40 524 läst ·
174 svar
41k läst
174 svar
Grabben svettas, får ej bort lukten
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Oj, 10 min på morgonen och 10 min på eftermiddagen! Borde han inte få skolskjuts då?G Ganescha skrev:
Ytterligare en dum fråga:F Fdriver skrev:
Varför står datorn på dygnet runt? Det räcker väl att den är igång några timmar på kvällen, när grabben är hemma?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Förutom alla bra förslag du fått hittills, så kan jag tipsa om att även tvätta kuddar, bäddmadrass, täcken och ev filtar. Det är lätt att glömma. Inte ens säkert att kuddar går att rädda efter ett tag med en svettig tonåring. Talar av erfarenhet...G Ganescha skrev:
Ventilationen har du ju fått en del tips om, men jag kom att tänka på en helt annan grej: Materialet i kläderna! Använder han funktionskläder? Dessa har en tendens att lukta obehagligt om tonåringar använder dem som vardagskläder, de ska direkt i tvätten efter träning, tvättas med lite ättika ibland, men aldrig på vid datorn.
När de spelar svettas de nämligen också, men det är ju inte den rikliga fräscha svett som blir vid träning, utan den mer illaluktande stressvetten och den behöver bomullskläder.
Kan även rekommendera att använda BATS efter duschen när han tränat, gärna den oparfymerade, så kan han fylla på med favoritdeon som inte är lika effektiv på morgonen för att lukta gott.
Och inte minst: en T-shirt som luktar okej kan ändå inte återanvändas en dag till när det gäller tonårskillar. Gäller från ca 12-13 års ålder till ungefär 19-25, lite beroende på individuell utveckling.
Mamma till tonårsdotter som går speldesignlinjen på gymnasiet....
När de spelar svettas de nämligen också, men det är ju inte den rikliga fräscha svett som blir vid träning, utan den mer illaluktande stressvetten och den behöver bomullskläder.
Kan även rekommendera att använda BATS efter duschen när han tränat, gärna den oparfymerade, så kan han fylla på med favoritdeon som inte är lika effektiv på morgonen för att lukta gott.
Och inte minst: en T-shirt som luktar okej kan ändå inte återanvändas en dag till när det gäller tonårskillar. Gäller från ca 12-13 års ålder till ungefär 19-25, lite beroende på individuell utveckling.
Mamma till tonårsdotter som går speldesignlinjen på gymnasiet....
Tack och lov har jag bara berikats med flickor, numera i övre tonåren. De luktar mest hallon, men däremot blev man i åratal driven till vansinne av penicillinodlingar på gamla smoothies och liknande.Anna_H skrev:
Ventilationen har du ju fått en del tips om, men jag kom att tänka på en helt annan grej: Materialet i kläderna! Använder han funktionskläder? Dessa har en tendens att lukta obehagligt om tonåringar använder dem som vardagskläder, de ska direkt i tvätten efter träning, tvättas med lite ättika ibland, men aldrig på vid datorn.
När de spelar svettas de nämligen också, men det är ju inte den rikliga fräscha svett som blir vid träning, utan den mer illaluktande stressvetten och den behöver bomullskläder.
Kan även rekommendera att använda BATS efter duschen när han tränat, gärna den oparfymerade, så kan han fylla på med favoritdeon som inte är lika effektiv på morgonen för att lukta gott.
Och inte minst: en T-shirt som luktar okej kan ändå inte återanvändas en dag till när det gäller tonårskillar. Gäller från ca 12-13 års ålder till ungefär 19-25, lite beroende på individuell utveckling.
Mamma till tonårsdotter som går speldesignlinjen på gymnasiet....
Medlem
· Västernorrland
· 12 020 inlägg
En kille som kommit i puberteten och som svettas mycket gör det om så personen ifråga står naken mitt på golvet så allehanda tips gör ju egentligen inte saken så mycket bättre.
Tror jag inte, skolan hans ligger på andra sidan stan. Han fick ej plats på den skolan som ligger närmare, är nog inte berättigad till skolskjuts. Sen vet jag inte om du va sarkastisk men jag vet ingen av hans kompisar som cyklar dom km eller någon av mina vänners söner eller döttrar som cyklar den biten varje dag. Klart han blir svettig om han cyklar snabbt med massa kläder och en tung ryggsäck. Jag blir det i alla fall.KnockOnWood skrev:
Tycker han är duktig som gör det utan att klaga.
Hans dator står ej på dygnet runt.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Hej! Vilken bra tråd! Så många kloka tankar. Kanske någon redan tagit upp detta, men jag kan inte låta bli att tänka på ett på saker jag med. Tänk om det kan vara mögel som luktar och inte svett? Är man lite ovan att känna mögellukt så kan det nog ibland blandas ihop med svettlukt. Det skadar ju inte att utreda. Kontrollera framför allt vinden. Lukta kring fönstret om det finns springor där till ytterväggen. Det ska hellst inte vara någon lukt alls. Hoppas jag inte gör dig orolig nu.
