4 006 läst ·
5 svar
4k läst
5 svar
Golvvärmeshunt
Jag kommer att lägga golvvärme i badrummet på övervåningen (ca 5m2), det blir 12mm slang. Jag har ingen lust att lägga ut pengar på t.ex. en LK minishunt för över 3500:-. Har någon en idé som blir billigare, jag har en pump liggandes. Hur skulle den se ut?
MVH/Skaten
MVH/Skaten
Skaffa en blandningsventil och bygg din egen "minishunt" av den och din pump. glöm inte ett par avtappningsventiler så att du kan trycka ur luften med kranvatten.
Jag rekommenderar att lägga två parallella slingor för jämn värme och lägre tryckfall.
Golvvärmen ansluts naturligtvis direkt till pannan och inte till radiatorkretsen.
Jag rekommenderar att lägga två parallella slingor för jämn värme och lägre tryckfall.
Golvvärmen ansluts naturligtvis direkt till pannan och inte till radiatorkretsen.
LK Minikretsventil M5
LK Minikretsventil är avsedd att styra mindre golvvärmesystem med en golvyta på max 5 m2. LK Minikretsventil M5 ska användas tillsammans med golvvärmesystem som förläggs ingjutna i betong eller flytspackel och där rören läggs i en dubbelslinga eller som snäckförläggning. Möjliga rördimensioner är 12 mm eller 16 mm.
LK Minikretsventil M5 kan inte installeras i ett-rörs radiatorsystem.
LK Minikretsventil levereras med en rumstermostat försedd med 2 m kapillärrör.
LK Minikretsventil M5 ska kompletteras med:
LK Anslutningskoppling för PE-X dim 12 x G20, RSK 187 09 13.
LK Anslutningskoppling PE-X/ PAL dim 16 x G20, RSK 187 06 83.
RSK nr. Dim B x H x D Antal/Förp
241 81 67 G20 150 x 190 x 50 mm 1 st
pris ca 1000
LK Minikretsventil är avsedd att styra mindre golvvärmesystem med en golvyta på max 5 m2. LK Minikretsventil M5 ska användas tillsammans med golvvärmesystem som förläggs ingjutna i betong eller flytspackel och där rören läggs i en dubbelslinga eller som snäckförläggning. Möjliga rördimensioner är 12 mm eller 16 mm.
LK Minikretsventil M5 kan inte installeras i ett-rörs radiatorsystem.
LK Minikretsventil levereras med en rumstermostat försedd med 2 m kapillärrör.
LK Minikretsventil M5 ska kompletteras med:
LK Anslutningskoppling för PE-X dim 12 x G20, RSK 187 09 13.
LK Anslutningskoppling PE-X/ PAL dim 16 x G20, RSK 187 06 83.
RSK nr. Dim B x H x D Antal/Förp
241 81 67 G20 150 x 190 x 50 mm 1 st
pris ca 1000
Det finns blandningsventiler som inte börjar på 40gr. Esbe har några varianter som går ställa imellan 20 och 43 gr.BAS skrev:
Klicka här för att svara