13 883 läst ·
37 svar
14k läst
37 svar
Götenehus
Sida 1 av 3
Funderar på att bygga ett Götenehus (Hällevik), stomrest. Tomten ligger i Eskilstuna. Någon som har erfarenhet av Götenehus, antingen Uppsala eller Stockhomskontoret (Västerås och Eskilstuna har stängt?!) och de entreprenörer de anlitar/rekommenderar. Också intresserad av synpunkter på själva huset om någon har erfarenhet av det.
Stämmer bra!
Kan varmt rekommendera Tony Söderström Bygg som Götenehus anlitar i Uppsala. Annars har jag inte mycket till övers för Götenehus. Fast vi har ju haft ganska höga krav, och det verkar inte som att man förväntas ha det när man bygger hus
Kan varmt rekommendera Tony Söderström Bygg som Götenehus anlitar i Uppsala. Annars har jag inte mycket till övers för Götenehus. Fast vi har ju haft ganska höga krav, och det verkar inte som att man förväntas ha det när man bygger hus
Men stämmer det verkligen, Kung Kokos, att ni "inte har mycket till övers"? Jag fick intrycket att huset blev kanonbra och att ni är nöjda men att det krävdes en hel del övervakning och att ni själva var mycket mer insatta än vad man kanske förväntar sig då man köper totalentreprenad?
Medlem
· Västragötaland
· 870 inlägg
Efter alla lästa inlägg så får jag nog hålla med Lycke. Slutresultatet blev ju bra till slut och att Kung Kokos var en krävande och kunnig köpare som kanske inte var drömkunden för den säljaren på Götenehus är ju en annan sak. Men visst ska man vara kritisk och ifrågasättande. Nu har vi själva byggt ett Götenehus (Hjuvik) och är helnöjda med det mesta, små detaljer kan man alltid gjort annorlunda, men det kommer alltid att vara någonting som kan bli bättre. Viktigaste av allt är dock hantverkarna, det är det som avgör skillnaden mellan nöjd och mindre nöjd.
Det är en stor och skrämmande - och SPÄNNANDE - sak att bygga ett helt nytt hus! Jag har varit med en gång tidigare och insett att jag tycker det är både superroligt, lärorikt och magkatarrsframkallande att bygga hus...
Den gången byggde vi med Team Boro (numera Borohus) och var mycket nöjda med deras fantastiska hantverkare men inte alls med deras säljare.
Denna gång planerar vi att bygga med just Götenehus. Det handlar om mångmiljonbelopp så det är klart att man är orolig att inte allt ska flyta på bra!
Överallt i forumet läser jag samma sak som Havsutsikt skriver här ovan: det hänger på hantverkarna hur slutresultatet blir. Men hur har ni andra gjort, ni som redan byggt: har ni kollat upp hantverkarna I FÖRVÄG? Tagit referenser? Kollat på andra byggen de gjort?
Jag har fått en lista över hantverkare som Götenehus anlitar men vet ju inte vilka som är bra för det... Förra gången accepterade vi allt TeamBoro sa och det blev kanonbra. Denna gång känner jag att jag måste vara lite mer uppmärksam. Inte minst för att vi byggde på vischan förra gången medan nya tomten ligger i stor-Stockholm - och jag tror att hantverkarna kan vara lite mer nonchalanta här.
Siosteen, trådskaparen: Hur har du själv tänkt göra om du inte får svar här i forumet? Kommer du att ringa de olika entreprenörerna och kolla upp dem? Jag funderar på att göra så, för nu börjar det dra ihop sig till bygge för oss och jag vill vara säker på att det är bra människor vi har att göra med. Himla knepigt, det där!
Den gången byggde vi med Team Boro (numera Borohus) och var mycket nöjda med deras fantastiska hantverkare men inte alls med deras säljare.
Denna gång planerar vi att bygga med just Götenehus. Det handlar om mångmiljonbelopp så det är klart att man är orolig att inte allt ska flyta på bra!
