig. Nu blev det inte av och jag tycker inte heller att det har behövts. Men tydligen är det inte ovanligt att man gör så.

Men jag tycker TS ska ta in någon för second opinion.

Såpningen är ju inga problem - det ska väl såpas regelbundet även i framtiden.

Hej, jo men helst vill man ju såpa golvet några gånger innan det tas i bruk. Så det jag är rädd för är att såpan försvinner nu om jag slipar lätt, då har ju golvet inget skydd tills jag såpar det några gånger igen och det kan ju ta något år.

Såpan ska ju mätta träytan på samma sätt som olja gör. Olja går ju snabbare att mätta med. Såpan borde ju gå djupare än vad ett 240-papper tar. Annars kan man väl upprepa proceduren tills resningen upphör? Min gissning.

imported_Benno imported_Benno skrev:
Såpan ska ju mätta träytan på samma sätt som olja gör. Olja går ju snabbare att mätta med. Såpan borde ju gå djupare än vad ett 240-papper tar. Annars kan man väl upprepa proceduren tills resningen upphör? Min gissning.
Tack, ja såpan borde tränga ner djupare än det jag slipa bort. Har testat att såpa igen nu efter slipningen och än så länge har inga fibrer rest sig :) så gör om proceduren några gånger till med lätt slipning mellan skurningarna.

• Gilla
Busnel
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.