Hallå allihopa!

Av misstag lade min yngre förmåga (11-åringen) till sitt födelseår i sitt Google-konto.. Eftersom man inte behövde lägga till det när kontot skapades för många år sen har allt funkat prima.. Nu fick ju Google stora spelet och vi var tvungna att skapa en familj, ha en familjeadminstratör (vilket var tvunget att bli min fru eftersom hon installerade den första Google home-produkten vi skaffade för länge sedan), och sätta massa regler för hans konto...

Förr hade han sitt eget betalkort i Google play, och han handlade med sina egna pengar.. Veckopeng in, handla godis och krafs i Pokemon Go (eller Fortnite) ut. Slut på kontot, inget köp. Har funkat perfekt.
Men nu kan han inte använda Google pay längre. Vi kan lägga till ett familjebetalkort som han får betala med, men då måste man godkänna alla transaktioner, och det blir ju ett sämre alternativ...

När man försöker sig på "in app" - köp i pokemon go föreslår den presentkort, men de verkar inte finnas i Sverige heller.. Läser man om Googles presentkort så står det dessutom att de bara får användas av personer äldre än 13 år... Dessutom var de minsta på 15 euro, och det vi pratar om här är typ 10 spänn för ett "raid pass" då och då...

Jag försökte googla lite men hittade inget av värde... Jag kan ju omöjligen vara den enda svensken med ett ekonomiskt ansvarstagande barn som vill lägga en del av sin veckopeng på pokemon go? Eller är det bara oansvarigt av mig som förälder att låta 11-åringen shoppa loss på nätet som det inte fanns någon morgondag? Mastercard har ju inga problem med att ge honom ett betalkort...

Förslag, någon?

Det enda jag kommit på är att skapa ett nytt Google-konto (med fejkad ålder) som han får använda tills han fyller 13, och låta "det riktiga kontot" vila 2 år, men det är ju ett j-a meck med alla appar och skit.... :rolleyes:

Det är nytt "fake konto" som gäller eller fortsätta på det nya sättet.
Är sådana regler för att barn inte ska kunna handla hejdlöst.

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Hallå allihopa!

Av misstag lade min yngre förmåga (11-åringen) till sitt födelseår i sitt Google-konto.. Eftersom man inte behövde lägga till det när kontot skapades för många år sen har allt funkat prima.. Nu fick ju Google stora spelet och vi var tvungna att skapa en familj, ha en familjeadminstratör (vilket var tvunget att bli min fru eftersom hon installerade den första Google home-produkten vi skaffade för länge sedan), och sätta massa regler för hans konto...

Förr hade han sitt eget betalkort i Google play, och han handlade med sina egna pengar.. Veckopeng in, handla godis och krafs i Pokemon Go (eller Fortnite) ut. Slut på kontot, inget köp. Har funkat perfekt.
Men nu kan han inte använda Google pay längre. Vi kan lägga till ett familjebetalkort som han får betala med, men då måste man godkänna alla transaktioner, och det blir ju ett sämre alternativ...

När man försöker sig på "in app" - köp i pokemon go föreslår den presentkort, men de verkar inte finnas i Sverige heller.. Läser man om Googles presentkort så står det dessutom att de bara får användas av personer äldre än 13 år... Dessutom var de minsta på 15 euro, och det vi pratar om här är typ 10 spänn för ett "raid pass" då och då...

Jag försökte googla lite men hittade inget av värde... Jag kan ju omöjligen vara den enda svensken med ett ekonomiskt ansvarstagande barn som vill lägga en del av sin veckopeng på pokemon go? Eller är det bara oansvarigt av mig som förälder att låta 11-åringen shoppa loss på nätet som det inte fanns någon morgondag? Mastercard har ju inga problem med att ge honom ett betalkort...

Förslag, någon?

Det enda jag kommit på är att skapa ett nytt Google-konto (med fejkad ålder) som han får använda tills han fyller 13, och låta "det riktiga kontot" vila 2 år, men det är ju ett j-a meck med alla appar och skit.... :rolleyes:
Kan du inte ändra födelsedatum för hans konto +10 år? Jag kan iaf ändra mitt födelsedatum i Google utan problem.

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
T TheGame skrev:
Det är nytt "fake konto" som gäller eller fortsätta på det nya sättet.
Är sådana regler för att barn inte ska kunna handla hejdlöst.
Jag fattar syftet, och det är ju säkert jättebra för vissa, men det känns lite kontraproduktivt i vårt fall.. Helst borde man ju kunna välja tycker jag... Men men.. Finns det ingen annan lösning så... :confused:

Tur att pokemon-kontot inte är kopplat till Google-kontot iaf.. :rolleyes:

Okarlsson Okarlsson skrev:
Kan du inte ändra födelsedatum för hans konto +10 år? Jag kan iaf ändra mitt födelsedatum i Google utan problem.
Jag har inte provat, men den säger att man behöver "ta ett kort på en id-handling" för att kunna göra det... Men jag kanske ska testa...

