3 313 läst ·
16 svar
3k läst
16 svar
Golvvärmerör 1mm för stor mot shunt!?
Så med andra ord inget annat än lobbyverksamhet från branschen.krilleman_215 skrev:
För rent teknisk vad kan gå fel? Om jag t.ex. använder mig 3/4 euro konor från en leverantör till Uponors slang. Man kan väl anta att båda tillverkar enligt de standarder som finns. ISO DIN DVGW EN mm?
DIY_freak skrev:Så om man köper en klämringskoppling från Conex så måste man också ha ett kopparrör från Conex??? Nähä... varför måste Pex-rören komma från samma tillverkare? Om jag skall komplettera min gamla anläggning hemma och skall ansluta mot en 1/2"-gänga, måste jag då hitta en gängad koppling från samma tillverkare???
Jag har en LK minifördelare till min Push12. Varför skulle inte det fungera och vara acceptabelt, så länge anslutningarna hela tiden är av samma typ?
Jag förstår helt hur ni tänker i frågan. Men nu handlar det om LK:s anslutningar på tex Uponors slang (eller tvärt om). Det är inte godkänt.TotalControl skrev:
Har man däremot ett gänga/klämringskoppling mellan är det mer "universal" och självklart är typgodkännandet därefter. Så nej, man behöver inte ha conex rör i conex koppling för kopplingen är godkänd för flera rörtyper från flera tillverkare. Lika med en gänga som tätas med lin.
MEN en 20mm koppling på LK fördelare är INTE godkänd för 20mm Uponor-slang.
Det är upp till var och en att koppla hur man vill men jag hoppas ni förstår skillnaden för att ha en försäkringsmässig inkoppling.
Och för att göra det oerhört icke-komplicerat: Blanda inte fabrikat när man kopplar golvvärme!
Klicka här för att svara