2 137 läst · 5 svar
2k läst
5 svar
Gräva nära platta på mark
Har börjat gräva lite smått inför en tillbyggnad. Den nya plattan kommer ansluta direkt till en befintlig platta. Problemet är att den nya plattan skall ligga 30 cm under nuvarande och vid urgrävningen börjar jag nu bli fundersam hur jag skall kunna gräva ut tillräckligt nära den nuvarande plattan utan att det börjar rasa ut grus under plattan...
Någon som har tips om hur man skall göra?
Ser väl två alternativ själv - antingen lämna en slänt eller försöka skjuta ned en skiva av något slag för att hålla fast gruset. Släntalternativet blir knepigt, då får jag inte in isolering under nya plattan närmast den gamla. T o m knepigt att komma tillräckligt nära med plattorna. Skiva låter mer intressant, men vet inte om det fungerar och hur jag gör rent praktiskt.
Förslag mottages tacksamt!
Någon som har tips om hur man skall göra?
Ser väl två alternativ själv - antingen lämna en slänt eller försöka skjuta ned en skiva av något slag för att hålla fast gruset. Släntalternativet blir knepigt, då får jag inte in isolering under nya plattan närmast den gamla. T o m knepigt att komma tillräckligt nära med plattorna. Skiva låter mer intressant, men vet inte om det fungerar och hur jag gör rent praktiskt.
Förslag mottages tacksamt!
Grävaren vet nog hur man gör.
Kolla på www.maskinisten.net. Skicka ut en fråga snabbt så kanske du får svar.
Liknande trådar
-
Hur nära kanten på plattan ska armeringsnätet ligga?
Grund & Markarbeten -
Gräva nära hus
Grund & Markarbeten -
Hur hanterar jag dränering och utvändig isolering vid sänkning av källargolv nära en befintlig betongplatta?
Grund & Markarbeten -
Gräva för gjuta platta på jordbruksmark Skåne.
Grund & Markarbeten -
Hur nära en platta kan man gräva?
Grund & Markarbeten