Byggahus.se
hej

Vi har en extra kyl och frys från Gorenje. Osäker på ålder men säkert några år på nacken men den funkar och kyler som den ska.
Dock har den börjat med ett nytt problem.
Det verkar typ vara glapp i Elektroniken på framsidan med displayen eller någon konding som är paj i den för elektroniken står och blinkar och piper slumpvis , liksom att displayen slår på och av, Den slocknar och tänds slumpvis och piper till varje gång den tänds upp.

jag noterade nu också när vi flyttade den att den tar tid på sig starta upp och få el.
Drar man ur kontakten är den helt död ett tag, Lampan lyser inte ens , men sakta så börjar den vakna till liv, Tar säkert minst 30 sekunder kanske mer.
Först börjar lampan i kylen blinka till lite med långt mellanrum,. sen , tänds den mer och mer ofta för att till slut lysa konstant och efter ytterligare lite tid hör man hur kompressorn hoppar igång. Någon som har tips på vad man kan byta och var det i så fall sitter.
kan skicka modellbeteckning senare. Är det något billigt och enkelt går det ju fixa annars får jag jaga ny extra kyl och frys. Vill ju inte den ska stanna helt

Någon som har koll
 
A
N nicke_ask skrev:
hej

Vi har en extra kyl och frys från Gorenje. Osäker på ålder men säkert några år på nacken men den funkar och kyler som den ska.
Dock har den börjat med ett nytt problem.
Det verkar typ vara glapp i Elektroniken på framsidan med displayen eller någon konding som är paj i den för elektroniken står och blinkar och piper slumpvis , liksom att displayen slår på och av, Den slocknar och tänds slumpvis och piper till varje gång den tänds upp.

jag noterade nu också när vi flyttade den att den tar tid på sig starta upp och få el.
Drar man ur kontakten är den helt död ett tag, Lampan lyser inte ens , men sakta så börjar den vakna till liv, Tar säkert minst 30 sekunder kanske mer.
Först börjar lampan i kylen blinka till lite med långt mellanrum,. sen , tänds den mer och mer ofta för att till slut lysa konstant och efter ytterligare lite tid hör man hur kompressorn hoppar igång. Någon som har tips på vad man kan byta och var det i så fall sitter.
kan skicka modellbeteckning senare. Är det något billigt och enkelt går det ju fixa annars får jag jaga ny extra kyl och frys. Vill ju inte den ska stanna helt

Någon som har koll
vanligt fel på gorenje och smeg som har samma skåp.
Kanske går att reparera eller så byter man kortet inte så dyra i gorenjeutförande
 
electroluxaren skrev:
vanligt fel på gorenje och smeg som har samma skåp.
Kanske går att reparera eller så byter man kortet inte så dyra i gorenjeutförande
Vad pratar man om för pengar? Hur svårt är det komma åt kortet, var sitter det? Stannatr kylen och frysen till sist helt eller är det "bara "lektroniken som spökar. Vill ju helst inte komma hem till en tinad frys
 
A
N nicke_ask skrev:
Vad pratar man om för pengar? Hur svårt är det komma åt kortet, var sitter det? Stannatr kylen och frysen till sist helt eller är det "bara "lektroniken som spökar. Vill ju helst inte komma hem till en tinad frys
Beror på dkåp men det kommer att gå svårare att hålla kylan egterhand
 
electroluxaren skrev:
Beror på dkåp men det kommer att gå svårare att hålla kylan egterhand
var sitter kretskortet. är det i dörren och hur svårt är det komma åt och byta eller ta ut?
 
