40 524 läst ·
174 svar
41k läst
174 svar
Grabben svettas, får ej bort lukten
Man kan också vara lite finurlig och ha luftning ovanför dörren under fodret. Så blir det lite dolt. Men lättast kapa dörren om det är massiv dörr eller sätta en ventil genom väggen.G Ganescha skrev:
Matzeball
Lägenhetsfixare
· Guldsmedshyttan
· 177 inlägg
Matzeball
Lägenhetsfixare
- Guldsmedshyttan
- 177 inlägg
Jag blir inte klok på varför du inte kan vrida ner temperaturen i hans rum men om du nu inte kan det så kan du lägga en filt över hela eller en del av hans element. Då går vattnet igenom lika bra medan värmen inte avges till rummet. Anpassa filtens tjocklek efter hur mycket den ska isolera.
Ventilation måste han ju ha som alla säger här i forumet. Du kanske har ett gammalt s.k. "överfallssystem" och då kan det ge problem att strypa genomströmningen i ett element.
Ventilation måste han ju ha som alla säger här i forumet. Du kanske har ett gammalt s.k. "överfallssystem" och då kan det ge problem att strypa genomströmningen i ett element.
Tonåringen har garanterat en "gamingdator" som drar flera hundra watt, byt ut den mot en bärbar med hyfsad prestanda så går elräkningen för datorn ner till en fjärdedel!G Ganescha skrev:den står på 0,1 nu.
Jo, den står på rätt mycket oxh alstrar en del värme helt klart, bra tips där!
Haha.. den va bra!
Bra tips, tack, ska prova det ett dygn nästa helg
Jag vet ej, men jag gjorde så här ikväll att jag stängde av hans element och sänkte kurvan ett snäpp. Har provat detta innan visserligen men nu är det ett par plus grader ute (södra Småland) så får se om den godtycker den inställningen, annars får frugan sänka ett snäpp till och höj på finjusteringen ett snäpp.
Markservice till en trettonåring?KnockOnWood skrev:
Till grundfrågan, varför stinker det?
En liten pojke som duschar varje dag luktar väl knappast illa?
Hur är det med kläder, skor, träningskläder osv?
Håller husmor/husfar med den markservice som behövs, så inte t.ex. månadsgamla gymnastikkläder ligger och gror?
Ventilationen: Ställ dörren till pojkrummet på glänt, och ordna ordentlig frånluft i bostaden!
Han ska ha mat på bordet, tak över huvudet, rena kläder, kärlek och omtanke. Bära skitig tvätt till tvättkorgen/tvättstugan gjorde mina kids innan de var tio.
Med en bra bergvärmepump lönar sig det inte med en FTX, eftersom FTX-en kräver el, liksom bergvärmepumpen, så den drar ungefär lika mycket el som den återvinner, om värmekällan är bra. FTX kräver även tilluftskanaler, vilket är lite bökigt och ger ofta ger ett svagt susande i sovrummen. Satsa på en bra F(rånlufts) ventilation med takfläkt som du kan styra inifrån, rekommenderar jag. Helst både med timer och manuellt. Sug ut luften i första hand i badrummen. Samt installera överluftsdon mellan rummen. Det kan göras med ljudfällor för att pöjken ska kunna vara ifred också.G Ganescha skrev:
Du har ju ett överskott på varm, fuktig (svettig) luft.Anna_H skrev:
Den vill du ha UT, inte IN i resten av huset, (då förpestas ju hela huset på sikt
Om övriga huset har bra luft så kommer det fungera väl.
jo, om det med går att få till ett ordentligt luftflöde mellan rum och korridor som senare sugs upp och ut ur badrummet så blir flödet rätt, och är det en kontinuerligt luftomsättning så kommer det inte att lukta...T tanker skrev:
Om datorn har chassi av "tornmodell" så lär den ha fläktar som suger in friskluft framtill och blåser ut varmluften baktill. Det kan även finnas dammfilter framför insugsfläktarna. Dessa är bra att hålla rena, annars ökar temperaturen inne i chassit.
Är processorkylaren av tornmodell, med eller utan fläkt, lär det sitta damm där med. Är den full med damm kyler den inte processorn lika effektivt, vilket skapar mer värme (som blåser ut baktill). Sätt handen vid ett av utblåsen så känner du hur varmt det är...
Har själv en tonåring med speldator av ovan beskriven typ, och om han har suttit och spelat en hel dag, så har det ökat temperaturen i rummet med åtminstone några grader.
Jag brukar öppna datorn en handfull ggr per år för rengöring.
Är processorkylaren av tornmodell, med eller utan fläkt, lär det sitta damm där med. Är den full med damm kyler den inte processorn lika effektivt, vilket skapar mer värme (som blåser ut baktill). Sätt handen vid ett av utblåsen så känner du hur varmt det är...
Har själv en tonåring med speldator av ovan beskriven typ, och om han har suttit och spelat en hel dag, så har det ökat temperaturen i rummet med åtminstone några grader.
Jag brukar öppna datorn en handfull ggr per år för rengöring.
Medlem
· Blekinge
· 12 229 inlägg
Tanken är ju att lukten inte ska uppstå om man får upp ventilationen och ner temperaturen.T Thomas_Blekinge skrev:
Hur som helst blir det fel om man behandlar ett sovrum som ett badrum och har frånluft där istället för tilluft.
Självdrag ska ju vara i kombination med en "varm" skorsten. Har du några mekaniska fläktar i huset som är på konstant idag?? I vilka rum sitter dina utsugsventiler och vad är de kopplade till??
Varm elektronik avger ju en del farliga flamskyddsmedel som inte är fel att ventilera ut. Är datorn på så kan en fläkt starta som går ut ur huset.
En filt över elementet var ju en smart idé men det bygger på att han spelar dygnet runt.....
Varm elektronik avger ju en del farliga flamskyddsmedel som inte är fel att ventilera ut. Är datorn på så kan en fläkt starta som går ut ur huset.
En filt över elementet var ju en smart idé men det bygger på att han spelar dygnet runt.....
Husägare
· Sjömarken
· 35 inlägg
För att få huset att fungera bra med värme och ventilation och värme, skall man nog fundera på hur det skall fungera. Är huset mellan 60-70 talet så är bristen på ventilation ganska dålig tänker då framför allt på tilluften. Har nya moderna fönster monterats skulle jag rekommendera att sätta in riktiga tilluftsventiler typ fresh tl 100 de i varje rum och sätt frånluftfläkt som du kopplar in i ett vbx- aggregat till värmepumpen.
Ta dit en kille som ställer in ventilationen så du får flöde i rummen. När det gäller värmepumpen skall man egentligen för att få en optimalt system göra en inställning på varje radiator för att få värmen dit den behövs. Hade gärna hjälpt dig om du hade bott i närheten av Borås
Ta dit en kille som ställer in ventilationen så du får flöde i rummen. När det gäller värmepumpen skall man egentligen för att få en optimalt system göra en inställning på varje radiator för att få värmen dit den behövs. Hade gärna hjälpt dig om du hade bott i närheten av Borås
Produkter som diskuteras: "fresh 100"
Väggventil F100 Thermo Fresh
Termostatreglerad ventil
535 kr inkl moms
Läs mer