Vi har ett antal klassiska terrakottakrukor med fat som vi gärna vill behålla. Dessa kommer bl.a. att stå i de snart färdiga fönstersmygarna av lackat trä. Det blir ju gärna problem med fläckar efter krukfatet och det blir för blött i krukan. Filtfötter på undersidan kan hjälpa till viss del, men jag har hört att det ibland inte räcker heller

Någon som har tips på hur man behandlar krukorna så att de blir vattentäta?
Vattenglas (natriumsilikat)? Lackera?

Epoxy från Biltema som du "målar" dem invändigt med kanke kan funka?

Jag skulle placera blomman i en innerkruka som jag sedan ställde i terrakottakrukan. Köp något enkelt i plast som man kan skära till.
Enklare än att måla!

Har testat med vattenglas och återkommer med resultat

Min man som arbetar med växt-leasing och växtskötsel på företag säger att de fernissar kärlen på insidan med något likt båtfernissa. Lack kan också gå bra men något exakt märke kan han inte tipsa om. De har fått experimentera sig fram, men i slutänden handlar det om att få till ett vattentätt ytskick av något slag.

Nu stod det inte på webben men det står på burken till denna att man kan använda den till terrakotta,
http://www.atechmaskin.se/sg1.htm

Köpte min burk där jag köpte mitt kakel & klinkers.

Har man glaserade fat (eller plast) blir det inte märken på fönsterbänkarna, om man inte spiller förståss. Att krukorna är genomsläppliga betyder inget, så länge de inte står emot underlaget direkt.

• Gilla
Pjonak
  • Laddar…
Jag fick tips i en färgaffär att måla insidan på krukorna med betongfärg, jag har provat och det verkar fungera.

Hemmakatten
Vitsen med terrakottakrukor är ju att de ANDAS och behåller/släpper fukten på ett sätt som gör att växter trivs. Förslaget att glasera faten eller att köpa glaserade fat är bäst.

Om de ska användas som ytterkrukor så är det väl ganska bra om de är vattentäta?
Men som i ts fall håller jag med om att det räcker med att måla/lacka krukfaten

Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Har testat med vattenglas och återkommer med resultat
Hur gick det?

B Baraelin skrev:
Hur gick det?
16 år sedan jag glömde av att rapportera. Får kolla med frugan.

Edit: Nä, det funkade inte om krukan blev vattenfylld. Vattenglaset gjorde den troligtvis bara fukttät, inte trycktät. Nu behandlade jag bara 3-4 ggr med 1:5-lösning. Kanake blir tillräckligt tätt om man forsätter behandla den. Epoxibehandling skulle nog funka, men då måste man vara väldigt kär i krukan. Kostar både tid och pengar med detta.

Terrakotta glaserar man med en lågtemperaturglasyr, runt 1000 grader. Vill man ha kvar terrakottautseendet glaserar man bara insidan. Se bara till att glasyren verkligen täcker innan bränning för är det ett hål så kommer det att bli en fläck på utsidan krukan när vatten kryper ut och dunstar.
Enligt svågern som plågar släkten med allsköns lergods.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.