3 831 läst ·
2 svar
4k läst
2 svar
Göra om tvättstugan till Badrum
Hej
Vi tänkte göra om vår tvättstuga till badrum.Huset är ett souteränghus byggt i blåbetong. Byggåret är 1967.
Plattan i källaren är av okänd konstruktion vad gäller isolering men när besiktingmannen fuktmätte plattan i en garderob indikerade instrumentet att det var torrt.
Vi dränerade trots detta om i vintras.Huset fuktisolerade utvändigt med isodrän,nya dagvattenledningar och dräneringsledninagr drogs.
Ena väggen i tvättstugan är fuktig och vi tror att det beror på att dagvattenledning var trasig varpå takvattnet rann ner under garaget och mot väggen.Detta är nu åtgärdat men väggen är fortfarande fuktig.
Till saken hör att den väggen kom inte dräneringsfirman åt att kunna isolera då den ligger under garaget.
Hur ska jag lösa den fuktiga väggen när vi bygger badrum?.
Min idé är att ta bort all färg som nu finns och regla upp med stålreglar och någon form av skiva för att på så vis inte stänga in fukten.
Frågan är hur man löser ventilationen bakom skivorna.Räcker det med att lämna en springa upptill mot taket och sedan sätta någon form av innertak som döljer springan.Funderar också på att dra fram ett rör under innertaket som jag kopplar till den mekaniska frånluften för att få ett utsug (det är mekanisk frånluft i huset) närmast väggen och på så vis på luftväxling.Är jag helt fel ute och är det någon som har bättre idéer.
Fredrik
Vi tänkte göra om vår tvättstuga till badrum.Huset är ett souteränghus byggt i blåbetong. Byggåret är 1967.
Plattan i källaren är av okänd konstruktion vad gäller isolering men när besiktingmannen fuktmätte plattan i en garderob indikerade instrumentet att det var torrt.
Vi dränerade trots detta om i vintras.Huset fuktisolerade utvändigt med isodrän,nya dagvattenledningar och dräneringsledninagr drogs.
Ena väggen i tvättstugan är fuktig och vi tror att det beror på att dagvattenledning var trasig varpå takvattnet rann ner under garaget och mot väggen.Detta är nu åtgärdat men väggen är fortfarande fuktig.
Till saken hör att den väggen kom inte dräneringsfirman åt att kunna isolera då den ligger under garaget.
Hur ska jag lösa den fuktiga väggen när vi bygger badrum?.
Min idé är att ta bort all färg som nu finns och regla upp med stålreglar och någon form av skiva för att på så vis inte stänga in fukten.
Frågan är hur man löser ventilationen bakom skivorna.Räcker det med att lämna en springa upptill mot taket och sedan sätta någon form av innertak som döljer springan.Funderar också på att dra fram ett rör under innertaket som jag kopplar till den mekaniska frånluften för att få ett utsug (det är mekanisk frånluft i huset) närmast väggen och på så vis på luftväxling.Är jag helt fel ute och är det någon som har bättre idéer.
Fredrik
Produkter som diskuteras: "fuktmätte"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Hej igen
Försöker skaka lite liv i tråden igen
Nu har jag läst på lite till och Platon verkar ha ett system för detta.Man gjuter in en platonmatta i golvet som man sedan ventilerar mekaniskt. Till saken hör att min sambo väldigt gärna vill ha golvvärme och jag misstänker att plattan är armerad nått jävulskt iaf så var den det när vi bytte golvbrunn i pannrummet. 50 cm betong med sten och 2 lager armeringsnät å vi var inte igenom..... Att bila ur hela plattan är nog inte att alternativ.
Efter att ha läst platons broschyr blir jag lite fundersam hur man ska göra med tätskiktet om det nu ska finnas något. Sätter jag tätskikt blir det dubbla tätskikt (platon mattan och våtrumstätskiktet) och det är väl inget man vill ha eller är det meningen med platon mattan ?
Hur ska man göra med väggen ?. Det jag funderade på är om jag ska dra upp platonmattan över hela väggen,Regla ut med stålregel utanpå platonmattan,sätta luxelement och sedan kakel på det.Tillluften borde jag kunna ta via en taktlist. Frånluften från golvet och väggen planerar jag att ansluta till befintligt ventsystem via ett spjäll då cirkulationen ska vara oerhört låg.
Vad tror ni om konstruktionen ?.Det ska tilläggas att jag inte planerar att isolera mellan platonmattan och luxelementet för att slippa risken för "våtvarmt omslag"
Fredrik
Försöker skaka lite liv i tråden igen
Nu har jag läst på lite till och Platon verkar ha ett system för detta.Man gjuter in en platonmatta i golvet som man sedan ventilerar mekaniskt. Till saken hör att min sambo väldigt gärna vill ha golvvärme och jag misstänker att plattan är armerad nått jävulskt iaf så var den det när vi bytte golvbrunn i pannrummet. 50 cm betong med sten och 2 lager armeringsnät å vi var inte igenom..... Att bila ur hela plattan är nog inte att alternativ.
Efter att ha läst platons broschyr blir jag lite fundersam hur man ska göra med tätskiktet om det nu ska finnas något. Sätter jag tätskikt blir det dubbla tätskikt (platon mattan och våtrumstätskiktet) och det är väl inget man vill ha eller är det meningen med platon mattan ?
Hur ska man göra med väggen ?. Det jag funderade på är om jag ska dra upp platonmattan över hela väggen,Regla ut med stålregel utanpå platonmattan,sätta luxelement och sedan kakel på det.Tillluften borde jag kunna ta via en taktlist. Frånluften från golvet och väggen planerar jag att ansluta till befintligt ventsystem via ett spjäll då cirkulationen ska vara oerhört låg.
Vad tror ni om konstruktionen ?.Det ska tilläggas att jag inte planerar att isolera mellan platonmattan och luxelementet för att slippa risken för "våtvarmt omslag"
Fredrik
Klicka här för att svara