A
N nicke_ask skrev:
var sitter kretskortet. är det i dörren och hur svårt är det komma åt och byta eller ta ut?
Beror fortfarande på vilken modell det är
 
detta skåp är det.

vi flyttade det några meter och stoppade i elkontakten igen och efter det startade det inte alls upp , så något är glapp i skåpet på kortet
sitter kretskortet i dörren så ban vara delar på dörren ned skruvarna i sidan för att komma åt det
 
  • Etikett på vit Gorenje-kylskåp som visar teknisk information och energimärkning, med vattendroppar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svart kylskåp med blank yta framför träpanelvägg, inomhus, svagt belyst, ser nött ut.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
N nicke_ask skrev:
detta skåp är det.

vi flyttade det några meter och stoppade i elkontakten igen och efter det startade det inte alls upp , så något är glapp i skåpet på kortet
sitter kretskortet i dörren så ban vara delar på dörren ned skruvarna i sidan för att komma åt det
det sitter tre kretskort i denna som gorenje tycker att man skall byta samtidigt
tyvärr har samtliga kretskort utgått
 
electroluxaren skrev:
det sitter tre kretskort i denna som gorenje tycker att man skall byta samtidigt
tyvärr har samtliga kretskort utgått
var hittar jag dem.

ser ut som det sitter ett litet där sladden kommer in. i all fall en svart liten dosa där. var sitter resten qå jag inte river isär mer än nödvändigt..
ju värt göra ett försöka felsöka korten..
 
A
N nicke_ask skrev:
var hittar jag dem.

ser ut som det sitter ett litet där sladden kommer in. i all fall en svart liten dosa där. var sitter resten qå jag inte river isär mer än nödvändigt..
ju värt göra ett försöka felsöka korten..
två sitter i dörren och det tredje bakom panelen uppe i taket

detta kitet är det förväntas inhandla
285030
GORENJE
 
ok, tack. Sitter själva styrkortet i luckan uppe i taket?
Eftersom den numera inte ens ger ström varken till belysning, display eller något annat, tror jag felet ligger där snarare än till korten som styr displayen. Kommer inte beställa några nya kort utan går det laga får det leva vidare , annars blir det skroten för skåpet.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
N nicke_ask skrev:
ok, tack. Sitter själva styrkortet i luckan uppe i taket?
Eftersom den numera inte ens ger ström varken till belysning, display eller något annat, tror jag felet ligger där snarare än till korten som styr displayen. Kommer inte beställa några nya kort utan går det laga får det leva vidare , annars blir det skroten för skåpet.
När du säger panelen upp i taket vilken väg kommer man åt den?
Är det innifrån kylskåpet på något sätt? På utsidan finns ju ingen lucka eller liknande
De i dörren ser jag ju hur jag kommer in i, verkar sitta skruvar på sidan om dörren som jag antar man lossar

Skåpet står inte hos oss nu så därför jag frågar så jag slipper leta så mycket när jag väl är där och ska skruva isär det

Ursäkta dumma frågor för en som aldrig skruvat isär ett kylskåp förut :)
 
A
N nicke_ask skrev:
När du säger panelen upp i taket vilken väg kommer man åt den?
Är det innifrån kylskåpet på något sätt? På utsidan finns ju ingen lucka eller liknande
De i dörren ser jag ju hur jag kommer in i, verkar sitta skruvar på sidan om dörren som jag antar man lossar

Skåpet står inte hos oss nu så därför jag frågar så jag slipper leta så mycket när jag väl är där och ska skruva isär det

Ursäkta dumma frågor för en som aldrig skruvat isär ett kylskåp förut :)
EDIT
kraftkortet sitter bakom panelen du får lossa hela
 
Redigerat av moderator:
electroluxaren skrev:
EDIT
kraftkortet sitter bakom panelen du får lossa hela
är det detta kort du menar eller sitter ett till kort någonstans.

måste jag dela på dörren i så fall. och hur gör jag det.

lossat alla skruvar på sidan om dörren men sitter fast i alla fall..
 
  • Uppmonterad elektronik, kretskort, demonterad panel, delar från en elektronisk enhet på svart yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svart yta, möjligtvis en bil eller apparat, med reflektioner och mindre repor, detaljer ej tydliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
N nicke_ask skrev:
är det detta kort du menar eller sitter ett till kort någonstans.

måste jag dela på dörren i så fall. och hur gör jag det.

lossat alla skruvar på sidan om dörren men sitter fast i alla fall..
nej nej jag menar panelen uppe i taket
det du har fått bort är gränssnittet och logiken, men det är bra gjort , du kan inte får bort mer där i dörren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.