fredri_k
En fråga, har 17mm slang nerlagt som ska kopplas in i en LK m60 minishunt - tror slangen är standardmått för uponor shuntar, men hur som helst kom jag över en lk m60 och läste att där ska det vara 12 16 eller 20mm! Kommer man kunna koppla in denna utan någon skum övergångskoppling? Är en gu15 invändig gänga...

http://golvvarmebutiken.se/Vattenburen-golvvaerme/Shuntar/LK-Minishunt-M60.htm

Jag har en M60 men med LK-slangar (16 mm). Jag tror att du får svårt att få in en 17 mm-slang i LK:s adaptrar. Antagligen stämmer inte heller innerdiametern så det blir inte tätt mot o-ringen i adaptern. Har du kollat med Rinkaby rör? De har nog båda systemen och bra priser, men brukar i och för sig inte vilja ge råd. En fråga på en adapterlösning mellan 17 mm-slang och LK M60 borde de kunna svara på.

• Gilla
fredri_k
  • Laddar…
fredri_k
Tack för tips - ska fråga Rinkaby om de vågar ge något råd.. om det går att få in 17mm slangen kanske det går med en annan O-ring eller med den bifogade kanske, sen ska det ju vara tätt med helst :)

D
Kan du inte köpa Uponors koppling för 17mm till R20 och sedan ha en R15/R20 nippel?

Krilleman kommer säkert snart med exakta artikelnummer för vad du behöver... ;)

Redigerat av moderator:
  • Gilla
fredri_k
  • Laddar…
Jag har ett uponor-rör inkopplat i en LK-shunt så det går. Jag vet inte exakt vilka delar röris använde men det var inga konstigheter.

• Gilla
fredri_k
  • Laddar…
Jag har precis tvärt om när jag bytte min LK M60 till en Upponor. Min rörmokare fixade fram adaptrar så det är inga konstigheter.

• Gilla
fredri_k
  • Laddar…
Krilleman
DIY_freak skrev:
Krilleman kommer säkert snart med exakta artikelnummer för vad du behöver... ;)
Känn ingen press på mig inte...

Enklast är nog att loctaita en vanlig R15 mässingsmuff RSK: 1988039 í LK:s anslutningar på sekundärsidan. I denna muffen så monteras Uponors utvändiga dubbelnippel RSK: 2417921 - R15xR20 och på den nipplen passar kopplingssetet med RSK: 2417903 - 17x2,0 mm - G3/4

Problemet löst, fast det blir inte så snyggt.

Man ska alltid sträva efter att ha samma tillverkare på allt i golvvärmens värld!

EDIT:

Uponor hade visst en invändigt gängad övergång som jag missade. Inv R15 som passar direkt på M60 sekundärsida med loctite. RSK: 2417947

Då behövs bara kopplingssetet med RSK: 2417903

Muffen utgår då helt!

Redigerat:
  • Gilla
ja73 och 2 till
  • Laddar…
fredri_k
Tack för alla tipsen!!! Den lokala vvs butiken har pusslat ihop det nu, har faktisk inte kollat exakt vilka delar som ligger i påsen, men hoppas rörisen får ihop det på måndag :)

fredri_k
Kom på lite så här innan allt ska installeras att en elpatron på sommaren vore ju inte dumt - blir säkert rätt kallt på klinkersen på sommaråret när värmepumpen inte värmer vattnet så mycket. Såg att man kunde komplettera med lk heater 350w till denna minishunt - någon med erfarenhet av detta?

Nej, men jag brukar lura värmepumpen att det är lite kallare än vanligt ute så den värmer liite hela året. Jag stänger ju av alla radiatorer utom handdukstorken och badrumsgolvet så värmen kommer ju där den ska i alla fall.

fredri_k
fb35523 skrev:
Nej, men jag brukar lura värmepumpen att det är lite kallare än vanligt ute så den värmer liite hela året. Jag stänger ju av alla radiatorer utom handdukstorken och badrumsgolvet så värmen kommer ju där den ska i alla fall.
Hmm, ja det är ju ett alternativ, men lite bökigt med bergvärme dock, men kanske får göra en ny setup för sommaråret för att om möjligt få lite varma plattor

Jag har en IVT HT Plus C9-pump för bergvärme. Antingen trimmar man upp den på menyn och stänger av sommarurkopplingen, eller så gör man som jag och sätter ett litet motstånd i serie med temperaturgivaren så tror pumpen att det är kallt ute :) Bökigt? Inte om du frågar mig!

krilleman_215 skrev:
Man ska alltid sträva efter att ha samma tillverkare på allt i golvvärmens värld!
Varför det om jag får fråga? Förutom branschens lobbningar mot försäkringsbolagen då.

Vad är det som kan gå snett menar du?

Krilleman
Typgodkännanden. Ingen tillverkare tillåter att man blandar material från andra tillverkare.

I slutändan en försäkringsfråga.

D
Så om man köper en klämringskoppling från Conex så måste man också ha ett kopparrör från Conex??? Nähä... varför måste Pex-rören komma från samma tillverkare? Om jag skall komplettera min gamla anläggning hemma och skall ansluta mot en 1/2"-gänga, måste jag då hitta en gängad koppling från samma tillverkare???

Jag har en LK minifördelare till min Push12. Varför skulle inte det fungera och vara acceptabelt, så länge anslutningarna hela tiden är av samma typ?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.