Sen så måste jag även tipsa om att sätta in en fläkt i skorstenen. Om du även kompletterar med ordentliga friskluftsventiler i allrum och sovrum. Då får du fint kontrollerbart flöde för en låg initial kostnad. I och för sig så ”eldar du för kråkorna”, men du måste ändå prioritera er och husets hälsa. Eftersom du har bergvärme så är ju ändå uppvärmningskostnaderna låga.
Sen så måste jag även tipsa om att sätta in en fläkt i skorstenen. Om du även kompletterar med ordentliga friskluftsventiler i allrum och sovrum. Då får du fint kontrollerbart flöde för en låg initial kostnad. I och för sig så ”eldar du för kråkorna”, men du måste ändå prioritera er och husets hälsa. Eftersom du har bergvärme så är ju ändå uppvärmningskostnaderna låga.
Vill förtydliga att han luktar aldrig illa direkt, inte mer än någon annan utan det är just att svettlukten ej försvinner från rummet, ungefär som topic antyder 
Därför har jag tagit upp detta med värmen och cirkulationen av luft.
Grabben går knappast inte runt och luktar svett hela tiden.
Har är mycket mån om sig själv och sköter sin hygien.
Men tonåringar utsöndrar en speciellt svett doft, vissa mer vissa mindre. Det är fakta.
Problemet är just att doften ej försvinner från rummet.
Därför har jag tagit upp detta med värmen och cirkulationen av luft.
Grabben går knappast inte runt och luktar svett hela tiden.
Har är mycket mån om sig själv och sköter sin hygien.
Men tonåringar utsöndrar en speciellt svett doft, vissa mer vissa mindre. Det är fakta.
Problemet är just att doften ej försvinner från rummet.
Får du pressostat hög även om du stänger något annat element? Ett enskillt element som är avstängt borde inte ge den sortens mottryck.G Ganescha skrev:
Om inte annat så behöver du nog ta dit en servicetekniker som kan hjälpa dig balansera om systemet (med strypventiler) så temperaturen är jämn och lagom.
Kolla även om det är så att du har ett enrörssystem men att sonens radiator har ett radiatorkoppel för ett tvårörssystem. Då kan du inte reglera hans element alls vilket är fel.
G Ganescha skrev:Tror jag inte, skolan hans ligger på andra sidan stan. Han fick ej plats på den skolan som ligger närmare, är nog inte berättigad till skolskjuts. Sen vet jag inte om du va sarkastisk men jag vet ingen av hans kompisar som cyklar dom km eller någon av mina vänners söner eller döttrar som cyklar den biten varje dag. Klart han blir svettig om han cyklar snabbt med massa kläder och en tung ryggsäck. Jag blir det i alla fall.
Tycker han är duktig som gör det utan att klaga.
Hans dator står ej på dygnet runt.
För att inte tråden ska spåra ur och bli ännu en typisk Flashback eller Familjeliv tråd, så skulle jag på något sätt fortsätta att fokusera på ventilationen (spelar själv dator så vet exakt hur varmt det kan bli om man t.ex råkat ha dörren stängd i 30 minuter)
Så i princip det enda som fungerade för mig är t.ex att ha ett fönster öppet samtidigt, det spelar ingen roll vilken slags ventilation du sätter in, så måste du på något sätt att få varmluften UT från rummet (varmluft stiger uppåt) samt att få in kalluft från någonstans, vilket i sin tur blev ett öppet fönster för mig.
Det är det billigaste sättet egentligen, och mest effektivt. Eller så ställer du in en AC.. (vilket låter förb*nnat mycket och kommer sluta med att sonen din kommer stänga av den då han inte kan lyssna på sina kompisar via hörlurarna)
Detta har slagit mig också, men har inte hittat något som skulle antyda på mögel.B Bokis skrev:Hej! Vilken bra tråd! Så många kloka tankar. Kanske någon redan tagit upp detta, men jag kan inte låta bli att tänka på ett på saker jag med. Tänk om det kan vara mögel som luktar och inte svett? Är man lite ovan att känna mögellukt så kan det nog ibland blandas ihop med svettlukt. Det skadar ju inte att utreda. Kontrollera framför allt vinden. Lukta kring fönstret om det finns springor där till ytterväggen. Det ska hellst inte vara någon lukt alls. Hoppas jag inte gör dig orolig nu.
Sen så måste jag även tipsa om att sätta in en fläkt i skorstenen. Om du även kompletterar med ordentliga friskluftsventiler i allrum och sovrum. Då får du fint kontrollerbart flöde för en låg initial kostnad. I och för sig så ”eldar du för kråkorna”, men du måste ändå prioritera er och husets hälsa. Eftersom du har bergvärme så är ju ändå uppvärmningskostnaderna låga.
Jag har sett en fin tråd om en dator fläkt i skorstenen, detta tänkte jag prova. Jag kan dra el upp från vinden till skorstenen men sen är det andra tekniska saker som jag ej förstår mig på riktigt, hur jag får datorfläkt på 12v att fungera med 230 ström

