Jag (vi) har valt att använda elgolvvärme i våt utrymmen, i resterande del av huset har vi luftburenvärme kopplat till en värmepump.
Detta pga att vi har stora glasfasader, vilka kommer bli varma under dagen och golvvärme är ett trögt system.
En annan fördel som vi får är att den varma luften (som dock går i kaneler i plattan) kommer ut just under dessa stora rutor, så att kallraser minimeras.
Om luften som går in i systemet är 10 grader kommer utgående luft vara ca -2 grader, så systemet skall vara mycket effektivt.
Nackdelen med detta är att det är ett relativt nytt system, men då jag varit och kollat på system med några år på nacken vågar jag ta risken.
Detta pga att vi har stora glasfasader, vilka kommer bli varma under dagen och golvvärme är ett trögt system.
En annan fördel som vi får är att den varma luften (som dock går i kaneler i plattan) kommer ut just under dessa stora rutor, så att kallraser minimeras.
Om luften som går in i systemet är 10 grader kommer utgående luft vara ca -2 grader, så systemet skall vara mycket effektivt.
Nackdelen med detta är att det är ett relativt nytt system, men då jag varit och kollat på system med några år på nacken vågar jag ta risken.
Förlå't Marlene, jag upptäckte precis att veckans fråga gällde just golvvärme :'(BoD skrev:
Med tanke på det resultatet just nu tror jag att det krävs lite golvvärme folk på festen annars kan festen bli ganska folktom....så Pelle du är säkert välkommen.
Om 50 år är till och med våra nya fina....hus gamla. För att då öka värdet på dessa får man se till att de ser ännu äldre och charmiga ut. Så då är det nog inne igen att anv radiatorer och ledningarna till dessa skall förmodligen helst vara synliga längs golvetGeneral Failure skrev:
Enligt Dorocell har deras ingjutna golvvärme en teoretisk livslängd på 500 år... de ville dock inte lämna garanti på så lång tid.
Vad kan egentligen gå sönder i ett rör som är ingjuten i betong? Om nu inte plattan sätter sig eller att någon slår ner en spik/skruv där. Slangen torde vara extremt skyddad.
Skulle det värsta hända att golvvärme slangen pajar ja då får man lägga ny slang på golvet... inte bila upp grund plattan.
Vad kan egentligen gå sönder i ett rör som är ingjuten i betong? Om nu inte plattan sätter sig eller att någon slår ner en spik/skruv där. Slangen torde vara extremt skyddad.
Skulle det värsta hända att golvvärme slangen pajar ja då får man lägga ny slang på golvet... inte bila upp grund plattan.
Var hittar man info om detta system och är det dyrt i jämförelse med golvvärmebyggherreNR1 skrev:Jag (vi) har valt att använda elgolvvärme i våt utrymmen, i resterande del av huset har vi luftburenvärme kopplat till en värmepump.
gurra80: jag letade runt lite och fann denna länken
http://www.mkteknik.se/produkter.html
Systemet är dyrare än golvvärem ja, men billigare än ex bergvärmepump.
Det är andra värmepumpar man får jämföra med, inte golvärme egentligen.
http://www.mkteknik.se/produkter.html
Systemet är dyrare än golvvärem ja, men billigare än ex bergvärmepump.
Det är andra värmepumpar man får jämföra med, inte golvärme egentligen.
Klicka här för att svara