Jag (vi) har valt att använda elgolvvärme i våt utrymmen, i resterande del av huset har vi luftburenvärme kopplat till en värmepump.

Detta pga att vi har stora glasfasader, vilka kommer bli varma under dagen och golvvärme är ett trögt system.
En annan fördel som vi får är att den varma luften (som dock går i kaneler i plattan) kommer ut just under dessa stora rutor, så att kallraser minimeras.

Om luften som går in i systemet är 10 grader kommer utgående luft vara ca -2 grader, så systemet skall vara mycket effektivt.

Nackdelen med detta är att det är ett relativt nytt system, men då jag varit och kollat på system med några år på nacken vågar jag ta risken.

BoD skrev:
.....Alla vi som bygger med radiatorvärme kanske skulle träffas nån gång och...spela schack...
Förlå't Marlene, jag upptäckte precis att veckans fråga gällde just golvvärme :'(

Med tanke på det resultatet just nu tror jag att det krävs lite golvvärme folk på festen annars kan festen bli ganska folktom....så Pelle du är säkert välkommen.

Det har jag också missat. Jag går alltid direkt in på forumet...
17 stycken som inte ska ha golvvärme! Turnering! ::)

General Failure skrev:
50 år är en lång tid. Det hinner komma många nya uppvärmningsmetoder och det är inte omöjligt att man hittar på något sätt att förlänga livslängden på plaströren. Sen ska man komma ihåg att 50 år är en teoretiskt framtagen livslängd - den kan bli längre och den kan bli kortare...
Om 50 år är till och med våra nya fina....hus gamla. För att då öka värdet på dessa får man se till att de ser ännu äldre och charmiga ut. Så då är det nog inne igen att anv radiatorer och ledningarna till dessa skall förmodligen helst vara synliga längs golvet

Är det bra eller dåligt att välja golvvärme i ett hus som kommer att stå tomt långa perioder av året och som mest kommer att användas på sommaren? Vad skiljer det i priser på de olika lösningarna. Någon som vet detta?? :-/

Enligt Dorocell har deras ingjutna golvvärme en teoretisk livslängd på 500 år... de ville dock inte lämna garanti på så lång tid.

Vad kan egentligen gå sönder i ett rör som är ingjuten i betong? Om nu inte plattan sätter sig eller att någon slår ner en spik/skruv där. Slangen torde vara extremt skyddad.

Skulle det värsta hända att golvvärme slangen pajar ja då får man lägga ny slang på golvet... inte bila upp grund plattan.

byggherreNR1 skrev:
Jag (vi) har valt att använda elgolvvärme i våt utrymmen, i resterande del av huset har vi luftburenvärme kopplat till en värmepump.

Detta pga att vi har stora glasfasader, vilka kommer bli varma under dagen och golvvärme är ett trögt system.
En annan fördel som vi får är att den varma luften (som dock går i kaneler i plattan) kommer ut just under dessa stora rutor, så att kallraser minimeras.

Om luften som går in i systemet är 10 grader kommer utgående luft vara ca -2 grader, så systemet skall vara mycket effektivt.

Nackdelen med detta är att det är ett relativt nytt system, men då jag varit och kollat på system med några år på nacken vågar jag ta risken.
Var hittar man info om detta system och är det dyrt i jämförelse med golvvärme

Jonas_O skrev:
Vad kan egentligen gå sönder i ett rör som är ingjuten i betong? Om nu inte plattan sätter sig eller att någon slår ner en spik/skruv där. Slangen torde vara extremt skyddad.
Plaströren kan brytas ner av olika kemikalier.

Kemikalier från betongen eller vätskan i rören?

Jonas_O skrev:
Kemikalier från betongen eller vätskan i rören?
Från omgivningen runt plasten.
Betongen är inte tät så gaser kan ta sig ner till plasten.

gurra80: jag letade runt lite och fann denna länken
http://www.mkteknik.se/produkter.html

Systemet är dyrare än golvvärem ja, men billigare än ex bergvärmepump.
Det är andra värmepumpar man får jämföra med, inte golvärme egentligen.

Pelle skrev:
Förresten...
Varför inte ha ett par rejäla rörslutsteg istället för radiatorer? Behöver du ändå radiatorer kan man ju bygga in dem så att de fungerar som ljudabsorbenter.

/Pelle
Perfekt..... :D Då står värmepannan å hoppar i takt till Pink Floyd nere i tvättstugan...... ;D ;D ;D
/C 8)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.