22 514 läst ·
12 svar
23k läst
12 svar
Göra terrakottakrukor vattentäta
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 171 inlägg
Vi har ett antal klassiska terrakottakrukor med fat som vi gärna vill behålla. Dessa kommer bl.a. att stå i de snart färdiga fönstersmygarna av lackat trä. Det blir ju gärna problem med fläckar efter krukfatet och det blir för blött i krukan. Filtfötter på undersidan kan hjälpa till viss del, men jag har hört att det ibland inte räcker heller
Någon som har tips på hur man behandlar krukorna så att de blir vattentäta?
Vattenglas (natriumsilikat)? Lackera?
Någon som har tips på hur man behandlar krukorna så att de blir vattentäta?
Vattenglas (natriumsilikat)? Lackera?
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 171 inlägg
Har testat med vattenglas och återkommer med resultat
Min man som arbetar med växt-leasing och växtskötsel på företag säger att de fernissar kärlen på insidan med något likt båtfernissa. Lack kan också gå bra men något exakt märke kan han inte tipsa om. De har fått experimentera sig fram, men i slutänden handlar det om att få till ett vattentätt ytskick av något slag.
Nu stod det inte på webben men det står på burken till denna att man kan använda den till terrakotta,
http://www.atechmaskin.se/sg1.htm
Köpte min burk där jag köpte mitt kakel & klinkers.
http://www.atechmaskin.se/sg1.htm
Köpte min burk där jag köpte mitt kakel & klinkers.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 171 inlägg
16 år sedan jag glömde av att rapportera. Får kolla med frugan.B Baraelin skrev:
Edit: Nä, det funkade inte om krukan blev vattenfylld. Vattenglaset gjorde den troligtvis bara fukttät, inte trycktät. Nu behandlade jag bara 3-4 ggr med 1:5-lösning. Kanake blir tillräckligt tätt om man forsätter behandla den. Epoxibehandling skulle nog funka, men då måste man vara väldigt kär i krukan. Kostar både tid och pengar med detta.
Terrakotta glaserar man med en lågtemperaturglasyr, runt 1000 grader. Vill man ha kvar terrakottautseendet glaserar man bara insidan. Se bara till att glasyren verkligen täcker innan bränning för är det ett hål så kommer det att bli en fläck på utsidan krukan när vatten kryper ut och dunstar.
Enligt svågern som plågar släkten med allsköns lergods.
Enligt svågern som plågar släkten med allsköns lergods.
Klicka här för att svara