Samtidigt så är ju andra föräldrakontroller ganska smidiga att ha...

Enda sättet är att skapa ett nytt konto... med allt det strul det innebär.

Personligen skulle jag låta vara och lägga till ett familjebetalkort (som han får köpa via, och sen drar du pengar från hans veckopeng av det han har köpt)

Update:
Det går "uppa" ett kontos ålder från barn till "vuxen" men då måste ni verifiera åldern via id kort / kreditkort .....

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Är det någon som testat att handla med presentkort i pokemon go - appen?

Det går inte att lägga till ett familjebetalningsalternativ nämligen...

Och idag är det gibble community day.. Mycket viktigt...

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag har inte provat, men den säger att man behöver "ta ett kort på en id-handling" för att kunna göra det... Men jag kanske ska testa...

Samtidigt så är ju andra föräldrakontroller ganska smidiga att ha...
Värt ett försök! Annars är alltid min tips för föräldrakontroll alltid "se aldrig skärmen ensam". Alltså ha datorskärmen riktad utåt i ett allmänt rum, eller se på när barnet använder ipad. Dock lättare sagt än implementerat...

11åringen här hemma gjorda samma grej för några veckor sen..
Samma resa som ni gjort med familjekonto mm, hans Youtubekanal försvann mm.
Han hade dock inga egna betalmöjligheter innan han ändrade födelsedatumet.

Som det känns nu får han härda ut. :thinking:

• Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
11åringen här hemma gjorda samma grej för några veckor sen..
Samma resa som ni gjort med familjekonto mm, hans Youtubekanal försvann mm.
Han hade dock inga egna betalmöjligheter innan han ändrade födelsedatumet.

Som det känns nu får han härda ut. :thinking:
Jag försökte lägga in ett familjebetalningsalternativ, men det gick inte... Nu har frugan gått tillbaka till "the dark side" (köpt en ifån) så nu måste jag ju sparka ut henne ur hemmet (vårt Google-home-hem alltså) och då kanske jag blir familjeadmin och kan lösa det...

Det känns ju lite konstigt när man jobbat för att lära dem värdet på pengar, så gör Google såhär...

Men men, söndagens pokemon-äventyr gick bra, alla fick shiny gibles och var nöjda... :crysmile:

• Haha
FredrikR
  • Laddar…
Karlia
Anledningen är att barn inte får handla själva. Då och då dyker det upp artiklar i stil med "mitt barn handlade virtuella coins för 30.000, vad ska vi göra?"

Min dotter är nu stor och förståndig (nå, jag är fortfarande orolig!) när hon var 11 år lyckades hon handla kläder online med mitt kort. Utan returrätt. Jag upptäckte detta, ringde företaget, kommer inte ihåg vad jag till sist blev tvungen att hota med (för lätt var det inte!) men till sist fick jag pengarna tillbaka.

Företag vill undvika att göra affärer med minderåriga för det blir ofta trassel. Och är olagligt. Även om er son är duktig och klarar av det så är han inte ansvarig för sina handlingar, ni som vuxna är.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Karlia Karlia skrev:
Anledningen är att barn inte får handla själva. Då och då dyker det upp artiklar i stil med "mitt barn handlade virtuella coins för 30.000, vad ska vi göra?"

Min dotter är nu stor och förståndig (nå, jag är fortfarande orolig!) när hon var 11 år lyckades hon handla kläder online med mitt kort. Utan returrätt. Jag upptäckte detta, ringde företaget, kommer inte ihåg vad jag till sist blev tvungen att hota med (för lätt var det inte!) men till sist fick jag pengarna tillbaka.

Företag vill undvika att göra affärer med minderåriga för det blir ofta trassel. Och är olagligt. Även om er son är duktig och klarar av det så är han inte ansvarig för sina handlingar, ni som vuxna är.
Få måste de väl? Mina barn har haft Mastercard sen 2016, och de fick dem efter att Handelsbanken sålde in korten till mig när jag böt bank efter separationen med deras mamma... Samma sak med BankID, Svisch och HBs app i deras telefoner.. De har haft koll på sin egen ekonomi (den lilla de har) länge, och det har funkat utmärkt.. Den äldsta gick loss på nån sms-tjänst på nätet som hette "Fråga Bongo" men de 700 kronorna fick hon ju betala av.. :crysmile:

Jag tror att det är vettigt att lära sig tidigt, men alla är olika antar jag...

• Gilla
Karlia
  • Laddar…
Karlia
Får de ha mastercard på handelsbanken? Min dotter fick bara maestro, ingen swish heller.

Karlia
Började googla, vet att jag har läst förut vad gäller barn och pengar. Tydligen för trött nu för att hitta..

Min dotter är 20 år nu, en del kan ha ändrats men inte allt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.