Hejsan !!

Vi har köpt hus för bra precis ett år sedan och vi insåg redan innan vi köpte huset att infarten / uppfarten måste göras om. Idag leder infarten fram till ett garage som ligger ca 3,5 m lägre än huset. Från garaget så är det en trappa urgrävd imarken med olika steghöjd och längd ( känns lite som "silly walks" när man går i den).
Det som vi vill göra är att riva garaget och fortsätta vägen rakt fram och upp mot huset. Det som då krävs är följande:
- Riva garget ( som är i dåligt skick, så det känns inte så farligt )
- Gräva ur / lägga till jordmassor för att kunna göra en väg med en vettig lutning.
- Göra väg samt parkering uppe vid huset.
- Ta bort några träd.

Eftersom jag är novis så behöver jag viss hjälp med detta.

Hur skall en sådan väg byggas, dvs vilket "matrial" behöver man och vilka olika skikt skall vägen ha ? ( som jag sa, jag är novis)

Vilka maskiner behövs ?

Skall vägen dräneras på något sätt, och i så fall, hur ?

Vart kan man vända sig för att få hjälp med att planera vägen ( dragning, lutning, storlek på parkering m.m.) ?

Hur gör man för att uppskatta kostnaden ?

Vad bör man tänka på i övrigt ?

Vi hoppas på att kunna planera dett nu under vintern för att dra igång jobbet i vår.. Kanske är optimistiskt, men men..

Tack på förhand !

Hur ser marken ut idag. Är det sand lera sten?

Beroende på hur bärig marken är krävs olika mängder arbete och matrial.
Har man som mig stenhård pinmo under som dessutom dräner bra då tippar man bara krossgrus tex 0-18 och vältar så var det klart.

Har man mjuk lera så måste man gräva ur och skicka i grövre matrila i botten så att vägen inte sjunker.

Ytan på en väg bör man alltid luta av så att vattnet inte blir stående där. I ert fall finns det ju redan lutning åt ett håll ;)

mats_o skrev:
Hur ser marken ut idag. Är det sand lera sten?

Beroende på hur bärig marken är krävs olika mängder arbete och matrial.
Har man som mig stenhård pinmo under som dessutom dräner bra då tippar man bara krossgrus tex 0-18 och vältar så var det klart.

Har man mjuk lera så måste man gräva ur och skicka i grövre matrila i botten så att vägen inte sjunker.

Ytan på en väg bör man alltid luta av så att vattnet inte blir stående där. I ert fall finns det ju redan lutning åt ett håll ;)
Marken består nog av någon form av matjord /lerjord är jag rädd.
Vert inte vilket förabete de gjorde när de gjorde infarten för 30 år sedan. I detta fall så blir det ju en förlängning av den vägen + rivning av garage m.m.
Grundplattan för garaget borde kunna lämnas, eller ? Den borde ge bra bärighet åt den delen av vägen i alla fall.

Den skulle jag lämna och bara lägga grus eller motsvarande över

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.