5 320 läst ·
9 svar
5k läst
9 svar
Gör glipan mellan golv och vägg i våtrum någon praktisk skillnad i senare skede?
Undrar om det gör någon praktisk skillnad att ha en glipa mellan väggen och golven när detta ska tätskiktas senare? Det är ungefär 1.5 cm på sin högsta punkt, och 1 cm över resten ut mot kanterna. Bakom ligger schaktet för BRF:ens stamrör (dvs. efter 15mm plywood. Det går ner ungefär 15 cm till en botten som är ingjuten. Släppa det och gå vidare med livet eller vilka alternativ finns? Gipsbruk för att fylla vid springan? Kapa gipsbrädan där nere och ersätta den med en bit och skruva fast den i reglerna men som täcker springan?
Så här ser det ut bakom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här ser det ut bakom.
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Vad skall du ha för ytskikt på väggar och golv?
Skall du ha plastmatta på golvet och ha plast på väggarna så spelar det ju ingen roll med lite glipor i underlaget!
Skall du ha plastmatta på golvet och ha plast på väggarna så spelar det ju ingen roll med lite glipor i underlaget!
Golvet är flytspacklat redan, men det är sedan flera år tillbaks. Det är alltså en vattenskada som inträffat, så badrummet håller på att återställas. Golvvärmen är intakt, så onödigt att bila upp golvet och göra om det. Det dryga är att man kan få ner en spackelspade i linje med väggen ner i glipan, så om man skulle försöka släta ut en folie i kanten där så trycker man ju ner folien i hålet, vilket är anledningen till att jag frågar hur man ska fylla igen skiten.
Normalt är det ju entreprenadens problem att åtgärda detta, men detta är entreprenad #1 som stått för arbetet hittills, dvs. för föreningens del. Deras del är avslutad, och entreprenad #2 kommer ta vid i januari, vilket är de jag avtalat med. Problemet är att tidsmarginalerna jag har är ganska tighta, då jag har ett evakueringsboende tills slutet av januari. Vill inte att de kommer dit i andra veckan i januari och måste göra massa extraarbeten som är relativt enkla för mig att fixa, men som kanske har torktider.
Ingen plattsättare som har någon tanke på vad de skulle göra när de stöter på detta ute på i arbetet?
Normalt är det ju entreprenadens problem att åtgärda detta, men detta är entreprenad #1 som stått för arbetet hittills, dvs. för föreningens del. Deras del är avslutad, och entreprenad #2 kommer ta vid i januari, vilket är de jag avtalat med. Problemet är att tidsmarginalerna jag har är ganska tighta, då jag har ett evakueringsboende tills slutet av januari. Vill inte att de kommer dit i andra veckan i januari och måste göra massa extraarbeten som är relativt enkla för mig att fixa, men som kanske har torktider.
Ingen plattsättare som har någon tanke på vad de skulle göra när de stöter på detta ute på i arbetet?
Jag vet inte hur tätskiktets lim fäster mot tex fogskum eller exempelvist latexfog dessutom blir det väl inte riktigt hårt. Så jag hade nog använt nått byggspackel som används för typ fallbyggnad, ex Weber 4040 Combi Rapid och spacklat igen glipan snarare än fogskum eller nån latexfog
Bästa svaret
Intuitivt skulle jag inte vilja ha hålrum på en av de känsligaste ställena för ett tätskikt - i golv/väggvinkeln.
Men det som gäller är tätskiktets instruktion. Troligen står det något om att underlaget ska vara fast och torrt och att hål ska vara spacklande med cementbaserad spackel/våtrumsspackel. Då gäller det.
EDIT: Här är ett exempel från LIPs monteringsavvisning.
Så visst ska denna ojämnhet spacklas.
Men det som gäller är tätskiktets instruktion. Troligen står det något om att underlaget ska vara fast och torrt och att hål ska vara spacklande med cementbaserad spackel/våtrumsspackel. Då gäller det.
EDIT: Här är ett exempel från LIPs monteringsavvisning.
Så visst ska denna ojämnhet spacklas.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur göra med ångspärren här kring syll och vid mellanbjälklag?
Byggmaterial & Byggteknik -
Få bort alger i springorna mellan brädor
Altan & Uteplats -
För litet avstånd mellan trall? Går att göra om?
Altan & Uteplats -
Dimension överliggare 2st gungor mellan träd
Trädgård allmänt -
Vad gör jag mellan betonggolv och altandörr
Golv