Hej
Mitt hus från -70 har renoverats i omgångar med mycket tapet över kopplingsdosor. Enda utvägen för en slät vägg i v-rum var renoveringsgips.
När jag nu ska dra in jord för byte av VU så har jag kommit fram till att det finns ytterliggare kopplingsdosor som nu sitter under gipset.
Så till frågan, hur hittar jag dosan och hur gör jag hålet?
Om jag skulle skada kablarna är det inget problem då det är kort sträcka att byta.

MVH

Rickard

Dragfjäder. Peta in den och lyssna.
Är det bara gips utanpå så gör du hålet med kniv. Men det finns antagligen ett doslock också som kan göra det lite besvärligt. Du måste hur som helst ta upp ett litet hål först så att du hittar centrum av dosan innan du kan börja med hålsåg eller dyl.

Jag råkade ut för ett liknade problem i mina föräldrars hus för ett antal år sedan. Någon gång på 70-talet hade man monterat en väggpanel som också utgjorde fäste för bokhyllor och skåp. Bakom denna fanns naturligtvis eldosor.
Jag använde en "ledningssökare" för att hamna ungefär rätt. Eftersom det gick flera rör till varje dosa kunde jag pricka in dem rätt exakt innan jag sågade upp hålet i väggpanelen.
Hur sitter dosorna i överiga rum? Ofta är placeringen gjord på samma sätt i andra rum och det kan gå att hitta dosorna genom att knacka på väggen.
Kolla också om du har takdosor monterade under takarmaturer.

Redigerat:
Alla dosor sitter på väggen, även för takarmaturer tyvärr.
Den dolda som jag vill pricka in sitter ovan dörröppning till v-rum, ledningar ut endast höger och vänster, anslutna dosor sitter på annan vägg med 90 graders vinkel därför lite svårt att avgöra med precision med dragtråden. Som tur är har tidigare övertapetserade dosor iaf INTE haft lock. Funderar på att slå in en liten vass skruvmejsel, väggarna under är nämligen plyfa.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.