Iden var bra fast då måste man ju borra i finlinjalen ju...
 
geschwint skrev:
Iden var bra fast då måste man ju borra i finlinjalen ju...
Och?? Det gör väl inget för stabiliteten i skenan. Om man ska borra exakta hål i aluminium eller mdf spelar väl ingen roll?
 
Nae, det har du väl rätt i men det svider i själen :(
 
Det svider ännu mer att betala hutlösa pengar för ett LR32 system :-)
 
mattiasp skrev:
Mycket snyggt! Har du postat det där på FOG:en?
Nej, får väl ta och posta bilderna på FOG...

geschwit skrev:
En sak jag funderar, dessa festo linjaler är ju rätt kompetenta men hur får man till en "på håret" passning på det som skall glida? Du ser ju inte ut att ha någon justerskruv eller liknande. Jag har ju märkt att det kan skilja en 1/10mm eller två i bredd på den del som styr mellan linjalerna.
Jag har två små M3 nylonskruvar för att justera spelet mot skenan. Dessa syns längst ner på bild två.

screamin-daemon skrev:
De flesta som äger en Festool fräs har väl en rälsadapter? Då kan man kunde göra så här istället.... Borra hål i styrskenans styrspår och sedan ett i rälsadaptern, så att sprinten kan gå hela vägen ner igenom adaptern och skenan.
Jag var först inne på att använda rälsadaptern men jag tyckte att fördelarna med att ha fräsen på fast avstånd från skenan övervägde jobbet att fräsa till bottenplattan. Dessutom tycker jag det är guld värt med glidremsorna på bottenplattan, de ger en bra stadga.
 
screamin-daemon skrev:
De flesta som äger en Festool fräs har väl en rälsadapter? Då kan man kunde göra så här istället.... Borra hål i styrskenans styrspår och sedan ett i rälsadaptern, så att sprinten kan gå hela vägen ner igenom adaptern och skenan.
Problemet med en sån lösning jämfört med phl's är att även ett litet "cc"-fel kommer att fortplanta sig och en "drift" kommer att uppstå:(

Om det gör något är en helt annan femma men fel lär det bli...
 
  • Gilla
SamiHus
  • Laddar…
Fast om man borrar referenshålen i skenan på samma vis som jag gjorde (efter en referens med många hål med cc 32mm) så lär inte hålbilden driva.
 
phl skrev:
Fast om man borrar referenshålen i skenan på samma vis som jag gjorde (efter en referens med många hål med cc 32mm) så lär inte hålbilden driva.
Precis min poäng:)

Men om man hela tiden "flyttar referenshålet" iom användandet av sken-anslaget så lär det bli så...
 
P
Finns detta LR32 som ett helt kit? inte hittat nåt på festools sida? tänkte så att det mesta är i nån skojig systainer :p
 
P
Micke184 skrev:
Antingen på [länk]

Eller via google [länk]

tack och bock :D
 
Även om jag gillar festool och fräsning är stabilare än borra är detta ett område där jag har valt att gå på en icke Festool lösning. På Rockler finns det en jig som är väldigt enkel, plastskena med kant och en borr med djupstopp. och en pig för att fortsätta/förlänga från valfritt hål.

Ni kommer nästan dit med denna länk: "http://www.rockler.com/search_results.cfm?filter=jig+shelving"

Varning: en sökning på "jig" ger 252 träffar och minst 100 idéer, lika farligt som att gå in i en festool affär.

--- Mats ---
 
  • 32911-01-200.jpg
Redigerat av moderator:
  • Gilla
stefanhej
  • Laddar…
Tack för bra idéer !

Jag plockade ihop en rälsadapter, ett böjbart bladmått (0,40 mm.) , en trälist, och massa hyllbärare. Funkar bra.

haltagning.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Oj, det där var riktigt klurigt. Nästan lite så att jag ångrar mitt köp av originalet.
 
Välkommen hit stefanhej!

Finurlig lösning, men hur kringgick du moment 22? Eller annorlunda uttryckt, hur fick du till 32 mm delningen i listen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.