Hej!

Vi har fått bygglov för att bygga en enkel tillbyggnad (ca 6 kvm) samt fasadändring avseende fönster. För startbesked kräver de att vi upprättar en kontrollplan, dock krävs det ingen KA. Vi har inte en susning om vad som ska stå med - vi har bara fått detta från kommunen men det är inte särskilt specifikt mer än att saker ska kontrolleras:

"Förslag till kontrollplan inklusive riskbedömningen,
Kontrollplanen samt egenkontrollerna skall vara spårbara och uppbyggda enligt
följande:
a. Vad kontrolleras,
b. Hur och när görs kontrollen
c. Vilken handling kontrollerar vi mot,
d. Vem kontrollerar,
e. Vilket resultat har kontrollen samt eventuell åtgärd,
f. Hur dokumenteras kontrollen."

Mallarna som finns på kommunens hemsida ser ju trevliga och avancerade ut, men hur vet jag vad som behöver stå med i kontrollplanen och vad som inte behöver stå med?

All hjälp mottages med stor tacksamhet!

Gjorde en attefallsutbyggnad förra året på några kvm och kunde inte heller något om kontrollplan.
Hittade en mall eller om jag fick den av kommunen…?
Enkel att fylla i och jag själv kontrollerade alla punkter så det var inga problem alls. Jag valde själv vad som skulle kontrolleras efter att ha tittat på någon annan kontrollplan och tog lite saker från den.

• Kontrollplan för attefallsutbyggnad, med kolumner för kontrollant, kontrollmetod, åtgärd och datum. Text och rutnät syns tydligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En kontrollplan enligt plan- och bygglagen med ifyllda fält, inklusive fastighetsbeteckning, byggherre, entreprenörer och tidsplan för projektet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.