R
Jag har ett förråd på ca. 21 kvm som jag skulle vilja se om det är realistiskt att hålla uppvärmt. Vet inte om det klassas som kallförråd eller "isolerat men ej uppvärmt".

På bilderna ser man att det finns något slags isolering som sticker ut vid fönstren, men jag gissar att det är för snålt för att det ska vara vettigt att installera uppvärmning som det är. Temperaturen sjunker ner runt nollan när det är minusgrader ute. Tar också med en bild som ger en uppfattning om tjockleken på väggarna.

Jag vet inte var jag ska börja, men några hyfsat konkreta frågor:

• Är det isolerat?
  • Borde det isoleras mer om man vill ha det uppvärmt?
  • Går det att uppskatta någon storleksordning på jobb och material för hantverkare att isolera? 10 000, 50 000, 100 000 kr?
  • Om man isolerar mer, behöver man tänka på något slags ventilation då också?
  • Är det realistiskt att tänka sig att man håller det uppvärmt till ca. 5-10 grader året om men ökar till ca. 20 grader när man vill vistas där längre stunder, eller blir det problem med fukt om man växlar temperatur på det viset?
  • Är luftvärmepump rimligt eller borde man hålla det enkelt med elelement?

• Ett slitet fönster med utsikt mot en röd byggnad och ett staket. Smuts och spindelväv syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två fönster med träramar, utsikt till röd byggnad och grenar, inomhusmiljö, överblickar en sliten veranda.
    Skapa konto
  • Inomhusutsikt genom öppen dörr till trädgård, med förvaringsutrymme och föremål, samt dagsljus som silas in.
    Skapa konto
Tomture61
Det är mycket svårt att få en uppfattning om din byggnad med ngr bilder .
Finns det tex ventilerad luftspalt bakom ytterpanelen (antar att den är i trä)
Vad döljer det sig bakom spånskivorna :thinking: luft eller ngn slags isolering .
Att det är drevat runt fönster berättar inte hur resten är gjort ;)

Förr när olja var nästan gratis :D så funkade 10 cm tjocka väggar .
Nu när energi kostar skjortan o lite till så är plötsligt isolering billigt .
Mitt garage har 145 + 45 mm isolering i väggar och 290 mm i tak .
Mitt bostadshus 240 mm i väggar och 500 mm mot taket/vinden .

För att en isolerad byggnad ska må bra behöver temp ligga på minst +16 gr
Självdrag är nog det minsta som är lämpligt , ang ventilation

Eftersom hela regelverket är synligt kring fönstren antar jag att väggen bara är en regel djup (antagligen 95 mm plus ytterpanelen). Så även om du har en liten skvätt isolering bakom skivorna så har du köldbryggor rakt genom hela stommen.
Utan att ha sett mer än några få bilder så säger jag att du behöver isolera. Då behöver du först bestämma om du ska göra det invändigt eller utvändigt. Det mest rimliga är antagligen att isolera invändigt, vilket innebär att du får rensa bort skivmaterial osv, komplettera eventuell befintlig isolering, och sedan lägga ett lager till innanför. Därefter nya skivor. I samband med det behöver du även se över hur det ser ut med vindduk i befintlig konstruktion, så det inte blåser rakt genom din nya isolering. Det går i nödfall att komplettera med vindduk inifrån om du vill slippa riva ytterpanelen.
Pris är svårt att uttala sig om. Om du gör det själv kanske det rör sig om 15-20 i materialkostnad? Det är mycket pysseljobb, så snickartimmarna kommer springa iväg om du ska leja bort jobbet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.