Överallt i forumet läser jag samma sak som Havsutsikt skriver här ovan: det hänger på hantverkarna hur slutresultatet blir. Men hur har ni andra gjort, ni som redan byggt: har ni kollat upp hantverkarna I FÖRVÄG? Tagit referenser? Kollat på andra byggen de gjort?
Jag har fått en lista över hantverkare som Götenehus anlitar men vet ju inte vilka som är bra för det... Förra gången accepterade vi allt TeamBoro sa och det blev kanonbra. Denna gång känner jag att jag måste vara lite mer uppmärksam. Inte minst för att vi byggde på vischan förra gången medan nya tomten ligger i stor-Stockholm - och jag tror att hantverkarna kan vara lite mer nonchalanta här.
Siosteen, trådskaparen: Hur har du själv tänkt göra om du inte får svar här i forumet? Kommer du att ringa de olika entreprenörerna och kolla upp dem? Jag funderar på att göra så, för nu börjar det dra ihop sig till bygge för oss och jag vill vara säker på att det är bra människor vi har att göra med. Himla knepigt, det där!
Jag kollade entreprenörerna på följande sätt:
-Ringde och pratade med dem. Frågade lite om hur de jobbade, referenser, språk, omsättning på anställda, år i branschen, år som de samarbetat med husleverantören.
-Kollade de referenser jag fick tag i via hussäljaren och via entreprenörerna. Här var det för mig viktigt hur kvaliteten på arbetet verkade vara och hur de samarbetade och hanterade frågor och problem under byggets gång.
-Kollade företagets historik, omsättning, anställda mm. Finns tjänster på nätet för det. Vissa gratis. Kommer inte ihåg exakt vilka förutom ratsit.
-Kollade med tingsrätten där företaget är reggat bara för att kolla om det fanns några ärenden reggat på det.
Man kan även kolla med skatteverket och kronofogden men det hann jag inte med.
Du kommer aldrig få veta allt om dina entreprenörer men du kan göra lite iaf. Det viktigaste är kvaliteten och samarbetet. Tycker jag iaf. Ordning och reda underlättar för alla parter.
-Ringde och pratade med dem. Frågade lite om hur de jobbade, referenser, språk, omsättning på anställda, år i branschen, år som de samarbetat med husleverantören.
-Kollade de referenser jag fick tag i via hussäljaren och via entreprenörerna. Här var det för mig viktigt hur kvaliteten på arbetet verkade vara och hur de samarbetade och hanterade frågor och problem under byggets gång.
-Kollade företagets historik, omsättning, anställda mm. Finns tjänster på nätet för det. Vissa gratis. Kommer inte ihåg exakt vilka förutom ratsit.
-Kollade med tingsrätten där företaget är reggat bara för att kolla om det fanns några ärenden reggat på det.
Man kan även kolla med skatteverket och kronofogden men det hann jag inte med.
Du kommer aldrig få veta allt om dina entreprenörer men du kan göra lite iaf. Det viktigaste är kvaliteten och samarbetet. Tycker jag iaf. Ordning och reda underlättar för alla parter.
Tack för ett mycket bra svar, JBa! Jag tänkte mest i termerna "fråga om jag kan få namn på några privatpersoner som anlitat hantverkaren", för att sedan ringa upp och kolla hur de upplevde att arbetet flutit på. Jag ska nog vara lite omständlig som du! 
Tja. t.ex. tog det 7 månader innan de fick igång fjärrvärmemodulen. Senast förra veckan alltså. Vår byggledare hör aldrig av sig, svarar inte i telefon och på mejl vilket inneburit att jag har fått koordinera allt återstående själv o.s.v. Det har tagit massor av tid för mig och vi blev utan värme och varmvatten i flera dagar! Tror ni Götnehus intresserat sig?Lycke skrev:
Det är bara det senaste exemplet av allt det nonchalanta beteendet vi sett hos Götenehus.
Som sagt - huset blev kanonbra! Byggsatsen var av god kvalitet och flexibiliteten hög - där tar dock mycket av det positiva med Götenehus slut. Som företag i helhet har jag fortfarande inget större förtroende för dom. Att huset blev bra är något som vi mestadels kan tacka vår snickare för.
Som organisation, med alla dessa brister i kundfokus, intresse, byggledning, smidighet, hantering av problem o.s.v. så har jag väldigt lite till övers för Götenehus! Det är många i Sverige som kan leverera byggsatser av god kvalitet - men resten är minst lika viktigt. Det är väl därför man betalar extra och väljer ett sånt bolag som Götenehus?
Och visst, vi har ju faktiskt Götenehus att tacka för valet av entreprenör så helt tjurskallig är jag inte
. Dock tog vi förstås referenser först.
Så deras val av entreprenör är det inget fel på och han var ju väldigt viktig i det hela....
Tänk bara om Götenehus var lika bra att ha att göra med som snickaren? Då skulle vi inte behöva bråka på samma sätta - bara diskutera och hitta gemensamma lösningar. Det är svårt att diskutera när någon bara försöker köra över en.
Så deras val av entreprenör är det inget fel på och han var ju väldigt viktig i det hela....
Tänk bara om Götenehus var lika bra att ha att göra med som snickaren? Då skulle vi inte behöva bråka på samma sätta - bara diskutera och hitta gemensamma lösningar. Det är svårt att diskutera när någon bara försöker köra över en.
Redigerat:
Lycke, kan du inte kolla om Kungkokos byggare även kan bygga åt er? Det är ju inte så långt mellan sthlm och uppsala...
Jo, det skulle kunna vara en idé. Om inte annat ska jag kolla med Kung Kokos vad de heter - de kanske redan ÄR med på min lista.
Verkligen supertråkigt att höra att de har varit så nonchalanta mot er. Jag kan säga att det var inte alltid alldeles lätt att ha med Borohus att göra heller och vet att flera andra sagt såna saker om andra firmor: när du skrivit på kontraktet så är du inte intressant längre. Urtrist attityd!
Verkligen supertråkigt att höra att de har varit så nonchalanta mot er. Jag kan säga att det var inte alltid alldeles lätt att ha med Borohus att göra heller och vet att flera andra sagt såna saker om andra firmor: när du skrivit på kontraktet så är du inte intressant längre. Urtrist attityd!
Vår snickare brukar numera bygga i Täby åt Götenehus sedan Uppsala-marknaden dog. Tony Söderström Bygg. Omöjlig att hitta i gula sidorna. Han verkar inte behöva göra reklam för sig utan får sina jobb genom sitt goda rykte.
Vi har också erfarenhet av Götenehus (Uppsalakontoret som du frågar om siosteen). Tyvärr måste jag säga att inte heller våra erfarenheter är så goda. Påminner faktiskt mycket om det som kunkokos skriver. Exempelvis: Inte alls samma välvilja efter det att kontraktet var påskrivet. Extremt långsam process innan bygget ens kom igång (beroende på att de avtal vi fick ständigt innehöll fel och vi vägrade skriva på något som inte var korrekt, så vi "skyfflade" papper fram och tillbaka i ca 4 månader). Projektledare svarar inte på mail, ringer inte tillbaka. Tyvärr till skillnad från kungkokos verkar inte vår byggsats hålla samma höga kvalitet, och jag är extremt oroad över att bl.a. de fel på fasaden vi upptäckt inte ens ska gå att korrigera. Så det känns inte så kul just nu....
Tråkigt att höra det finns fler med samma erfarenheter från Uppsalakontoret. Vi är inte ensamma heller har jag förstått. Men vad synt att det var problem med byggsatsen också. Vad har hänt i ert fall?
Har kanske har missat något?
Har kanske har missat något?