Hjälp!:)
Är på gång att lägga vattenburen golvvärme ovanpå träbjälklag...
Min tanke är att lägga gles med golvvärmeplåtar däremellan, rörens diam. ska vara 20 mm. Jag har förstått att de ska ligga med cc 300mm, men hur stort utrymme kräver plåtarna, 20mm + hur många mm?

Hoppas på hjälp!
//Johan

Om du lägger slangen på cc30 så får plåtarna plats....!

Wirsbos plåtar är 280mm breda.

Okej...med andra ord lägger jag 120mm gles med 30mm mellanrum mellan varje gles, då blir det bra med plåtarna..!?

En fråga som inte hör till denna forumdel, men ändå; Kan jag lägga 22mm gles med plåtar och sedan lägga ett 14mm tarkettgolv direkt ovanpå, med andra ord skulle glesen bära allt...?!

eliseborg skrev:
Okej...med andra ord lägger jag 120mm gles med 30mm mellanrum mellan varje gles, då blir det bra med plåtarna..!?

En fråga som inte hör till denna forumdel, men ändå; Kan jag lägga 22mm gles med plåtar och sedan lägga ett 14mm tarkettgolv direkt ovanpå, med andra ord skulle glesen bära allt...?!
Just så jag, 120+30mm blir utmärkt.

Med bjälkar på cc30 kan du sedan ha gles och 14mm lamellgolv på detta. Har du bjälkar på större avstånd än så behöver man nog fundera på om det riskerar att svikta (Tarkett kan hjälpa dig!).

S
eliseborg skrev:

du kan ju lägga en golvgips..jag har 120 gles mes 30mm mellan

• DSC00186.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Men, säg att jag skulle lägga parketten direkt ovanpå glesen/plåtarna, med en 22mm golvspån under glesen/pl´åtarna...hur blir det tror ni,är det alltför ojämnt underlag?

eliseborg skrev:
Men, säg att jag skulle lägga parketten direkt ovanpå glesen/plåtarna, med en 22mm golvspån under glesen/pl´åtarna...hur blir det tror ni,är det alltför ojämnt underlag?
Nej det går bra att lägga på det viset. Men vad har du för avstånd mellan golvbjälkarna? Det är ju onödigt att lägga spån om det inte behövs.

jag har cc 60 på bjälkarna...det ska inte stp någon kamin eller läggas in något klinkergolv eller något annat tungt, utan bara parkett...

Menar du att jag inte behöver lägga spån då? Är rädd för svaj...

Jag hoppade just på mitt eget undergolv, reglar på cc60 och 22x120 gles. Det sviktar väldigt lite, men kanske kännbart. Jag lägger dock en 25mm tjock lamellparkett ovan på detta så då märkst det inte. Jag tror nog ändå att det funkar bra med ett 14mm golv ovanpå detta också. Om du helt vill eliminera risken för svikt kan du ju använda 28x120 istället (om höjden inte är kritisk). Det är ju bättre och billigare än att gå på med spånskiva.

I detta resonemang utgår jag från att bjälkarna i sig inte är klena och sviktar. Gör dom det kanske ett spångolv på bjälkarna + gles ovanpå är rätt medicin. Fast det verkar lite som kaka på kaka.

på din bild ser man kablar som går till plåtenär det för tempgivare?

speciellt märke erfarenhet av dessa?

används de för info eller för styrning?

ok

kollade lite på några av dina bygg bilder - uppskattar att du tagit dig tid - får en del ideer och dessutom kan jag visa sambon hur det ser ut med t ex spot i fönstret etc.

många snygga lösningar.

har du använt minertit för väggen i badrummet eller vanlig OSB och gips?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.