Hej!

Jag och min sambo har köpt vår första villa och är väldigt nya när det kommer till detta.

Vi skulle vilja göra en del av gräsmattan till en grusparkering som håller för personbilar och en husvagn.

Hur går man till väga smartast? Jag undrar även om man kan göra grusparkeringen så det går att bygga ett garage på den i framtiden, isåfall hur?

Tack på förhand!

Det du får göra är att schakta bort minst 30 cm , sen på med duk , sen kommer 25 cm med 0-32 grus och sen skall detta paddas, valfritt uppepå 0-16 eller 8-16 är vanligast men om du ska bygga garage på detta sen så bör du schakta igen neråt om du skall ha en platta med isolering

R Rickard.lj skrev:
Det du får göra är att schakta bort minst 30 cm , sen på med duk , sen kommer 25 cm med 0-32 grus och sen skall detta paddas, valfritt uppepå 0-16 eller 8-16 är vanligast men om du ska bygga garage på detta sen så bör du schakta igen neråt om du skall ha en platta med isolering
Tack för ditt svar!

Vad menar du med schakta igen neråt?

Ja om du inte vill ha plattan 20cm ovan backen så behöver du schakta ner igen så du kommer så högt upp

Om planen är att det ska byggas i framtiden är det absolut viktigt att du får bort allt organiskt material(matjord, stubbar mm) under. Om det sen innebär att du behöver gräva ut 20cm eller 70cm går inte att säga utan att göra provgropar.

Sen får man anpassa tjockleken på bär/förstärkningslager efter hur stor och tung byggnad man planerar. Om du planerar att gjuta en isolerad platta då bör du ha tjockare överbyggnad så att du slipper schakta bort mer lera när det är dags.

• Gilla
Adde85 och 1 till
  • Laddar…
Ska ni bygga så får ni i alla fall gräva igen så fokusera på grusplanen med ett undantag. Om ni lägger markduk så lägg den så ni inte river upp hela grusplanen nä ni börjar gräva för garage.

Har endast 10 cm 0-18 plus duk som har funkat 20 år nu. Sopbilen vänder bland annat.

• Gilla
Magnus Mörner
  • Laddar…
Samma här som UffePlåtis. Skalade av gräsmattan, la duk och sen ca 5 cm 8-16. Har fungerat utmärkt men det kommer inte bli något garage utan det är en parkeringsplats.

• Gilla
UffePlåtis
  • Laddar…
Svårt att förbereda för ev garage om man inte är säker på var det ska stå, men se till att få ner rör för el och ev VA så ni slipper gräva upp hela ytan igen

Om ni ändå planerar att bygga så kan ni ju gjuta plattan som en del av parkeringen? Mera arbete, men ni slipper göra om det.

P Prodigys skrev:
Om planen är att det ska byggas i framtiden är det absolut viktigt att du får bort allt organiskt material(matjord, stubbar mm) under. Om det sen innebär att du behöver gräva ut 20cm eller 70cm går inte att säga utan att göra provgropar.

Sen får man anpassa tjockleken på bär/förstärkningslager efter hur stor och tung byggnad man planerar. Om du planerar att gjuta en isolerad platta då bör du ha tjockare överbyggnad så att du slipper schakta bort mer lera när det är dags.
Har läst att man ska ta bort matjord vid grundläggning, så som här, men varför ska man ta bort matjorden, organiskt material? Det har jag inte förstått.

E Erik Swe Larsson skrev:
Har läst att man ska ta bort matjord vid grundläggning, så som här, men varför ska man ta bort matjorden, organiskt material? Det har jag inte förstått.
Dels för att den inte är packningsbar men också för att den är tjälskjutande.

• Gilla
Erik Swe Larsson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.