938 läst ·
20 svar
938 läst
20 svar
Göra om klk till gästtoalett?
Tacksam för tipset, det här låter intressantR Räknenisse skrev:
Satsuki skrev:
Två skenor (en i tak och en i golv) och två skjutdörrar så är det löst, kommer se arbetat och genomtänkt ut. Tyg kommer utan undantag att se provisoriskt ut och fladdra, bli smutsigt etc.
Om man inte har en gästtoalett är det ju ett ypperligt tillfälle att få två toaletter i huset. Pannan ser ny ut så det är ju inte helt omöjligt att det varit en toalett innan där man ställt en panna. Finns det avlopp som är pluggade?T
Ja det finns avlopp som är pluggade, rören är inte korrekt dragna i krypgrunden ännu.Satsuki skrev:
Två skenor (en i tak och en i golv) och två skjutdörrar så är det löst, kommer se arbetat och genomtänkt ut. Tyg kommer utan undantag att se provisoriskt ut och fladdra, bli smutsigt etc.
Om man inte har en gästtoalett är det ju ett ypperligt tillfälle att få två toaletter i huset. Pannan ser ny ut så det är ju inte helt omöjligt att det varit en toalett innan där man ställt en panna. Finns det avlopp som är pluggade?
Skjut dörrar är något jag också har kikat på, men jag vart lite fundersam ifall det går att montera en skena på golvet på en plastmatta? blir det inte "dåligt"?
Ja precis det är det som är tanken, kanske kakla väggen bara rakt på med hjälp av kakel fix men något enkelt, sen lägga till handfat samt toalett och därefter någon form av skjutdörr/fondvägg etcBirgitS skrev:
Jag lägger även bilder på hur hela klk rummet där jag tänker lägga gäst toalett ser ut i dagsläget
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 155 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 155 inlägg
Renovera och byta våtrumsmattan (eller se till att det är en våtrumsmatta?)?
Om man vill att försäkringen ska täcka om det blir en vattenskada så behöver toaletten vara gjord enligt de branschregler som finns för badrum och toaletter. Relevanta branschregler är från dess organisationer:
BKR, klinker, kakel
GVK, våtrumsmatta
Säker vatten, VVS
Om man vill att försäkringen ska täcka om det blir en vattenskada så behöver toaletten vara gjord enligt de branschregler som finns för badrum och toaletter. Relevanta branschregler är från dess organisationer:
BKR, klinker, kakel
GVK, våtrumsmatta
Säker vatten, VVS
Toalett behöver inget tätskikt på väggar, men på golv och det ska gå upp 5 cm på vägg.
Skulle nog rek att följa det, tex genom att lägga in våtrumsmatta m uppvik. Sedan kan man tapetsera eller kakla som man vill.
Man kan förmodligen limma skena på golvet men det finns också dörrar som hänger i tak.
Skulle nog rek att följa det, tex genom att lägga in våtrumsmatta m uppvik. Sedan kan man tapetsera eller kakla som man vill.
Man kan förmodligen limma skena på golvet men det finns också dörrar som hänger i tak.
Det är lite tveeggat. Det finns ju skjutdörrar med ett gediget utseende, men då kostar de därefter. Och är alternativet något billigt och skramligt med synliga vasskantade aluprofler som gärna samlar smuts (det måste ju vara dubbla skenor), så känns styva panelgardiner på en rostfri rundstång och med tyngdpinne insydd längst ner som en säkrare lösning. De är i varje vall tvättbara och ingen större felinvestering om man skulle tröttna.Satsuki skrev:
Men det finns många enkla sätt. Jag skulle kanske skruva fast snygga formplywoodskivor i stålvinklar, med förborrade hål, maskinskruv och brickor som tydligt visar att de är demonterbara. Av samma anledning öppna fogar mot golv, tak och väggar (och varandra, men behöver tyvärr minst två eftersom rumsbredden är 1300 mm).
Fenolhartsfilmen på formplywood kan vara både mörk och ljusare, väldigt tålig men fortfarande med synlig trästruktur.
Men allt beror ju på TS personliga smak och vilja att investera tid och pengar. Det är inte alla som gillar den sortens lösningar som ropar ut sin enkelhet
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden