Jag ska bygga en ny ca 1 meter bred trägrind och har lite funderingar kring materialval. Googlar man nämns ofta gran som lämpligt virke men jag kan bara hitta det i vanliga hyvlade reglar. Alternativet skulle vara planhyvlad furu och i så fall behöver jag nog också limma olika bitar för att få rätt dimension på "ramverket". Vad skulle ni använda (grinden ska målas vit)?
Vad vill du helst ha för trädslag?E Ehrlemark skrev:Jag ska bygga en ny ca 1 meter bred trägrind och har lite funderingar kring materialval. Googlar man nämns ofta gran som lämpligt virke men jag kan bara hitta det i vanliga hyvlade reglar. Alternativet skulle vara planhyvlad furu och i så fall behöver jag nog också limma olika bitar för att få rätt dimension på "ramverket". Vad skulle ni använda (grinden ska målas vit)?
Jag skulle välja fet tätvuxen fura eller ek för att få lång hållbarhet på grinden.
Medlem
· Stockholm
· 4 636 inlägg
TS hade googlat fram gran som lämpligt, inget annat.O skrev:
Jag tog lärk till mina grindar.
Med en cirkelsåg kan man lätt minska till valda dimensioner.
Lägg tid på rätt ytbehandling, och rött rötskydd om det skall tappas, flrsök få täta skarvar så det inte rinner in vatten så håller det längre.
/W
Jag har kollat hos Byggmax, Beijer, Bauhaus mfl men som sagt bara hittat gran i reglar och typ ytterpanel. Inget planhyvlat. Vet du något ställe i Stockholmsområdet som har bättre sortiment?O skrev:
En seriös bygghandel tar hem det du behöver,kikar du ordentligt på Beijers hemsida ser du att de erbjuder furu i olika kvaliteter och mått.E Ehrlemark skrev:
Jag skulle hellre köpa virket av en liten producent/såg då jag tycker att Beijer är är onödigt dyra
Har hittat kärnfuru som trallvirke på några ställen. Så det lutar åt att jag köper sådana och sedan själv sågar till de dimensioner jag vill haF fribygg skrev:
1. Planhyvlat för att de flesta grindar verkar vara byggda med det virketO skrev:
2. Gran bara för att bl.a. Svenskt Trä rekommenderar det i sina byggbeskrivningar...
3. Grinden ska sitta ute och målas vit...
P.S. Men nu lutar det åt att jag väljer kärnfuru istället, verkar finnas på "vanliga" brädgårdar som trallvirke
Skall den sitta ute kommer den att bli utsatt för väder och fukt från alla sidor det är en tuff miljö. I sådant fall skulle jag alla gånger välja tryckimpregnerat virke. För att få bäst hållbarhet. Gärna så kvistfritt det går att hitta.
"kärnfuru" finns i olika kvaliteter men det är svårt att finna riktigt bra. Väljer man tryckt virke spelar det ingen roll. Då är det tom en fördel att undvika kärnvirke eftersom impregneringen har svårare att tränga in i den. "kärnfuru" har helt enkelt sämre motståndskraft och högre pris samt är svårare att finna.
"kärnfuru" finns i olika kvaliteter men det är svårt att finna riktigt bra. Väljer man tryckt virke spelar det ingen roll. Då är det tom en fördel att undvika kärnvirke eftersom impregneringen har svårare att tränga in i den. "kärnfuru" har helt enkelt sämre motståndskraft och högre pris samt är svårare att finna.