5 218 läst ·
5 svar
5k läst
5 svar
Göra kökssockel av MDF
Hallå,
har ett Haga-kök där sockeln (sån folierad spånskiva eller vad det är) efter några år börjat se lite illa ut i vissa hörn, dessutom är den mycket vitare än luckorna så det ser lite konstigt ut.
Tänkte nu fixa lite med sockeln och funderar då på om MDF är ett alternativ (mest för att jag har ett gäng rimpor 19mm som jag skulle kunna klyva till lämplig sockelbredd
MDF är väl inget toppenmaterial fuktmässigt men det kan ju inte vara mycket sämre än spån som det är idag iallafall? Tänkte då måla det mer åt det grå hållet då vi har ett grått golv.
Vad tror ni?
Har ju även sett det finns sån fukttåligare MDF (Valchromat?) men det får isåfall bli plan B eftersom jag redan har MDF liggande.
har ett Haga-kök där sockeln (sån folierad spånskiva eller vad det är) efter några år börjat se lite illa ut i vissa hörn, dessutom är den mycket vitare än luckorna så det ser lite konstigt ut.
Tänkte nu fixa lite med sockeln och funderar då på om MDF är ett alternativ (mest för att jag har ett gäng rimpor 19mm som jag skulle kunna klyva till lämplig sockelbredd
MDF är väl inget toppenmaterial fuktmässigt men det kan ju inte vara mycket sämre än spån som det är idag iallafall? Tänkte då måla det mer åt det grå hållet då vi har ett grått golv.
Vad tror ni?
Har ju även sett det finns sån fukttåligare MDF (Valchromat?) men det får isåfall bli plan B eftersom jag redan har MDF liggande.
Köksluckor görs av MDF. Så det går utmärkt.
Då får det bli ett test, var mest orolig för om det blir blött på golvet kring diskbänk och diskmaskin, men jag får måla upp några meter extra och ha redo att byta.
Vet att IKEA på sina förra socklar hade en liten plastlist man satte i underkant av sockeln, mot golvet - tycker ju det kändes som en rätt smart ide ändå?
Vet att IKEA på sina förra socklar hade en liten plastlist man satte i underkant av sockeln, mot golvet - tycker ju det kändes som en rätt smart ide ändå?
Om det kommer vatten som blir liggande mellan golv och sockel kommer MDF-skivan att svälla.
Likadant som spånskivan.
Jag tätade mina spånskivor med silikon i nerkant och det har fungerat bra.
Vatten har kommit åtskilliga gånger vid diskbänken.
Lägg en sträng med silikon på kanten som skall ligga mot golvet och dra ut silikonet med fingret.
Låt även silikonet komma runt kanten som skydd.
Det bygger ungefär 1mm och behöver torka några dagar innan de sätts på plats.
Likadant som spånskivan.
Jag tätade mina spånskivor med silikon i nerkant och det har fungerat bra.
Vatten har kommit åtskilliga gånger vid diskbänken.
Lägg en sträng med silikon på kanten som skall ligga mot golvet och dra ut silikonet med fingret.
Låt även silikonet komma runt kanten som skydd.
Det bygger ungefär 1mm och behöver torka några dagar innan de sätts på plats.
Mina mdf socklar är 7 år gamla och hur fina som helst.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 988 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 988 inlägg
Målar du MDF så suger den ju inte upp vatten men annars är det ju många köksleverantörer som kör med de där plastlisterna du syftar på.
Dock är väl de bara tillgängliga till 16mm material vad jag vet.
Dock är väl de bara tillgängliga till 16mm material vad jag vet.
Klicka här för att svara