70 816 läst ·
276 svar
71k läst
276 svar
Gör snickaren rätt?
nä du behöver inte alls intyg, det skulle ju innebära att du aldrig kan renovera ett badrum själv.insubrf skrev:
För att du har ingått ett avtal på dem premisserna då du väljer att teckna din försäkring hos ett bolag som i försäkringsvillkoret säger att du du inte får det om du inte kan uppvisa det.
Detta hade du vetat om du inte varit så lat och ignorant. Du har fel och det vet du. I stället för att läsa det jag slänger framför näsan på dig och faktiskt införskaffa dig den kunskap du tror dig besitta så fortsätter du att ställa samma fråga.
Men nu har du fått svaret även om du aldrig kommer att medge det. Du är den hopplösa typen som aldrig någonsin kommer att lyssna och lära av någon annan när det visar sig att du har fel, hur dum du än framstår. Du kommer att fortsätta tuta i likasinnade latmaskar din okunskap livet ut och är inte värd att lägga mer tid på.
vilket är långt i från sanningen.
mer eller mindre alla försäkringsbolag accepterar att du är utfört fackmässigt och inget krav på våtrumsintyg.
Är du då, till skillnad mot oliven, kapabel till att presentera någonting som backar upp ditt påstående? Åtminstone specificera vilket bolag du pratar om.Rejäl skrev:
Nej, det är inte krav att väggar i badrum ska byggas av plywood. Det finns dock en beräknad och provad typlösning för väggkonstruktion i våtutrymme som uppfyller Boverkets krav (Eurokod 5). Typlösningen har tagits fram genom ett branschgemensamt projekt som finansierats av SBUF (Svenska Byggbranschens Utvecklingsfond) och har provats hos SP (Sveriges Tekniska Forskningsinstitut) i Borås.
Man kan och får bygga en vägg med gips och kortlingar av trä för alla uppfästningar ifall man vill och önskar detta, det är ingett något försäkringsbolag kan slå ned på i efterhand att man har valt att bygga på detta sätt..
Man kan och får bygga en vägg med gips och kortlingar av trä för alla uppfästningar ifall man vill och önskar detta, det är ingett något försäkringsbolag kan slå ned på i efterhand att man har valt att bygga på detta sätt..
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 988 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 988 inlägg
Du hävdade att så länge man gör det fackmannamässigt och med sunt förnuft så får man inga problem med ”dem”. Du generaliserar och specificerar inte vilket bolag detta skulle gälla för det gäller långt ifrån alla.Rejäl skrev:
Många inlägg har skrivits sedan jag sist förtydligade att jag pratar om förutsättningar för att erhålla full ersättning.
Ja du är uppenbarligen påläst men sista säkert 12-15 åren har vi alltid haft förskrivet 15mm plywood eller ultraboard ,habito eller motsvarande i just badrum för infästning under gipsen -osb är inte i närheten i hållbarhet och varför snåla på fel ställen ? Fäst en duschvägg t.ex i plywood eller plugg ? Ditt val men det var längesen nåt annat än 15 plywood var standard om väggen är ren intill regelO oliven1 skrev:
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 988 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 988 inlägg
Jag kan hävda att så länge jag bygger med 15 k-plyfa så slipper man problem med ALLA försäkringsbolagen 😜🤣insubrf skrev:
Du hävdade att så länge man gör det fackmannamässigt och med sunt förnuft så får man inga problem med ”dem”. Du generaliserar och specificerar inte vilket bolag detta skulle gälla för det gäller långt ifrån alla.
Många inlägg har skrivits sedan jag sist förtydligade att jag pratar om förutsättningar för att erhålla full ersättning.
Det finns ingett krav på plywood eller liknande läs mitt inlägg#82.insubrf skrev:
Du hävdade att så länge man gör det fackmannamässigt och med sunt förnuft så får man inga problem med ”dem”. Du generaliserar och specificerar inte vilket bolag detta skulle gälla för det gäller långt ifrån alla.
Har jag missat något nytt lagkrav så får ni gärna rätta mig?
Men då får ni gärna presentera det kravet som jag i så fall helt har missat..
Ska man följa branchreglerna( och varför ska man inte det) är det 45x 70 reglar cc450 mm , 15 mm plywood och 13 mm gips.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 988 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 988 inlägg
Helt korrekt men du kan få problem med att skruva upp saker på ett godkänt sätt i efterhand. 😉Rejäl skrev:Nej, det är inte krav att väggar i badrum ska byggas av plywood. Det finns dock en beräknad och provad typlösning för väggkonstruktion i våtutrymme som uppfyller Boverkets krav (Eurokod 5). Typlösningen har tagits fram genom ett branschgemensamt projekt som finansierats av SBUF (Svenska Byggbranschens Utvecklingsfond) och har provats hos SP (Sveriges Tekniska Forskningsinstitut) i Borås.
Men allt i ett badrum behöver man inte kortla med trä för, men vägghängda toastolar, badrumskomoder, tvättställ behöver det.Paul-Staffanstorp skrev:
Men tex. krokar speglar mm. går bra att plugga och silikona innan skruvning..
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 988 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 988 inlägg
Nix... inte i min värld... infästningar är infästningar oavsett storlek och tyngd för det handlar om hålet genom tätskiktet och att inte silikonet bottnar när du pluggar... 😉🙈Rejäl skrev:
Paul-Staffanstorp skrev:
Skit i plywooden, den är som sagt irrelevant.Rejäl skrev:
Du menar att branschstandard och sunt förnuft är vad som behövs för att slippa problem med samtliga bolag. Och det stämmer inte.