Har ett sidobord i två delar, se bild, det mindre kan skjutas in under det större. Det är ek. Jag skulle vilja ”hacka” den för att passa in i en miljö med mycket antika/gamla möbler. Sannolikt måla dem med linoljefärg. Har ni idéer för att få dem mindre ”moderna”, stela, fyrkantiga? Funderar på tex fasa av kanter med sandpapper/slip (=ganska enkelt), ta bort ”tvärpinnarna” på golvet (så att det blir ”vanliga” ben, =enkelt), fräsa kanter eller spår på ben resp skiva (=avancerat för mig men kul tillfälle att använda handöverfräsen som jag knappt använt), bara måla (=linoljefärg, enkelt), göra dem slitna med diverse verktyg/slag/stålborste etc (=verkar enkelt men har aldrig provat, hur blir det egentligen?), handhyvla dem för att få handgjord feeling (=handhyvel finns men det är ju ek, för hårt? Blir det snyggt?), etc.
Råd och tips mottages tacksamt! Det finns utrymme för att testa och går det åt skogen kan man elda upp det, alternativt bara leva med att de är så här och att det inte spelar någon roll att sätta sadel på en gris, det blir ändå ingen häst, men det skulle vara kul att lära sig lite tekniker.
Mvh Björn

• Ekfärgat sidobord i modern, enkel design, med fyrkantiga ben och tvärgående ramar, står på golvplattor i ett verkstadsutrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett sidobord i ek med fyrkantig form, sett uppifrån, placerat på kakelgolv.
    Skapa konto
Ge benen en lätt avsmalning nedåt skulle göra en del för att lätta upp utseendet. Även någon dekoration av kanten skulle nog piffa upp, typ en liten fasning som övergår i en rundning som leder in i ett hålkärl eller något.
Att handhyvla ek är nemas problemas bara man ställa kan och vässa hyveln men det kommer ge en slätare yta än du har nu om du gör rätt.

Redigerat:
  • Gilla
Svarta trasten och 1 till
  • Laddar…
Från vilken tidsperiod är de antika/gamla möblerna? (Enligt mina barn är jag antik..)

• Gilla
  • Haha
Magnus E K och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Frustrator Frustrator skrev:
Från vilken tidsperiod är de antika/gamla möblerna? (Enligt mina barn är jag antik..)
Jag har liknande ärvda satsbord, fast i en blandning av ek och teak, och de är rimligen från tidsperioden 1957-1962.

BirgitS BirgitS skrev:
Jag har liknande ärvda satsbord, fast i en blandning av ek och teak, och de är rimligen från tidsperioden 1957-1962.
Svensk allmoge, men satsbordet är 2020

T Tolvan Tolvansson skrev:
Svensk allmoge, men satsbordet är 2020
Typ? Gustavianskt slagbord av furu från 1700-talet med utvikt grindsidor och fällbara skivor, uppställt i ett rum med trägolv.
Skapa konto

Om du tänkt måla det och sen försöka göra det slitet genom att banka saker på det så föreslår jag att du säljer bordet och köper ett annat i furu som du sen sliter in..synd på så fint trä att misshandla det.
Annars ställer du lite fuktiga gjutjärnsgryter på så kommer du få som fula svarta ringar på trät..

• Gilla
Pettman och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
T Tolvan Tolvansson skrev:
ta bort ”tvärpinnarna” på golvet (så att det blir ”vanliga” ben, =enkelt
Innan du gör det behöver du se över infästningarna av benen i skivan, eftersom tvärpinnarna ökar stabiliteten mycket och minskar påfrestningarna i de övre infästningarna.

Annars håller jag med Frustrator, det finns säkert många som uppskattar bordet som det ser ut, och det finns väl många slitna bord på andrahandsmarknaden.

• Gilla
Hep
  • Laddar…
Jo jag håller med om att det är synd, om det inte blir bra vill säga. Och jag är nog lite mer inne på att fasa av kanterna lite snarare än att banka på dem. För övrigt tog jag bort en av träpinnarna nederst, de båda andra är limmade/pluggade så går inte att få bort med mindre än att man sågar och det är ju mer av ett irreversibelt ingrepp. Och stabiliteten minskade direkt om än inte dramatiskt, men skulle bli värre om jag tog bort tvärlinjerna helt så det går nog bort.

Återstår i så fall ytbehandling. Fräscha upp och olja och sedan använda alternativt sälja, eller måla?

Frustrator Frustrator skrev:
Om du tänkt måla det och sen försöka göra det slitet genom att banka saker på det så föreslår jag att du säljer bordet och köper ett annat i furu som du sen sliter in..synd på så fint trä att misshandla det.
Annars ställer du lite fuktiga gjutjärnsgryter på så kommer du få som fula svarta ringar på trät..
Nja, slita först, måla sedan var tanken. Jag förstår vad du menar. Har du tips på uppfräschning av oljad ek, det finns lite vattenfläckar etc, så tänker: tvätta, lätt slipning, oljning?

BirgitS
Är det inte just lite fläckar som gör att det ser gammalt ut?
Jag förstod det som att du ville att det skulle se gammalt ut och i så fall ska du väl inte slipa bort dem. Oljning brukar göra att trä mörknar, även om jag inte har erfarenhet av just ek i det avseendet.

BirgitS BirgitS skrev:
Är det inte just lite fläckar som gör att det ser gammalt ut?
Jag förstod det som att du ville att det skulle se gammalt ut och i så fall ska du väl inte slipa bort dem. Oljning brukar göra att trä mörknar, även om jag inte har erfarenhet av just ek i det avseendet.
Läs vad jag skrev från början, och om du inte har någon erfarenhet förstår jag inte varför du skriver.

Kanske sätta kulfötter under? Och sedan fräsa några spår i benen?

• Gilla
Tolvan Tolvansson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.