41 646 läst ·
196 svar
42k läst
196 svar
Görs inte reglar raka längre?
Här får de virket från de "vanliga" stora leverantörerna, t.ex. Sodra. Skulle gissa att det är likadant i hela landet, Byggmax känns rätt centralstyrt(?)S hjulia skrev:
pacman42 skrev:
Byggvirke är inte snickeritorrt. Finns väl en standard för hur torrt det skall vara vid leverans, men det jag menar är att processen dit påverkar tendensen till skevhet. Hur torrt virket var när det fälldes är bara en länk i kedjan.arneri68 skrev:
I Finland såg jag att man kunde köpa LVL/korslimmade reglar i 45x70 och 45x95. Har tyvärr inte sett det här i Sverige, bara i mycket grövre storlek.
Kunderna före dig har tagit de raka reglarna och lagt de kvarvarnade huller och buller så att de blivit bananformade med tiden. Även de som var raka från början. Det är problemet med att kunden får lasta själv.
Den där killen som "hjälper till att lasta" på riktiga brädgården är inte där som en service, han är där för att kunderna inte ska förstöra virket.
Den där killen som "hjälper till att lasta" på riktiga brädgården är inte där som en service, han är där för att kunderna inte ska förstöra virket.
Ingen som är ute efter bra virke handlar väl på byggmax?
På det bygg max jag varit har virket legat ute i ett stort skjul, där virket är exponerat för väder i en änden.
Vet inte om det beror på det men upplever att virket är bättre på Bauhaus där det ligger "inomhus".
Vet inte om det beror på det men upplever att virket är bättre på Bauhaus där det ligger "inomhus".
Härligt med den där internetsanningen om att Byggmax köper in sämre virke. Troligen samma som tror det som sprider att det finns ett mystiskt nattskift på kinafabrikerna som syr lite slarvigare och billigare.
Vill man veta var virket kommer ifrån och vilken sortering det är, så står det på alla bandade buntar oavsett om det är hos Byggmax eller någon annan. Att virkesleverantörerna skulle sortera och fuskmärka sämre virke till deras största kund, låter lite märkligt. Som redan nämnts köper de in centralt och får extrem storkundsrabatt. Svårare än så är det inte.
Vill man veta var virket kommer ifrån och vilken sortering det är, så står det på alla bandade buntar oavsett om det är hos Byggmax eller någon annan. Att virkesleverantörerna skulle sortera och fuskmärka sämre virke till deras största kund, låter lite märkligt. Som redan nämnts köper de in centralt och får extrem storkundsrabatt. Svårare än så är det inte.
Japp, och jag tror vi kan utgå ifrån att de stämplarna är äkta och inget som skurkarna på Byggmax ritat dit själva.C cpalm skrev:
Ett misstag som en del glada hemmabyggare gör är att de väljer ut tunga, fuktiga och raka reglar som de bär hem och lägger i solen för att byggas in lite då och då när man har tid. Det är inte att göra det lätt för sig.
En skillnad kan vara att Byggmax är mer utsatta för kräsna privatpersoner som (har tid att) bara plocka(r) russinen ur kakan och kommer man då vid fel tidpunkt finns bara ratat virke kvar.Intet skrev:
